Indiscutabil, din orice parte a eşichierului
politic am privi problema, şi chiar şi din terenul neutru al societăţii civile,
reforma justiţiei reprezintă o condiţie primordială pentru existenţa
democraţiei româneşti. Căci, după atâta amar de vreme în care prea multe
procese au fost transformate în nişte groteşti mascarade judiciare, românii
continuă să aibă o imperioasă nevoie de a‑şi recăpăta încrederea în actul de
justiţie. Că articolul constituţional potrivit căruia „nimeni nu este mai
presus de lege” nu va mai fi perceput ca un simplu slogan clamat de
politicieni, ci va reprezenta cu adevărat garanţia că, atunci când intri într‑o
sală de tribunal, doar legea va fi cea care stă la baza pronunţării hotărârii.
Iată de ce, depolitizarea
şi democratizarea actului de justiţie trebuie să reprezinte prioritatea numărul
unu dacă vrem să ne respectăm şi să fim respectaţi ca naţiune. Este ceea ce cer
în permanenţă şi oficialii Uniunii Europene, îngrijoraţi că dacă imixtiunea
politicului în actul de justiţie nu va fi stopată la timp, integrarea ţării
noastre tinde să devină una pur ipotetică.
Drept urmare, obiectivul
prioritar pentru realizarea reformei în justiţie a fost considerat depolitizarea
întregului sistem judiciar. Sau, altfel spus, scoaterea justiţiei de sub
papucul politicului. Iar principala cale de realizare concretă a acestui
obiectiv s‑a stabilit a fi asigurarea neimplicării politice a ministrului
justiţiei. Mai ales că, în această privinţă, legea organică este cât se poate
de clară. Căci, pe durata exercitării funcţiei, ministrul Justiţiei,
locţiitorii săi şi personalul de specialitate juridică din cadrul Ministerului
Justiţiei sunt asimilaţi magistraţilor. Cum însă magistraţilor le este interzis
să facă parte din partide politice sau să desfăşoare activităţi publice cu
caracter politic, este evident că ne‑am afla în prezenţa unei incompatibilităţi
care nu poate fi contrazisă.
Aşa fiind, pentru a curma
această nesăbuită imixtiune a Executivului în treburile judecătoreşti, s‑a
cerut atât timp, cu atâta vehemenţă, desemnarea ministrului justiţiei din
rândul tehnicienilor neimplicaţi politic. Iată că acum, deşi cu o atât de mare
întârziere, acest lucru s‑a realizat.
Este vorba, fără putinţă
de tăgadă, despre un pas vital făcut pe calea normalizării actului de justiţie.
Numai că, din păcate, acesta nu a fost urmat şi de un al doilea, cel puţin la
fel de important. Şi anume de încetarea acestui veritabil război fratricid pe viaţă
şi pe moarte purtat între acele instituţii ale statului care, în mod firesc,
toate la un loc, alcătuiesc practic justiţia română.
Însă, în loc să fie
stopat, acest conflict atât de păgubos pentru justiţie şi, implicit, pentru
întreaga societate românească, s‑a amplificat. Mai mult chiar, s‑a format un
adevărat Triunghi al Bermudelor reprezentat de Minister, C.S.M. şi Parchet, în
mijlocul căruia orice iniţiativă serioasă se pierde într‑o gâlceava orgolioasă.
Numai că, din păcate, nu prea mai avem timp de certuri şi nici de a alcătui
clasamente pentru a stabili care este cel care culege laurii pentru cine ştie
ce acţiune reuşită. Miza este prea mare pentru a ne pierde din nou în aceste
nimicuri, aşa cum s‑a întâmplat de atâtea ori până acum. Şi cu ce rezultate
dezastruoase!
Deci, barem în ceasul al
treisprezecelea, că al doisprezecelea deja a trecut, ar fi bine ca vocile
autorizate să se reunească într‑un „cor Madrigal” al Justiţiei române,
interpretând aceeaşi partitură a reformei.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu