În ceea ce priveşte imunitatea parlamentară („iresponsabilitatea
politică specială”), Constituţia admite în cuprinsul art. 72 alin.1 că: „Deputaţii şi senatorii nu pot fi traşi la
răspundere juridică pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în
exercitarea mandatului”. Într-un cuvânt, imunitatea nu conferă
parlamentarului privilegii absurde în raport cu cerinţele legii penale. Ea nu
îl protejează la modul absolut decât în ceea ce priveşte opiniile şi voturile
exprimate în virtutea mandatului ce i-a fost încredinţat în mod democratic de
către alegători.
Imunitatea, după cum rezultă din cele ce preced, este specială, fiindcă
se raportează numai la anumite delicte inerente dezbaterilor (calomnie,
insultă, ultraj). Imunitatea se aplică chiar dacă opinia din care a rezultat
fapta ilicită nu era în legătură cu chestiunea ce se dezbătea şi chiar dacă a
fost formulată cu intenţia de a calomnia, insulta sau ofensa pe cineva. Când un
membru al Parlamentului, abuzând de imunitatea sa, calomniază sau insultă ori
instigă pe altul etc. prin opiniile exprimate în Parlament, singura sancţiune
posibilă este aceea a măsurilor disciplinare pe care comisia corpului legiuitor
le poate lua, conform regulamentului, contra acelui parlamentar.
Aşadar, imunitatea
consacrată în articolul 72 alin.1, purtând asupra acelor fapte ilicite
rezultând din exprimarea voturilor sau opiniilor în cursul îndeplinirii
mandatului, are ca efect înlăturarea de
plano a oricărei urmăriri şi operează automat, în sensul că nu trebuie să
intervină nici un fel de constatare judiciară pentru existenţa ei.
De aici nu se poate deduce însă că articolul
72 alin.2 şi 3 din aceeaşi Constituţie – care tratează imunitatea procedurală
(„inviolabilitatea parlamentară”) – ar acorda membrilor corpurilor legiuitoare
imunitate de-a dreptul generală şi absolută, în sensul că parlamentarul nostru,
indiferent în ce condiţii şi oriunde ar săvârşi vreo infracţiune, indiferent de
infracţiune şi de gravitatea ei, el ar scăpa incidenţei legii penale.
Potrivit art.72 alin.2: „Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi
trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu
opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi
percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac
parte, după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecată penală se pot
face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie”. Ceea
ce nu înseamnă decât că pentru infracţiunile ce nu au nici o legătură cu
îndeplinirea acestui mandat, parlamentarul răspunde juridic ca orice alt
cetăţean, singurele înlesniri ce i se recunosc fiind de ordin procedural. În
astfel de cazuri, imunitatea – sub forma inviolabilităţii parlamentare – are ca
scop să împiedice ca un deputat sau senator să fie privat de posibilitatea de
a-şi exercita funcţia ca o consecinţă a urmăriri represive sau abuzive,
inspirate de presupuse motive politice.
Cu alte cuvinte, imunitatea procedurală („inviolabilitatea
parlamentară”) nu suprimă în nici un caz represiunea penală, ci doar întârzie
momentul urmăririi penale, momentul trimiterii în judecată sau al cercetării
judecătoreşti pentru faptele cu caracter penal ori contravenţional străine
exercitării mandatului. Aceasta este deci o consecinţă procedurală, iar nu
substanţială, derivată nu din întinderea imunităţii parlamentare, ci din cauza
raţiunii sale.
Este deci limpede că
imunitatea la care se referă art.72 alin.2 din Constituţie – sub forma
inviolabilităţii parlamentarului – nu constă în aceea că deputatul sau
senatorul să nu poată fi urmărit, privat de libertate, percheziţionat sau
trimis în judecată, ci în aceea că nu poate fi pus în aceste situaţii fără
autorizarea Camerei de care aparţine. Această autorizare (încuviinţare) este
cunoscută sub numele de „ridicarea imunităţii parlamentare” şi intervine în
urma unei proceduri speciale.
Aşadar, pentru a se evita
consecinţele înscenărilor cel pot viza cu precădere pe omul politic,
Constituţia pretinde autorizarea (încuviinţarea) Camerei din care face parte
parlamentarul, acesta neputând fi reţinut, arestat, percheziţionat sau trimis
în judecată fără o prealabilă examinare a cazului de către corpul legiuitor, cu
dreptul de a fi ascultat. Dar această favoare de ordin procedural – atenţie! – intervine
numai dacă parlamentarul nu a surprins asupra faptului. Căci, „în caz de infracţiune flagrantă deputatul
sau senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul Justiţiei îl va
informa neîntârziat pe preşedintele Camerei asupra reţinerii şi a percheziţiei.
În cazul în care camera sesizată constată că nu există temei pentru reţinere,
va dispune imediat revocarea acestei măsuri” (art.72 alin.3). Este însă de
la sine înţeles că, până în momentul rămânerii definitive a hotărârii de
condamnare pentru o faptă străină exercitării mandatului, această restrângere a
imunităţii – sub forma inviolabilităţii – nu semnifică anularea imunităţii de
care se bucură parlamentarul în virtutea art.72 din Constituţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu