duminică, 3 iulie 2016

Profesia de judecător


Un interesant portret al Justiţiei şi indirect al reprezentantului ei îl face filosoful grec Chrysip: „Este numită fecioară, simbol al curăţeniei, care nu cedează în nici un chip celor răi, nu ascultă de cuvinte dulci, nici de rugăminţi, nici de linguşiri sau de altceva asemănător”. Iar Aulus Gellius adaugă: „Judecătorul care este reprezentantul Justiţiei trebuie să fie grav, devotat, sever, nepătat, insensibil la linguşiri, neşovăitor şi neînduplecat cu cei necinstiţi şi vinovaţi, drept, energic şi autoritar, impunând respectul dreptăţii şi al adevărului”.
Toate profesiile cer din partea oamenilor un anumit grad de conştiinţă în desfăşurarea activităţii la care au aderat liber consimţit. Profesia în care însă conştiinţa, în sensul ei definitoriu (ca sentiment al responsabilităţii morale faţă de propria conduită), are un rol hotărâtor, este profesia de judecător.
Conştiinţa profesională a judecătorului trebuie privită în două sensuri: pe de o parte, acela al îndeplinirii corecte a îndatoririlor de serviciu, iar, pe de altă parte, acela de a hotărî potrivit convingerilor intime în concordanţă cu conştiinţa lui juridică. Acest al doilea sens a primit forma unui înalt principiu înscris în Constituţia ţării noastre, principiul independenţei judecătorilor.
Fragmente din învăţăturile filosofului Epictet fac unele referiri la intima convingere a judecătorului: „După cum cumpăna dreaptă nu are nevoie de nici o cumpănă spre a fi îndreptată, nici de una strâmbă de a fi judecată, aşa şi judecătorul drept nu are nevoie nici de unul drept, ca să-l îndrepte, nici de altul nedrept care să-l aprecieze”. Şi mai departe: „De vrei să judeci drept, nu căuta nici la împricinaţi, nici la avocaţi, ci numai la fondul procesului”.
Marele nostru jurist Ioan Tanoviceanu, referindu-se la o selecţie riguroasă a magistraţilor, pune un deosebit accent pe pregătirea profesională şi însuşirile personale ale acestora: „De o mie de ori preferabil legiuiri rele aplicate de magistraţi buni decât legi perfecte aplicate de magistraţi nemernici”.
Este evident că o bună pregătire juridică presupune şi o temeinică cultură generală. În această privinţă, juriştii au la îndemână mari şi variate posibilităţi. Având în vedere această preocupare, cred că de un oarecare folos pentru jurişti ar fi cunoaşterea ideilor pe care popoarele, scriitorii, istoricii, filosofii şi sociologii le au în legătură cu latura umană a activităţii celor care au înalta menire de a înfăptui Justiţia: magistraţii. Folosind acest termen, mă refer atât la judecători, cât şi la procurori numai din consideraţii de ordin tehnic legislativ, deoarece legea privind Consiliul Superior al Magistraturii îi înglobează într-o denumire comună. Deşi, cum am mai arătat, cele două categorii de „magistraţi” au, potrivit Constituţiei şi legii de organizare judiciară, un statut complet diferit (a se vedea pentru detalii Garantul independenţei justiţiei).
Vie rămâne şi astăzi concepţia Francis Bacon: „Pentru ca cineva să fie un bun judecător, trebuie să fie un bun cunoscător al profesiunii sale, răbdător şi atent ca să asculte pledoariile, prudent în administrarea justiţiei, elocvent pentru a convinge pe împricinaţi şi auditoriu, drept în hotărârile sale şi, în sfârşit, trebuie să fie un om de curaj, temător de Dumnezeu şi detestând lăcomia. Un ignorant nu poate fi, un laş nu îndrăzneşte să fie un bun judecător”.
Judecătorul se află permanent sub scutul legii şi, tocmai pentru acest motiv, trebui s-o respecte cu sfinţenie, interpretând-o şi aplicând-o corect. „Noi ştim că legea este bună, numai să fie folosită în chip legiuit”, ne spune filosoful englez Francis Bacon. Şi mai departe: „Cea mai bună lege este aceea care lasă cel mai puţin la latitudinea judecătorului şi cel mai bun judecător este acela care lasă cel mai puţin în seama voinţei sale”. Din „Învăţăturile” lui Neagoe Basarab, reţinem că „judecătorul nu trebuie să împartă strugurii în făţărnicie, adică unora să-i dea pe cei dulci, iar altora pe cei amari”.
Cât despre cinstea magistraţilor, aşa cum spuneam, nu trebuie să insistăm prea mult deoarece aceasta, pentru ei, nu este o calitate deosebită, ci o condiţie fără de care practicarea dreptului este imposibilă. Iată de ce consider că un judecător împotriva căruia a fost declanşată urmărirea penală trebuie să fie suspendat. Acesta nu mai poate împărţi dreptatea, în momentul în care este subiect de cercetare penală. Judecătorul trebuie să fie imaculat. Oricum ai privi lucrurile, un magistrat trebuie să fie deasupra oricărei critici. Din momentul punerii sub urmărire penală, probitatea sa este pusă la îndoială. Chiar dacă judecătorul este nevinovat, aş zice că aceasta este o măsură de prudenţă de ordin administrativ ca, o anume perioadă, până la soluţionarea plângerii respective, să se retragă din actul de împărţire a justiţiei. Eu nu îmi imaginez că se porneşte o urmărire penală fără probe, deşi probabil că acest lucru se mai întâmplă. Uneori se copiază, din păcate, nişte practici din trecut – întâi se face percheziţie, apoi se găsesc probe. Să sperăm că în viitor astfel de abuzuri nu se vor mai repeta.
În fine, în ceea ce priveşte celeritatea judecării pricinilor, numai atât vreau să adaug, stimaţi cititori, profesia de judecător nu este totuna cu meseria de pompier. Dosarele nu stau pe foc, verdictele judiciare nu dau în clocot, motiv pentru care trebuie lăsat judecătorul să cugete, căci asta este menirea unui judecător cu judecată: să cugete.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu