Un cititor mi-a cerut opinia dacă
este legală desemnarea unui membru al Consiliului Superior al Magistraturii în
funcţia de vicepreşedinte al acestui organism. Categoric, nu! Observaţia,
credem noi, „se susţine” în considerarea următorului argument de text.
Consiliul Superior al
Magistraturii, organismul care este garantul independenţei justiţiei,
funcţionează ilegal de o bună bucată de vreme. Mai exact, de la data când Legea
de organizare judecătorească (1992) a devenit Legea de organizare judiciară
(2004).
În adevăr, în ceea ce priveşte
structura CSM, alineatul 3 al art.133 din Constituţia revizuită face vorbire
numai de „preşedintele Consiliului Superior al Magistraturii” care,
citez: „este ales pentru un mandat de un
an, ce nu poate fi reînnoit, dintre magistraţii prevăzuţi la alineatul 2 lit.a”,
adică dintre cei 14 membri aleşi în adunările generale ale magistraţilor,
validaţi de Senat, care „fac parte din două secţii, una pentru judecători şi
una pentru procurori; prima secţie este compusă din 9 judecători, iar cea de-a
doua de 5 procurori”.
Numai că, ignorând cu bună
ştiinţă prevederile Constituţiei, art.24 din Legea nr.317/2004 privind
Consiliul Superior al Magistraturii include în structura CSM o funcţie
neprevăzută de Constituţie, aceea de „vicepreşedinte al CSM”, citez: „Consiliul Superior al Magistraturii este
condus de preşedinte, ajutat de un
vicepreşedinte (?), aleşi dintre
judecătorii şi procurorii prevăzuţi de art.3 lit.a care fac parte din secţii
diferite, pentru un mandat de un an, ce nu poate fi reînnoit” (alin.1); „Preşedintele şi vicepreşedintele (?) Consiliului
Superior al Magistraturii sunt aleşi de plen, în prezenţa a cel puţin 15 membri (?) ai Consiliului cu votul majorităţii membrilor acestora” (alin.2).
Abstracţie chiar făcând de faptul
că legea fundamentală precizează tranşant că desemnarea preşedintelui CSM se
face dintre cei 14 membri aleşi în adunările generale ale magistraţilor (şi nu
dintre cei 15 membri ai Consiliului), se poate observa cu uşurinţă că
legea fundamentală nu cuprinde în structura CSM ipoteza ca preşedintele acestui
organism ar urma să fie „ajutat de un vicepreşedinte”.
Pe cale de consecinţă, rezultatul
luptei pentru accesul la un post de vicepreşedinte creat în desconsiderarea
Constituţiei riscă să fie lovit de nulitate.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu