De la bun început
mărturisesc că am fost preocupat de problema imunităţii parlamentare şi, de
câte ori am avut ocazia, mi-am exprimat punctul de vedere. Acum, pentru a nu vă
mai reţine atenţia cu chestiuni juridice, vă asigur deosebit de interesante, şi
pentru a fi pe înţelesul celor care din păcate nu ştiu ce înseamnă cu adevărat
imunitatea parlamentară. Iar pentru a afla, nu este necesar decât să citim cum
se cuvine textele constituţionale, admiţând cu toată onestitatea că art.72
alin.1 tratează imunitatea parlamentară („imunitatea
profesională” sau „iresponsabilitatea politică specială”), în vreme ce art.72
alin 2 şi 3 soluţionează chestiunea inviolabilităţii
parlamentare („imunitatea neprofesională” sau „imunitatea procesuală”),
respectiv garanţiile procesuale derivând din imunitate.
Potrivit art.72 alin.1
din Constituţie, „Deputaţii şi senatorii
nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile
politice exprimate în exercitarea mandatului”. Arătam că imunitatea
consacrată în acest text nu conferă parlamentarului privilegii absurde în
raport cu cerinţele legii penale. Ea nu îl protejează la modul absolut decât în
ceea ce priveşte opiniile şi voturile exprimate în virtutea mandatului ce i-a
fost încredinţat în mod democratic de alegători. Nu trebuie să fi expert în
materie pentru a înţelege că acest articol, respectiv art.72 alin.1, reprezintă
esenţa imunităţii parlamentare, care trebuie să apere, nu persoana, ci
calitatea acesteia. Deci, ea nu poate funcţiona ca o „umbrelă” sau, dacă vreţi,
ca o pavăză împotriva aplicării legii. Orice membru al legislativului este,
înainte de toate, cetăţean al acestei ţări care trebuie să răspundă, egal în
drepturi cu toţi ceilalţi, pentru faptele sale dacă ele se constituie într-o
infracţiune, cu trimitere la legea penală. Nu s-a dorit sustragerea
parlamentarului, indiferent cărui partid i-ar aparţine, de la rigorile legii,
ci doar deplina libertate a opiniei politice, subliniez din nou, a opiniei
politice, fără teama ca cineva ar avea posibilitatea să-l supună la presiuni
sau împotriva sa să se comită abuzuri. Din păcate, lucrurile s-au extrapolat
şi, indiferent de delictul de care se face vinovat, întâlnim cazuri când parlamentarul
respectiv se grăbeşte să fluture, zor nevoie, steagul imunităţii.
Articolul
72 alin.2 şi 3 din Constituţie nu face decât să reglementeze „imunitatea procedurală”, care se referă
numai la fapte străine exercitării mandatului (incriminate în Codul penal şi
legile penale speciale), altele deci decât cele care derivă din opiniile emise
„în exercitarea mandatului”. Citez: „Deputaţii
şi senatorii pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu
au legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea
mandatului, dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără
încuviinţarea Camerei din care fac parte după ascultarea lor. Urmărirea şi
trimiterea în judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie” (alin.2);
„În caz de infracţiune flagrantă,
deputaţii sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul
Justiţiei îl va informa neîntârziat pe preşedintele Camerei asupra reţinerii şi
a percheziţiei. În cazul în care Camera sesizată constată că nu există temei pentru
reţinere, va dispune imediat revocarea acestei măsuri (alin.3)”.
După această disertaţie teoretică,
să vedem şi cum stau exact lucrurile în practică.
-
La începutul lunii aprilie, DNA a sesizat procurorul
general să solicite Camerei Deputaţilor declanşarea procedurilor pentru obţinerea
cererii de urmărire penale faţă de Borbely Laszlo, deputat şi ministru
al Mediului, pentru două infracţiuni de trafic de influenţă şi fals în
declaraţiile de avere, în formă continuată.
-
În 10 august, Parchetul ÎCCJ a cerut Camerei Deputaţilor avizul
pentru începerea urmăririi penale a fostului ministru al Administraţiei Victor
Paul Dobre, care, alături de secretarul de stat Ioan Căbulea, au
înaintat Curţii Constituţionale o adresă prin care precizau că MAI nu-şi poate
asuma numărul de alegători.
Rezultă din cele ce preced că scopul inviolabilităţii
parlamentare („imunitate neprofesională” sau „imunitate procedurală”)
consacrate în art.72 alin.2 şi 3 din Constituţie este de a împiedica ca un
parlamentar să fie privat de posibilitatea de a-şi exercita funcţia ca urmare a
unor urmăriri represive sau abuzive, inspirate din presupuse motive politice. Inviolabilitatea
parlamentară referitoare la fapte străine mandatului nu suprimă în nici un caz
represiunea penală, ci doar întârzie momentul începerii urmăririi penale („dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau
arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor”),
şi nici momentul urmăririi şi trimiterii în judecată penală („numai de către Parchetul de pe lângă Înalta
Curte de Casaţie şi Justiţie”). În fine, potrivit aceluiaşi text de lege, competenţa
de a judeca faptele penale străine mandatului comise de un parlamentar aparţine
instanţei supreme („competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi
Justiţie”).
În caz de infracţiune flagrantă – precizează legiuitorul
constituant în art.72 alin.3 – „Deputaţii
sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei” fără încuviinţarea
Camerei din care fac parte. În această din urmă situaţie „ministrul justiţiei îl va informa neîntârziat pe preşedintele
Camerei asupra reţinerii şi a percheziţiei” (s.n.). Iar „În cazul în care Camera
sesizată constată că nu există temei pentru reţinere,
va dispune imediat revocarea acestei măsuri” (s.n.).
Hai să zicem că parlamentarii noştri, învestindu-se cu
menţionatele solicitări, nu au dorit să transpună în viaţă principiile
Constituţiei – deşi este de presupus că până la această dată au înţeles că în
afară de imunitatea pliscului, parlamentarul este responsabil pentru orice –
dar nu înţeleg nici în ruptul capului cum Camera Deputaţilor s-a învestit şi a respins, azi, solicitările de aprobare a începerii urmăririi penale împotriva foştilor miniştri Laszlo Borbely şi Victor Paul Dobre pentru
infracţiuni străine exercitării mandatului.
Va impartasesc intru totul opiniile d-le profesor , tot ce simt acum este o imensa amaraciune ! Vom ajunge vreo data sa ne manifestam normal , logic , legal , corect si noi (ma refer la spectrul politic) ?! ...
RăspundețiȘtergereCu toata stima ,
Ion Vatamanu