Răspunzând întrebărilor formulate de cititori referitoare
la articolul Ce are imunitatea cu hoţia şi accidentele rutiere?, facem următoarele
precizări:
Imunitatea prevăzută de art.71 alin.1 din
Constituţie este specială, fiindcă se
rezumă numai la acele fapte ilicite care sunt comise în cursul exercitării
mandatului de parlamentar (inerente dezbaterilor: calomnie, insultă, ultraj, în
febra dezbaterilor parlamentare). Justificarea acestei imunităţi derivă din
ideea că puterea legiuitoare trebuie să fie perfect independentă faţă de
celelalte puteri în stat, ceea ce nu se poate obţine decât prin asigurarea
celei mai complete libertăţi în exprimarea voturilor şi opiniilor membrilor
Parlamentului. Dar ea este şi relativă,
fiindcă nu se aplică decât în anumite condiţii. Dacă, de pildă, un parlamentar
acuză de corupţie un prefect de la tribuna Parlamentului, celui dintâi nu i se
poate ridica imunitatea. Dacă îl acuză, din nou, la o întâlnire cu alegătorii
săi, la o recepţie sau la o conferinţă de presă, imunitatea lucrează din plin. Nu
i se poate face nimic. Dar dacă, aflat într-un restaurant sau într-un oricare
alt loc public, reiterează aceleaşi acuze, atunci aceasta se numeşte insultă
sau calomnie şi poate fi tras la răspundere juridică.
Pentru infracţiunile ce nu au legătură cu îndeplinirea mandatului,
parlamentarul răspunde ca oricare alt cetăţean, singurele înlesniri fiind de
ordin procedural (art.72 alin.2 şi 3). Cu alte cuvinte, inviolabilitatea
parlamentară („imunitatea procedurală”) referitoare la fapte ilicite străine
mandatului nu suprimă în nici un caz represiunea penală, ci doar întârzie momentul
trimiterii în judecată, momentul urmăririi penale sau al cercetării
judecătoreşti. Scopul acestei inviolabilităţi (imunităţi procedurale) este de a
nu priva un parlamentar de posibilitatea de a-şi exercita funcţia, ca urmare a
unor urmăriri represive sau abuzive, inspirate din presupuse motive politice. Este
deci limpede că imunitatea procedurală la care se referă art.72 alin.2 şi 3 din
Constituţie nu constă în aceea că deputatul sau senatorul să nu poate fi
urmărit, privat de libertate, percheziţionat sau trimis în judecată, ci în
aceea că nu poate fi pus în aceste situaţii fără autorizarea Camerei de care
aparţine.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu