Trebuie să vă spun de la bun început că nu
împărtăşesc iniţiativa soluţionării cererilor de „ridicare a imunităţii”
inclusă în proiectul de modificare a Statutului parlamentarilor. Potrivit
acestei iniţiative – după cum reţine jurnalista Rodica Ciobanu (în Gândul din
17.01.2013) – „parlamentarii/miniştrii vor fi judecaţi, întâi, de Parlament,
iar cererea de declanşare a urmăririi penale împotriva acestora adresată de
ministrul Justiţiei trebuie însoţită de probele relevante, puse la dispoziţie
de Parchet, raportul comisiei parlamentare urmând să facă referire la acestea,
precum şi la temeiul legal şi motivele invocate de procurori. Cu alte cuvinte,
comisia de imunităţi, care solicită dosarul doar în cazul percheziţiei şi
arestării, nu-l dă pe mâna Parchetului pe respectivul decât după ce-l judecă pe
baza dovezilor, substituindu-se, astfel, justiţiei. Mai mult, în cazul în care
constată că nu există temei pentru reţinerea unui parlamentar/ministru, Camera
ar putea trimite hotărârea sa la CSM pentru a lua măsurile care se impun
trecându-şi, aşadar, în statut o acţiune de intimidare a procurorilor”.
Comisia de statut a menţinut forma iniţiatorilor
proiectului de modificare a Statutului parlamentarilor în cazul solicitărilor
de arestare, reţinere sau percheziţie a acestora, făcându-se referire la
„motivele concrete şi temeinice” ale cererii procurorilor. Astfel, în proiectul
de lege adoptat de Comisia de statut se menţionează că solicitarea de reţinere,
arestare sau percheziţie „trebuie să conţină indicarea cazului prevăzut de
Codul de procedură penală şi motivele concrete şi temeinice, care justifică,
luarea măsurii preventive sau dispunerea percheziţiei”. În baza acestei
solicitări parlamentarii pot decide la nivelul comisiei de specialitate în cel
mult 3 zile recomandarea pe care o fac plenului respectivei Camerei
Parlamentului.
Cred că, în prealabil adoptării acestui mutant
legislativ era necesar, se impunea nu numai revizuirea art.72 din Constituţie,
titrat „Imunitatea parlamentară”, dar şi a cazurilor şi condiţiilor prevăzute
de legea penală care justifică restrângerea drepturilor şi libertăţilor
fundamentale consacrate de Constituţie, de care beneficiază orice cetăţean dar,
în acelaşi timp, şi rediscutarea acestei instituţii – imunitatea parlamentară.
Mărturisesc că am fost preocupat de această problemă şi, de câte ori am avut
ocazia, mi-am exprimat punctul de vedere (Imunitatea
parlamentară şi protecţia drepturilor şi libertăţilor fundamentale).
Acum, pentru a nu vă mai reține atenția cu chestiuni juridice și pentru a
fi pe înțelesul celor ce nu au pregătire în domeniu, am să mă refer strict la
înțelesul celor trei alineate ale art.72 din Constituție, care, redactate în
cadrul aceluiași articol titrat „Imunitatea parlamentară” a dat naștere ideii
greșite că parlamentarii s-ar bucura de impunitate, respectiv de o veritabilă
imunitate generală și absolută, în virtutea căreia făptuitorul nu poate deveni
subiect de drept penal oricare fapta comisă și oricare ar fi circumstanțele
sale.
În primul rând, trebuie să facem unele clarificări în această problemă.
Căci parlamentarii au dat cu totul alt sens imunității de care se bucură ei în
temeiul art.72 alin.1 din Constituție. Unii au înțeles că indiferent în ce
condiții și oriunde ar săvârși o infracțiune, indiferent de infracțiune de
infracțiune și de gravitatea ei, ar scăpa incidenței legii penale, ceea ce e inadmisibil.
1. În ceea ce
priveşte solicitările de arestare, reţinere sau
percheziţie pe baza cărora Parlamentul urmează a încuviinţa trimiterea în
judecată penală a deputaţilor ori senatorilor
Cum arătam, pentru infracţiunile ce nu au nici o
legătură cu îndeplinirea mandatului, parlamentarul răspunde penal ca oricare
alt cetăţean, singurele înlesniri ce i se recunosc fiind de ordin procedural.
În acest sens art.72 alin.2, în prima sa parte, precizează că „Deputaţii şi
senatorii pot fi urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au
legătură cu voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea
mandatului, …”. În partea finală a aceluiaşi text, legiuitorul constituant
găseşte de cuviinţă să adauge: „…dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau
arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac parte, după ascultarea
lor”, adăugire pe care unii s-au grăbit să o califice – greşit! – ca fiind o
prelungire a imunităţii parlamentare.
„Protecţia” la care se referă art.72 alin.2 din
Constituţia României, sub forma garanţiilor procedurale ale libertăţii
individuale, nu constă în aceea că deputatul sau senatorul să nu poată fi
urmărit, privat de libertate, percheziţionat sau trimis în judecată, ci în
aceea că nu poate fi pus în aceste situaţii fără „încuviinţarea” Camerei din
care face parte. Această garanţie este menită să împiedice ca un parlamentar să
fie privat de posibilitatea de a-şi exercita funcţia ca urmare a unor urmăriri
represive sau abuzive, inspirate din presupuse motive politice. Ea nu suprimă
represiunea penală, ci doar întârzie momentul judecăţii, în scopul de a nu
abate un parlamentar de la exerciţiul funcţiei sale. Mai exact spus, întârzie
momentul trimiterii în judecată, momentul urmăririi penale sau cercetării judecătoreşti.
Iar „încuviinţarea” – în concepţia iniţiatorilor
modificării Regulamentului Camerelor – „trebuie însoţită de probele relevante,
puse la dispoziţie de Parchet”. Cu alte cuvinte, Comisia de imunităţi nu l-ar
da pe mâna Parchetului pe respectivul parlamentar, citez: „decât după ce îl
judecă pe baza dovezilor”. Greşit! Căci aceasta ar însemna că respectiva
comisie parlamentară se substituie astfel justiţiei, ceea ce reprezintă o
grosolană încălcare a principiului separaţiei puterilor în stat. Căci, potrivit
Constituţiei, „Urmărirea şi
trimiterea în judecată penală se pot face numai de către Parchetul de pe lângă
Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei
Curţi de Casaţie şi Justiţie”.
Aşadar, Parlamentul nu este chemat să „judece”
fapta ilicită aflată în cursul urmăririi penale, ci doar să „încuviinţeze”
percheziţionarea, reţinerea sau arestarea preventivă a învinuitului, dacă
există vreunul dintre cazurile prevăzute în art. 148 Cod procedură penală şi
numai după ascultarea acestuia.
2. Este posibilă „ridicarea” imunității
parlamentare?
Imunitatea menționată în art.72 alin.1 din
Constituție, denumită și cauză de iresponsabilitate politică, poartă numai
asupra acelor fapte ilicite care rezultă din voturile și opiniile politice
exprimate în virtutea mandatului ce i-a fost încredințat în mod democratic de
către alegători. Imunitatea parlamentară durează pe tot timpul mandatului
parlamentar pentru faptele ilicite săvârșite în timpul exercitării acestuia. Nu
trebuie să fii expert în materie pentru a înțelege că acest articol, art.72
alin.1, reprezintă esența imunității parlamentare, care trebuie să apere nu
persoana, ci calitatea acesteia.
Textul constituțional nu face decât să
circumstanțieze conținutul concret al cauzei de iresponsabilitate politică
specială la care ne-am referit. Deci, imunitatea nu poate funcționa ca o „umbrelă”
sau, dacă vreți, ca o pavăză împotriva legii penale. Nu s-a dorit sustragerea
parlamentarului, indiferent cărui partid ar aparține, de la răspunderea penală,
ci doar deplina libertate a opiniei sale politice, subliniez din nou, a opiniei
politice, fără teama că cineva ar avea posibilitatea să-l supună la presiuni
sau împotriva sa să se comită abuzuri.
Din păcate, lucrurile s-au extrapolat și, indiferent
dacă faptele ilicite săvârșite în cursul exercitării mandatului derivă din
voturile sau opiniile politice emise în timpul îndeplinirii acestuia (calomnie,
insultă, în febra dezbaterilor parlamentare și care, potrivit art.72 alin.1,
pot atrage răspunderea juridică, respectiv civilă, disciplinară ori
contravențională), ori care nu au nici o legătură cu voturile sau cu opiniile
politice exprimate în cursul îndeplinirii mandatului (fapte infracționale),
parlamentarul respectiv se grăbește să fluture, zor nevoie, steagul imunității.
Așadar, imunitatea parlamentară nu se aplică decât
în sfera politică. Ea nu poate fi ridicată printr-o hotărâre a parlamentului,
fiindcă ea nu îi aparține parlamentarului. Ea poate fi ridicată numai de
alegători (nealegându-l și a doua oară). Nici senatorul ori deputatul, nici
Camera din care el face parte nu pot renunța sau încuviința renunțarea la
această imunitate, fiindcă ea este dictată de un interes public și, deci, este
de ordine publică.