Un interesant portret al Justiţiei şi indirect al
reprezentantului ei îl face filosoful grec Chrysip: „Este numită fecioară,
simbol al curăţeniei, care nu cedează în nici un chip celor răi, nu ascultă de
cuvinte dulci, nici de rugăminţi, nici de linguşiri sau de altceva asemănător”.
Iar Aulus Gellius adaugă: „Judecătorul care este reprezentantul Justiţiei
trebuie să fie grav, devotat, sever, nepătat, insensibil la linguşiri,
neşovăitor şi neînduplecat cu cei necinstiţi şi vinovaţi, drept, energic şi
autoritar, impunând respectul dreptăţii şi al adevărului”.
Toate profesiile cer din partea oamenilor un
anumit grad de conştiinţă în desfăşurarea activităţii la care au aderat liber
consimţit. Profesia în care însă conştiinţa, în sensul ei definitoriu (ca
sentiment al responsabilităţii morale faţă de propria conduită), are un rol
hotărâtor, este profesia de judecător.
Conştiinţa profesională a judecătorului trebuie
privită în două sensuri: pe de o parte, acela al îndeplinirii corecte a îndatoririlor
de serviciu, iar, pe de altă parte, acela de a hotărî potrivit convingerilor
intime în concordanţă cu conştiinţa lui juridică. Acest al doilea sens a primit
forma unui înalt principiu înscris în Constituţia ţării noastre, principiul
independenţei judecătorilor.
Fragmente din învăţăturile filosofului Epictet fac
unele referiri la intima convingere a judecătorului: „După cum cumpăna dreaptă nu are nevoie de nici o cumpănă spre a fi
îndreptată, nici de una strâmbă de a fi judecată, aşa şi judecătorul drept nu
are nevoie nici de unul drept, ca să-l îndrepte, nici de altul nedrept care
să-l aprecieze”. Şi mai departe: „De
vrei să judeci drept, nu căuta nici la împricinaţi, nici la avocaţi, ci numai
la fondul procesului”.
Marele nostru jurist Ioan Tanoviceanu,
referindu-se la o selecţie riguroasă a magistraţilor, pune un deosebit accent
pe pregătirea profesională şi însuşirile personale ale acestora: „De o mie de ori preferabil legiuiri rele
aplicate de magistraţi buni decât legi perfecte aplicate de magistraţi
nemernici”.
Este evident că o bună pregătire juridică
presupune şi o temeinică cultură generală. În această privinţă, juriştii au la
îndemână mari şi variate posibilităţi. Având în vedere această preocupare, cred
că de un oarecare folos pentru jurişti ar fi cunoaşterea ideilor pe care
popoarele, scriitorii, istoricii, filosofii şi sociologii le au în legătură cu
latura umană a activităţii celor care au înalta menire de a înfăptui Justiţia:
magistraţii. Folosind acest termen, mă refer atât la judecători, cât şi la
procurori numai din consideraţii de ordin tehnic legislativ, deoarece legea
privind Consiliul Superior al Magistraturii îi înglobează într-o denumire
comună. Deşi, cum am mai arătat, cele două categorii de „magistraţi” au,
potrivit Constituţiei şi legii de organizare judiciară, un statut complet
diferit (a se vedea pentru detalii Garantul independenţei justiţiei).
Vie rămâne şi astăzi concepţia Francis Bacon: „Pentru ca cineva să fie un bun judecător,
trebuie să fie un bun cunoscător al profesiunii sale, răbdător şi atent ca să
asculte pledoariile, prudent în administrarea justiţiei, elocvent pentru a
convinge pe împricinaţi şi auditoriu, drept în hotărârile sale şi, în sfârşit,
trebuie să fie un om de curaj, temător de Dumnezeu şi detestând lăcomia. Un ignorant nu poate fi, un laş nu
îndrăzneşte să fie un bun judecător”.
Judecătorul se află permanent sub scutul legii şi,
tocmai pentru acest motiv, trebui s-o respecte cu sfinţenie, interpretând-o şi
aplicând-o corect. „Noi ştim că legea
este bună, numai să fie folosită în chip legiuit”, ne spune filosoful
englez Francis Bacon. Şi mai departe: „Cea
mai bună lege este aceea care lasă cel mai puţin la latitudinea judecătorului
şi cel mai bun judecător este acela care lasă cel mai puţin în seama voinţei
sale”. Din „Învăţăturile” lui Neagoe Basarab, reţinem că „judecătorul nu
trebuie să împartă strugurii în făţărnicie, adică unora să-i dea pe cei dulci,
iar altora pe cei amari”.
Cât despre cinstea magistraţilor, aşa cum spuneam,
nu trebuie să insistăm prea mult deoarece aceasta, pentru ei, nu este o
calitate deosebită, ci o condiţie fără de care practicarea dreptului este
imposibilă. Iată de ce consider că un judecător împotriva căruia a fost
declanşată urmărirea penală trebuie să fie suspendat. Acesta nu mai poate
împărţi dreptatea, în momentul în care este subiect de cercetare penală.
Judecătorul trebuie să fie imaculat. Oricum ai privi lucrurile, un magistrat
trebuie să fie deasupra oricărei critici. Din momentul punerii sub urmărire
penală, probitatea sa este pusă la îndoială. Chiar dacă judecătorul este
nevinovat, aş zice că aceasta este o măsură de prudenţă de ordin administrativ
ca, o anume perioadă, până la soluţionarea plângerii respective, să se retragă
din actul de împărţire a justiţiei. Eu nu îmi imaginez că se porneşte o
urmărire penală fără probe, deşi probabil că acest lucru se mai întâmplă.
Uneori se copiază, din păcate, nişte practici din trecut – întâi se face
percheziţie, apoi se găsesc probe. Să sperăm că în viitor astfel de abuzuri nu
se vor mai repeta.
În fine, în ceea ce priveşte celeritatea judecării
pricinilor, numai atât vreau să adaug, stimaţi cititori, profesia de judecător
nu este totuna cu meseria de pompier. Dosarele nu stau pe foc, verdictele
judiciare nu dau în clocot, motiv pentru care trebuie lăsat judecătorul să cugete,
căci asta este menirea unui judecător cu judecată: să cugete.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu