Redactarea
defectuoasă a articolului 72 din Constituţia României, revizuită în 2003 –
constând în comasarea alineatelor (1), (2) şi (3) în cadrul aceluiaşi articol
titrat „Imunitatea parlamentară” – a dat naştere ideii greşite că parlamentarii
s-ar bucura de o veritabilă impunitate, respectiv de o imunitate generală şi absolută, în virtutea
căreia deputatul sau senatorul nu poate deveni niciodată subiect de drept penal
oricare ar fi faptul ilicit comis şi oricare ar fi circumstanţele sale.
Pentru
a afla ce înseamnă cu adevărat imunitatea parlamentară, nu este necesar decât
să citim cum se cuvine textul constituţional în discuţie, admitând cu toată
onestitatea că art.72 alin.(1) tratează imunitatea parlamentară, în vreme ce
art.72 alin.(2) şi (3) soluţionează chestiunea garanţiilor procesuale ale
libertăţii individuale a parlamentarului.
1. Art.72 alin.(1) – potrivit căruia „Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la
răspundere juridică pentru voturile sau opiniile politice exprimate în
exercitarea mandatului” – defineşte cum nu se poate mai bine imunitatea
parlamentară.
Nu
trebuie să fii expert în materie pentru a înţelege că acest text constituţional
reprezintă esenţa imunităţii parlamentare, care trebuie să apere, nu persoana,
ci calitatea parlamentarului de reprezentant al poporului. Deci, imunitatea nu poate funcţiona ca o
„umbrelă” sau, dacă vreţi, ca o pavăză împotriva legii penale. Căci, nu
s-a dorit sustragerea parlamentarului de la răspunderea penală, ci doar deplina
libertate a opiniei politice, subliniez din nou, a opiniei politice, fără teama
că cineva ar avea posibilitatea să îl supună la presiuni ori împotriva sa să se
comită abuzuri.
Imunitatea consacrată în art.72 alin.(1) este specială,
fiindcă se raportează numai la anumite delicte inerente dezbaterilor (calomnie,
insultă, ultraj, în febra dezbaterilor parlamentare) având ca efect înlăturarea
de plano a oricărei urmăriri şi
operează automat, în sensul că nu trebuie să intervină nici o cale judiciară
pentru a constata existenţa ei. Ea există, pur şi simplu, însă, repet, imunitatea
nu se aplică decât în sfera politică şi garantează numai libertatea de
conştiinţă şi de expresie a parlamentarului.
Într-un
cuvânt, imunitatea nu-l protejează pe parlamentar la modul absolut decât în
ceea ce priveşte faptele ilicite care rezultă din voturile şi opiniile politice
exprimate în exercitarea mandatului ce i-a fost dat (încredinţat) în mod
democratic de către alegători. Nici senatorul ori deputatul, nici Camera
din care el face parte nu pot renunţa sau încuviinţa renunţarea la această
imunitate, fiindcă ea este dictată de un interes public şi, deci, este de
ordine publică.
Aşadar,
imunitatea parlamentară prevăzută la art.72 alin.(1) din Constituţie reprezintă
o garanţie a exercitării mandatului, iar nu un privilegiu acordat
parlamentarului ori o cauză de exonerare de răspundere penală. Iată
de ce imunitatea nu poate fi „ridicată” printr-o hotărâre a Camerei din care
face parte deputatul sau senatorul. Aceasta pentru simplul fapt că
imunitatea nu-i aparţine parlamentarului, ci îi este dată în baza calităţii lui
de reprezentant al poporului. Cei care l-au ales trebuie să aibă garanţia că
parlamentarul le va reprezenta interesele chiar dacă, în vâltoarea unor
declaraţii politice, mai strecoară şi câte o insultă sau calomnie.
2. Potrivit art.72
alin.(2): „Deputaţii şi senatorii pot fi
urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu
voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu
pot fi percheziţionaţi reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei din
care fac parte, după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecată penală
se pot face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi
Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie”.
a) Prin menţinerea în textul art.72
alin.(2) a primei sale părţi, potrivit căreia: „Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală
pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate
în exercitarea mandatului...”, legiuitorul constituant nu face decât să
precizeze că nu este înlăturată incidenţa legii penale pentru faptele străine
exercitării mandatului, deputatul şi senatorul urmând să răspundă penal ca
oricare alt cetăţean. Cu alte cuvinte, pentru infracţiunile ce nu au nici
o legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea
mandatului, parlamentarul răspunde juridic ca orice alt cetăţean.
b) În ceea ce priveşte cea de-a doua
parte a aceluiaşi articol, potrivit căreia: „Deputaţii şi senatorii... nu pot fi percheziţionaţi reţinuţi sau
arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor”,
pe care unii „părerologi” s-au grăbit să o califice ca fiind o „prelungire” a
imunităţii, nu are nici în clin nici în mânecă cu imunitatea parlamentară
consacrată de art.72 alin.(1) din Constituţie. Textul în discuţie nu
face decât să reglementeze garanţia procesuală a libertăţii
conştiinţei şi de exprimare a parlamentarilor.
Această
garanţie procesuală consacrată de Constituţie are ca scop să împiedice ca un
deputat sau senator să fie privat de posibilitatea de a îşi exercita funcţia ca
o consecinţă a unei urmăriri represive sau abuzive inspirate de presupuse
motive politice.
Cu
alte cuvinte, această garanție procesuală nu suprimă în nici un caz represiunea
penală, ci doar întârzie momentul urmăririi penale, momentul trimiterii în
judecată sau al cercetării judecătorești pentru faptele cu caracter penal
străine exercitării mandatului.
Or, respectiva
garanţie constituțională este prevăzută şi de legea de procedură penală în
considerarea drepturilor şi libertăţilor fundamentale consacrate de legea
fundamentală şi – atenţie! – de care
beneficiază orice cetăţean, inclusiv parlamentarul.
Aşadar, pentru a se evita consecinţele
înscenărilor unor fapte cu caracter penal ce-l pot viza cu precădere pe omul
politic, Constituţia pretinde încuviinţarea (autorizarea) Camerei din care face
parte parlamentarul, acesta neputând fi reţinut, arestat, percheziţionat sau
trimis în judecată fără o prealabilă
examinare a temeiului care ar impune percheziţia, reţinerea sau arestarea sa,
cu dreptul de a fi ascultat.
Dar această garanţie de ordin
constitutional şi procedural – atenţie! – intervine numai dacă
parlamentarul nu a fost surprins asupra faptei de corupție, furt, viol,
infracțiuni rutiere etc., care nu au nimic în comun cu voturile sau opiniile
exprimate în exercitarea mandatului. Căci, „În
caz de infracţiune flagrantă, deputaţii sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi
percheziţiei. Ministrul Justiţiei îl va informa neîmtârziat pe preşedintele
Camerei asupra reţinerii şi a percheziţiei. În cazul în care Camera sesizată
constată că nu există temei pentru reţinere, va dispune imediat revocarea
acestei măsuri” (art.72 alin.(3)). Această din urmă adăugire a textului în
discuție este vădit neconstituțională!
De altfel, analizând
noua sesizare de neconstituţionalitate privind statutul deputaţilor şi al
senatorilor, Curtea Constituţională a României a explicat de ce Parlamentul nu
poate să se implice în procesul de reţinere, arestare sau percheziţie a unui
parlamentar. Acceptarea posibilităţii ca Parlamentul, prin Camerele sale, să
procedeze la examinarea probelor ce stau la baza cererii de reţinere, arestare
sau percheziţie a unui deputat sau senator ori a cererii de începere a
urmăririi penale a unui membru al Guvernului care are şi calitatea de
parlamentar, ar echivala cu admiterea unei ingerinţe a Legislativului în
activitatea altor autorităţi publice, în contradicţie flagrantă cu dispoziţiile
constituţionale referitoare la separaţia puterilor în stat.
În concluzie, Constituţia României nu
a consacrat nicicând închipuita posibilitate de "ridicare" a
imunităţii. Căci imunitatea nu are nici în clin, nici în
mânecă cu răspunderea pentru fapte ilicite "care nu au legătură cu
voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului" şi
pentru care parlamentarul răspunde penal ca oricare alt cetăţean şi nici cu
răspunderea membrilor Guvernului pentru faptele ilicite săvârşite "în
exerciţiul funcţiei lor" şi pentru care ministrul-parlamentar răspunde
penal potrivit Codului penal şi Legii nr.115/1999 privind responsabilitatea
ministerială.
Apropo, nu înțeleg de ce
DNA se încăpățânează să ceară Parlamentului „ridicarea imunității”, și nu doar
să încuviințeze percheziționarea, reținerea sau arestarea preventivă a
suspectului sau învinuitului, dacă bineînțeles există vreunul dintre cazurile
prevăzute de Codul de procedură penală.