Se spune că multe dosare ale
corupţiei au fost muşamalizate şi aproape că nu se mai ştie nimic de ele. Să
fie vorba de inactivitatea, ca să nu zic incompetenţa, organelor abilitate să
se ocupe cu această problematică, ori de girul pe care această indiferenţă l-a
avut din partea guvernanţilor?
Guvernul a declarat că va adopta
un pachet de măsuri concrete de luptă împotriva fenomenului corupţiei. Eu unul nu
percep în niciun fel aceste măsuri concrete pe care guvernul le-ar fi
întreprins de la începutul mandatului şi aceasta din cel puţin trei motive. Mai
întâi, nu ştiu dacă, pe parcursul lunilor ce au trecut de la instalarea sa,
actualul guvern a adoptat şi a pus în aplicare vreo măsură „concretă” pentru
combaterea corupţiei. Apoi, oricum, chiar dacă asemenea măsuri au fost iniţiate
– evident, pe planul intensificării acţiunilor de depistare şi cercetare a
faptelor de corupţie – efectul acestora nu s-a reflectat, până acum, în
activitatea instanţelor judecătoreşti. În fine, de câtva timp, probabil pentru
a se degaja de multiplele-i şi gravele-i răspunderi, executivul şi-a adus
aminte că suntem paralizaţi de corupţie şi s-a hotărât să declanşeze
ostilităţile. Dar, după câte ştiu, cele câteva acuzaţii de luare de mită ce
constituie obiectul proceselor în curs de judecată se referă la fapte mărunte,
imputate unor persoane mai puţin importante: paznici care au primit bani pentru
a permite unor persoane să comită furturi din unităţi; revizori contabili care,
în schimbul unor avantaje materiale, au omis să înregistreze plusuri constatate
cu ocazia verificărilor; conducători de tren cărora li s-au dat bani de către
călători găsiţi fără bilet etc. Ceea ce este foarte departe de a exprima
realitatea, pe care o cunoaştem cu toţii din viaţa de zi cu zi şi din
dezvăluirile făcute de presă.
Pe primul loc în topul corupţiei
se află, aş zice firesc, evaziunea fiscală ale cărei proporţii încep să depăşească
imaginaţia. Se vehiculează sume astronomice, de ordinul a miliarde de euro! Personal nu mă îndoiesc că aşa
stau lucrurile. Numai că preconizatele acte normative vor putea fi iniţiate
abia după alegeri. Afară doar dacă nu se va apela, în scop electoral, la
cunoscuta şi verificata „tehnică” a ordonanţei guvernamentale…
Cauzele acestei situaţii se află,
în mod exclusiv, în activitatea nesatisfăcătoare a organelor de urmărire penală
– am în vedere poliţia şi, în primul rând, parchetul –, singurele abilitate,
potrivit competenţei lor, să descopere şi să cerceteze infracţiunile, precum şi
să dispună trimiterea în judecată a infractorului? Categoric, nu! Nu contest că infractorii sunt abili, că
săvârşirea faptelor de corupţie are loc în mod ocult, că cei care le săvârşesc
se înconjoară de măsuri de prevedere din cele mai ingenioase pentru a împiedica
depistarea lor, dar nici profesionalismul organelor de urmărire penală, dovedit
în atâtea alte împrejurări, nu poate fi subestimat. Atunci de ce, în domeniul
la care ne referim, activitatea lor este atât de puţin productivă? De ce nici
cel puţin cazurile devenite notorii – mai ales prin intermediul mass-media – nu
sunt cercetate şi nu se soldează, dacă bineînţeles învinuirile se confirmă, cu
trimitere în judecată?
Răspunsul a fost dat implicit de
înşişi parlamentarii coaliţiei majoritare, care „uniţi în cuget şi în muget” – vorba
liberalului Dinu Patriciu – cheamă la ordine procurorii desemnaţi să cerceteze
pretinsele fraude electorale cu prilejul referendumului pentru demiterea
Preşedintelui României. Fraude electorale, adică „orice acţiune ilegală care are loc înaintea, în timpul sau după încheierea
votării ori în timpul numărării voturilor şi încheierii proceselor-verbale şi
care are ca rezultat denaturarea voinţei alegătorilor şi crearea de avantaje
concretizate prin mandate în plus…” (art.30), respectiv anchetarea
infracţiunilor prevăzute în art.52-61 din Legea nr.35/2008. Şi aceasta – vezi
Doamne! – în lumina principiului separaţiei puterilor în statul de drept?! Ar
fi un vis prea frumos să priveşti şiruri de corupţi aşteptând pe treptele
Parchetului sosirea şefului DNA… ce urmează a fi numit, ca să îi trimită pe
mieluşeii spovediţi la instanţa competentă.
De asemenea, consecvenţi ideii că
parlamentul este cel care „are ultimul cuvânt” în raport cu Curtea
Constituţională a României (garantul supremaţiei Constituţiei – art.142), cu
Consiliul Superior al Magistraturii (garantul independenţei justiţiei – art.133)
şi cu oricare altă componentă aparţinând „Autorităţii judecătoreşti”, aceiaşi
parlamentari – şi, din păcate, nu numai domniile lor – continuă să susţină că
imunitatea parlamentară ar acorda senatorilor şi deputaţilor o imunitate de-a
dreptul generală şi absolută, în sensul că parlamentarul nostru, indiferent în
ce condiţii şi oriunde ar săvârşi vreo infracţiune, indiferent de infracţiune
şi de gravitatea ei, el ar scăpa incidenţei legii penale.
Mă văd nevoit să sintetizez în ce
constă realmente „imunitatea parlamentară” consacrată în art.71 alin.2 din
Constituţia României. Cum precizam, „Imunitatea parlamentară garantează numai libertatea de expresie”. Într-un cuvânt, imunitatea nu îl protejează
pe parlamentar la modul absolut decât în ceea ce priveşte opiniile şi voturile
exprimate în virtutea mandatului ce i-a fost încredinţat în mod democratic de
alegători. Aşadar, imunitatea parlamentară nu adună sub poalele ei orice fapte
infracţionale ce ar fi putut fi comise de un parlamentar, ci ea se rezumă numai
la acele infracţiuni care sunt comise în legătură cu exercitarea mandatului de
parlamentar (infracţiuni inerente dezbaterilor: calomnie, insultă, ultraj, în
febra dezbaterilor parlamentare). Expresia exercitarea mandatului trebuie
înţeleasă în sensul de îndeplinire a mandatului, deci numai opiniile sau voturile emise
în cursul acestei îndepliniri vor beneficia de imunitate. Ea nu îl
protejează la modul absolut decât în ceea ce priveşte opiniile şi voturile
exprimate în virtutea mandatului ce i-a fost încredinţat în mod democratic de
către alegători (art.71 alin.1 din Constituţie).
Pentru infracţiunile ce nu au
legătură cu îndeplinirea mandatului, parlamentarul răspunde ca oricare alt
cetăţean, singurele
înlesniri fiind de ordin procedural (art.72 alin.2 şi 3). Ori, altfel spus, „În afara de imunitatea pliscului, parlamentarul este responsabil pentru orice”.
Într-un cuvânt, inviolabilitatea parlamentară („imunitatea procedurală”),
referitoare la fapte penale străine mandatului, nu suprimă în nici un caz
represiunea penală, ci doar întârzie momentul trimiterii în judecată, momentul
urmăririi penale sau al cercetării judecătoreşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu