În viaţa social‑politică
apar momente când, datorită unor împrejurări speciale, săvârşirea unor
infracţiuni nu prezintă pericol social
deosebit sau cei care au săvârşit acele infracţiuni nu apar ca fiind
deosebit de periculoşi pentru societate. În atare cazuri, statul poate trece cu
vederea sau ierta, ori trata numai cu indulgenţă acele infracţiuni şi pe acei
infractori. Aşadar, deşi amnistia şi graţierea au caracter şi efecte deosebite,
prima este o cauză de înlăturare a răspunderii penale, pentru anumite fapte
arătate în actul prin care se acordă amnistia, pe când a doua nu înlătură decât
consecinţele penale, total sau parţial, pentru anumite pedepse arătate în actul
de graţiere.
Cum spuneam, graţierea
este un act de clemenţă, prin care puterea de stat renunţă pentru anumite
considerente la executarea unor pedepse pronunţate de instanţele judecătoreşti.
Este limpede că este vorba de pedepse privative de libertate aplicate prin
hotărâri judecătoreşti intrate în puterea lucrului judecat. Potrivit
Proiectului de lege PL x nr.162/2013 pentru amnistierea unor infracţiuni şi
graţierea unor pedepse, aflat în clipa de faţă în dezbaterea Camerei
Deputaţilor, „Se graţiază în întregime
pedepsele cu închisoare de până la 6 ani inclusiv, precum şi pedepsele cu
amendă, aplicate de instanţa de judecată” (art.2 alin.1).
Deci, pentru a înţelege
tot românul, graţierea este iertarea de executarea unor pedepse aplicate prin
hotărâri judecătoreşti definitive. Şi atunci, cum
poţi să ierţi pe cineva care, aflându-se în faza de apel ori recurs, nu a fost
încă condamnat definitiv?!
Proiectul de lege cuprinde
şi alte erori grave. Astfel, actul normativ în discuție „graţiază în întregime măsura internării într-un centru de reeducare,
luată faţă de minori de către instanţele de judecată” (art.2 alin.3). Din
păcate, această prevedere nu sesizează în ce a constat excepţia de
neconstituţionalitate ce a făcut obiectul Deciziilor Curţii Constituţionale nr.
86 şi nr. 89/2003, şi anume că dispoziţiile Legii graţierii privesc numai
„pedepsele şi sancţiunile aplicate”, nu şi „măsurile” (măsurile de siguranţă şi
măsurile educative).
Numai că art.120 alin.4 din Codul penal prevede cât se poate de clar
că „Graţierea nu are efecte asupra
măsurilor de siguranţă şi măsurilor educative”. Lucru normal atâta timp cât
aceste măsuri educative şi de siguranţă, fiind legate de existenţa unui
pericol, trebuie să dăinuiască atâta timp cât există pericolul. Aşa fiind, te
apucă râsu’‑plânsu’ văzând că tocmai cei plătiţi să facă legi nu cunosc nici
măcar rigorile Codului penal.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu