„Săptămâna trecută am fost puşi, după cum bine
ştiţi, într-o situaţie inedită: ni s-a cerut să votăm Legea privind protecţia
tranzitorie a brevetelor de invenţie – adoptată deja de Camera Deputaţilor în
procedură de urgenţă – şi aceasta, concomitent cu dezbaterea unei ordonanţe de
urgenţă având acelaşi conţinut. Dacă vă amintiţi, toamna trecută, cu prilejul
adoptării legilor de salarizare a magistraţilor, am mai fost puşi în situaţia
ciudată de a ni se cere să votăm, în aceeaşi zi, o ordonanţă de modificare a
altei ordonanţe. Fără nici o exagerare, era vorba de o „modificare a
modificării”. Sunt anomalii ale procesului legislativ ce nu mai pot fi în nici
un caz privite cu îngăduinţă. La un moment dat, eu însumi, de la acest
microfon, am cerut să se pună capăt legiferării prin ordonanţe, fie ele simple
sau de urgenţă. Tardiv, mărturisesc că atunci, lăsându-mă purtat de un curent
de opinie cvasigeneralizat, mă bătea gândul că principalul vinovat era
primul-ministru, răspunderile celorlalţi miniştri considerându-le, în sinea
mea, ca ceva periferic. Am făcut, din curiozitate, o verificare a celor care
contrasemnează aceste ordonanţe, a celorlalţi miniştri, şi vă sfătuiesc să
faceţi şi dumneavoastră aceeaşi verificare şi o să ajungeţi la alte concluzii.
Ei bine, domnilor colegi, acum am toate motivele
să văd altfel lucrurile. Sunt înclinat să cred că cel puţin doi factori
alimentează această situaţie.
Un prim factor îl constituie birocraţia scăpată de
sub control. În acest sens, ilustrativ este cazul dublării cu o ordonanţă a
unei legi deja votate de Camera Deputaţilor. Să nu fi ştiut miniştrii care
contrasemnează respectiva ordonanţă că protecţia brevetelor de invenţie făcea
deja obiectul unei legi în fază finală?
Cel de-al doilea factor ar fi, după părerea mea,
nereprimarea tentaţiei miniştrilor de a soluţiona prin ordonanţe simple sau de
urgenţă situaţii ce nu reclamă urgenţa legislativă. Şi tot aici se cuvine a fi
remarcată inconsistenţa multor iniţiative promovate ca ordonanţe.
Oricum ar fi, trebuie să admitem că ordonanţele nu
sunt de natură să transforme Parlamentul – aşa cum se susţine deseori – într-o
anexă a Executivului. Şi aceasta, pentru bunul motiv că nimic nu ne împiedică
să examinăm în detaliu conţinutul normativ al fiecărei ordonanţe, aducându-i
modificările necesare. După cum nimic nu ne împiedică să respingem, desigur
motivat, o ordonanţă, în interesul ei.
Singurul impediment – este adevărat – îl
constituie faptul că ordonanţele de urgenţă, potrivit Constituţiei, intră în
vigoare la data depunerii lor spre aprobare şi, prin chiar aceasta, se creează
riscul ca ele să producă unele efecte nedorite până în momentul corectării
cutărei sau cutărei dispoziţii.
Spunând aceasta, am ajuns, de fapt, la miezul
lucrurilor. Mă întreb şi vă întreb dacă nu cumva sursa neînţelegerilor rezidă
în chiar prevederile Constituţiei. Mai exact în ambiguitatea lor.
De ce s-a admis recursul la ordonanţe chiar pe
durata sesiunii parlamentare? De ce să-i fie delegată Guvernului legiferarea,
când noi ne aflăm în plină activitate?
Apoi, de ce nu defineşte Constituţia conţinutul
noţiunii de „cazuri excepţionale”? Să se limiteze, oare, acestea numai la
situaţiile de forţă majoră? Să nu intre aici urgenţele perioadei de tranziţie
în care ne aflăm?
Iată numai câteva dintre întrebările ce-şi
aşteaptă răspuns. Până atunci însă doresc să reafirm că nu agreez legiferări
prin ordonanţe”.
(Monitorul
Oficial nr. 21 din 3 martie 1998, Partea a II-a, Dezbateri parlamentare,
Senatul, Sesiunea I Ordinară)
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu