Acum
aproape 22 ani de zile, trebuia ca românii să-şi obişnuiască auzul cu noi
cuvinte pe care majoritatea dintre ei nu le mai auziseră niciodată:
implementare, consens, imunitate şi aşa mai departe. Între toţi aceşti termeni,
doar imunitatea pare să fi rămas la modă. Şi este normal, din moment ce ea
defineşte dreptul democratic al parlamentarilor la liberă exprimare în
exercitarea atribuţiilor acestora. Justificarea acestei imunităţi derivă din ideea
că puterea legiuitoare trebuie să fie independentă faţă de celelalte puteri în
stat, ceea ce nu se poate obţine decât prin asigurarea celei mai complete
libertăţi în exprimarea voturilor şi a opiniilor membrilor Parlamentului. De
aceea, această imunitate este admisă în toate ţările cu regim parlamentar, fără
nici o excepţie.
Dar,
pentru că la noi, ca la nimeni, deşi lucrurile ar trebui să fie cât se poate de
clare, conceptul de imunitate continuă să fie un adevărat măr al discordiei
pentru clasa politică românească (…). Absolut toată lumea îşi dă cu părerea –
„i-o luăm, i-o dăm, i-o ridicăm” – dar, din păcate, cam puţintei ştiu ce
înseamnă cu adevărat imunitatea parlamentară, iar pentru a afla, nu este
necesar decât simpla citire a art. 72 alin. 1 din Constituţia României:
„Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la
răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în
exercitarea mandatului”.
Textul
defineşte cum nu se poate mai bine imunitatea parlamentară. Cum
precizam, „Imunitatea parlamentară garantează numai libertatea de expresie”.
Într-un cuvânt, imunitatea nu-l protejează pe parlamentar la modul absolut
decât în ceea ce priveşte opiniile şi voturile exprimate în exercitarea
mandatului ce i-a fost dat (încredinţat) în mod democratic de către alegători.
Expresia „exercitarea mandatului” trebuie înţeleasă în sensul de îndeplinire a
mandatului, deci, numai opiniile sau voturile exprimate în cursul acestei
îndepliniri vor beneficia de imunitate.
Imunitatea
prevăzută de art.72 alin.1, după câte rezultă din cele ce preced, este specială, fiindcă se rezumă numai la
acele fapte ilicite (calomnie, insultă, ultraj) comise în febra dezbaterilor
parlamentare. Dar ea este şi relativă,
fiindcă nu se aplică decât în anumite condiţii. Dacă – fie-mi iertată expresia
– un parlamentar îl face bou pe un alt coleg de la tribuna Parlamentului, celui
dintâi nu i se poate ridica imunitatea. Dacă îl face din nou bou la o întâlnire
cu alegătorii săi, imunitatea lucrează din plin. Nu i se poate face nimic.
Imunitatea
durează pe tot timpul mandatului pentru faptele – expres arătate mai sus –
săvârşite în timpul exercitării acestuia. Nici senatorul ori deputatul, nici
corpul legiuitor din care el face parte nu pot renunţa sau încuviinţa
renunţarea la această imunitate, fiindcă ea este dictată de un interes public
şi, deci, este de ordine publică.
Aşadar,
imunitatea consacrată în art.72 alin.1,
purtând asupra acelor fapte ilicite rezultând din exprimarea voturilor sau
opiniilor în cursul îndeplinirii mandatului parlamentar, are ca efect
înlăturarea de plano a oricărei
urmăriri şi operează, automat, în sensul că nu trebuie să intervină nici un fel
de constatare juridică pentru constatarea ei.
Desigur,
dacă aflat la o recepţie, la o conferinţă sau în oricare alt loc public, parlamentarul
nostru îşi gratulează colegul în aceeaşi manieră ca în exemplele de mai sus,
atunci aceasta se numeşte insultă sau calomnie şi poate fi tras la răspundere
juridică (civilă ori disciplinară). Căci, în aceste din urmă situaţii, nu se
mai poate susţine că respectivul parlamentar este în exercitarea mandatului
său. Mai mult chiar, atunci când un membru al Parlamentului, abuzând de
imunitatea sa, calomniază, insultă sau instigă pe altul prin opiniile exprimate
chiar în Parlament, este posibilă sancţionarea lui prin măsuri disciplinare pe care comisia de disciplină a corpului
legiuitor le poate lua, conform regulamentului, contra acelui parlamentar.
Dar,
de aici nu se poate însă deduce că art.72 alin.2 şi 3 – în cadrul aceluiaşi textul
constituţional intitulat „Imunitatea parlamentară” – ar acorda membrilor
corpurilor legiuitoare o imunitate de-a dreptul generală şi absolută, în sensul
că parlamentarul nostru, indiferent în ce condiţii şi oriunde ar săvârşi vreo
infracţiune, indiferent de infracţiune şi de gravitatea ei, el ar scăpa
incidenţei legii penale. Textul în discuţie dispune doar că: „Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi
trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu
opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi
percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac
parte, după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecată penală se pot
face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie”
(alin.2); „În caz de infracţiune
flagrantă, deputaţii sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei.
Ministrul Justiţiei îl va informa neîntârziat pe preşedintele Camerei asupra
reţinerii şi a percheziţiei. În cazul în care Camera sesizată constată că nu
există temei pentru reţinere, va dispune imediat revocarea acestei măsuri”
(alin.3).
Ceea
ce nu înseamnă decât că pentru faptele prevăzute de legea penală ca
infracţiuni, străine exercitării mandatului, parlamentarul răspunde ca oricare
alt cetăţean, singurele înlesniri fiind de ordin procedural (art.72 alin.2 şi
3).
Aşadar,
în astfel de cazuri imunitatea – sub forma imunităţii procedurale – are ca scop
să împiedice ca un deputat sau senator să fie privat de posibilitatea de a-şi
exercita funcţia ca urmare a unor urmări represive sau abuzive, inspirate din
presupuse motive politice. Cu alte cuvinte, imunitatea procedurală nu suprimă
represiunea penală, ci întârzie momentul trimiterii în judecată,
momentul urmăririi penale sau cercetării judecătoreşti pentru faptele cu
caracter penal străine exercitării mandatului. Aceasta este deci o
consecinţă procedurală, iar nu substanţială, derivată nu din întinderea
imunităţii parlamentare (imunitate substanţială – art.72
alin.1), ci din cauza raţiunii sale (imunitate procedurală – art.72
alin.2 şi 3).
Este
deci limpede că „imunitatea” la care se referă art.72 alin.2 şi 3 din
Constituţie – sub forma imunităţii procedurale – nu constă în aceea că
deputatul sau senatorul să nu poată fi urmărit, privat de libertate,
percheziţionat sau trimis în judecată, ci în aceea că nu poate fi pus în aceste
situaţii fără autorizarea Camerei de
care aparţine.
Într-adevăr,
pentru a se evita consecinţele înscenărilor ce-l pot viza cu precădere pe omul
politic, Constituţia pretinde autorizarea (încuviinţarea) Camerei din care face
parte parlamentarul, acesta neputând fi reţinut, arestat, percheziţionat sau
trimis în judecată fără o prealabilă examinare a cazului de către corpul
legiuitor, cu dreptul de a fi ascultat (art.72 alin.2). Dar această favoare de
ordin procedural – atenţie! – operează numai dacă parlamentarul nu a
fost surprins asupra faptului. Căci, „În caz de infracţiune flagrantă, deputaţii sau senatorii pot fi reţinuţi
şi supuşi percheziţiei” (art.72 alin.3). În acest caz, „Ministrul Justiţiei îl va informa
neîntârziat pe preşedintele Camerei asupra reţinerii şi a percheziţiei. În
cazul în care Camera sesizată constată că nu există temei pentru reţinere, va
dispune imediat revocarea acestei măsuri” (alin.3).
Este
însă de la sine înţeles că, până în momentul revocării acestei măsuri pentru
infracţiunea flagrantă nu implică anularea imunităţii absolute de care se
bucură parlamentarul în virtutea art.72 alin.1 din Constituţie.
În
concluzie, într-o zicere mai puţin academică, „în afară de imunitatea pliscului, parlamentarul este responsabil pentru orice”. Pentru
infracţiunile ce nu au legătură cu îndeplinirea mandatului, parlamentarul
răspunde ca oricare alt cetăţean, singurele înlesniri fiind de ordin procedural
(art.72 alin.2 şi 3).
Scopul
"imunităţii" este de a nu priva un parlamentar de posibilitatea de
a-şi exercita funcţia, ca urmare a unor urmăriri represive sau abuzive,
inspirate din presupuse motive politice. Este deci limpede că imunitatea procedurală
la care se referă art.72 alin.2 şi 3 din Constituţie nu constă în aceea că
deputatul sau senatorul să nu poată fi urmărit, privat de libertate,
perchiziţionat sau trimis în judecată, ci în aceea că nu poate fi pus în aceste
situaţii fără autorizarea (încuviinţarea) Camerei de care aparţine. Această
autorizare (încuviinţare), care intervine în urma unei proceduri speciale, a
fost botezată de bravii noştri parlamentari ca fiind procedura „ridicării
imunităţii parlamentare”.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu