În bătrânul Sumer, cu mii de ani în urmă,
celor din Sfatul bătrânilor şi din Sfatul celor apţi să poarte arme li s-a
acordat prima dată imunitate. Primii erau imuni prin înţelepciune, ceilalţi
prin rolul de apărători ai cetăţii. Şi în Grecia Antică – înainte de a urca la
tribună – oratorii îşi puneau pe cap o coroană de mirt. Era o formă de a-i
proteja de consecinţe pentru tot ce aveau să spună în slujba cetăţii. Era
embrionul imunităţii de mai târziu. După multe secole, Anglia desăvârşea
instituţia parlamentară.
Imunitatea – ca derogare de la regulile
dreptului comun – nu avea nimic de-a face cu noţiunea de castă privilegiată.
Primea cununa imunităţii cel care trebuia apărat pentru a participa liber la o
dreaptă legiuire.
Imunitatea parlamentară înseamnă responsabilitate
şi nu privilegiu. Imunitatea – care protejează mandatul parlamentarului, nu
omul! – este acordată membrilor corpurilor legiuitoare şi se rezumă numai la
acele infracţiuni ce rezultă din exprimarea voturilor sau opiniilor în cursul
îndeplinirii mandatului şi pentru care deputaţii şi senatorii pot fi – atenţie!
– traşi la răspundere juridică disciplinară. Pentru infracţiunile ce nu au nici
o legătură cu îndeplinirea acestui mandat, parlamentarul răspunde penal ca
orice alt cetăţean.
Justificarea acestei imunităţi derivă din ideea că
puterea legiuitoare trebuie să fie perfect independentă faţă de celelalte
puteri în stat, ceea ce nu se poate obţine decât prin asigurarea celei mai
complete libertăţi în exprimarea voturilor şi a opiniilor membrilor
Parlamentului. De aceea, această imunitate este admisă în toate ţările cu regim
parlamentar.
Constituţia admite în cuprinsul articolului 72
alin.(1) că: „Deputaţii şi senatorii nu
pot fi traşi la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile
politice exprimate în exercitarea mandatului”.
Imunitatea, după cum rezultă din cele ce preced,
este specială, fiindcă se raportează
numai la anumite infracţiuni (calomnie, insultă, ultraj, în febra dezbaterilor
parlamentare) derivând din voturile şi opiniile emise de parlamentar în cursul
exercitării mandatului său şi pentru care – potrivit Constituţiilor noastre din
1886 şi 1923 – „nu poate fi urmărit sau prigonit”; ea este şi relativă fiindcă nu se aplică decât în
anumite condiţii expres prevăzute de lege. Dacă, de pildă, un parlamentar acuză
de corupţie un ministru sau un prefect de la tribuna Parlamentului celui dintâi
nu i se poate „ridica” imunitatea. Dacă îl acuză din nou, la o întâlnire cu
alegătorii săi, la o conferinţă de presă, imunitatea lucrează din plin.
Imunitatea durează pe tot timpul mandatului pentru
faptele – expres arătate – săvârşite în timpul acestuia. Nici deputatul sau
senatorul, nici Camera din el face parte nu pot renunţa sau încuviinţa
renunţarea la aceasta imunitate, fiindcă ea este dictată de un interes public
şi, deci, este de ordine publică.
Dimpotrivă, imunitatea nu se aplică opiniilor
exprimate în afara Parlamentului, chiar dacă parlamentarul a vorbit în
calitatea sa de reprezentant al naţiunii şi chiar dacă ulterior ar repeta
aceleaşi opinii în Parlament. De pildă, dacă, aflat într-un restaurant sau
oricare alt loc public, reiterează aceleaşi acuze, atunci aceasta se numeşte
insultă sau calomnie şi atrage responsabilitatea civilă. Căci, în aceste din
urmă situaţii, nu se mai poate susţine că respectivul parlamentar este în
exerciţiul mandatului său. De asemenea, imunitatea nu acoperă infracţiunile
care au determinat exprimarea voturilor sau opiniilor în Parlament (de exemplu:
traficul de influenţă, falsul etc.).
Imunitatea consacrată în art.72 alin.(1), purtând
asupra acelor infracţiuni ce rezultă din exprimarea voturilor sau opiniilor în
cursul îndeplinirii mandatului, are ca efect înlăturarea de plano a oricăror urmăriri şi operează automat, în sensul că nu
trebuie să intervină nici un fel de constatare juridică pentru existenţa ei.
Aşadar, imunitatea nu conferă parlamentarului
privilegii absurde în raport cu cerinţele legii penale. Ea nu îl protejează la
modul absolut decât în ceea ce priveşte opiniile şi voturile exprimate în
virtutea mandatului ce i-a fost încredinţat de alegători.
Mai pe înţelesul tuturor, în afara de „imunitatea
pliscului”, parlamentarul este responsabil pentru oricare alte infracţiuni ce
nu au nici o legătură cu exercitarea mandatului.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu