Realitatea
este că discuţiile interminabile, purtate şi în prezent în Parlamentul
României, au drept sursă neînţelegeri cu privire la conceptul de imunitate
parlamentară.
Constituţia
admite în cuprinsul art. 72 alin.1 că: „Deputaţii
şi senatorii nu pot fi traşi la răspundere juridică pentru voturile sau pentru
opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului”. Într-un cuvânt,
imunitatea nu conferă parlamentarului privilegii absurde în raport cu cerinţele
legii penale. Ea nu îl protejează la modul absolut decât în ceea ce priveşte
opiniile şi voturile exprimate în virtutea mandatului ce i-a fost încredinţat
în mod democratic de către alegători.
Imunitatea,
după cum rezultă din cele ce preced, este specială, fiindcă se raportează numai
la anumite delicte inerente dezbaterilor (calomnie, insultă, ultraj). Imunitatea
se aplică chiar dacă opinia din care a rezultat fapta ilicită nu era în
legătură cu chestiunea ce se dezbătea şi chiar dacă a fost formulată cu
intenţia de a calomnia, insulta sau ofensa pe cineva. Când un membru al
Parlamentului, abuzând de imunitatea sa, calomniază sau insultă ori instigă pe
altul etc. prin opiniile exprimate în Parlament, singura sancţiune posibilă
este aceea a măsurilor disciplinare pe care comisia corpului legiuitor le poate
lua, conform regulamentului, contra acelui parlamentar.
Aşadar, imunitatea
consacrată în articolul 72 alin.1, purtând asupra acelor fapte ilicite
rezultând din exprimarea voturilor sau opiniilor în cursul îndeplinirii
mandatului, are ca efect înlăturarea de
plano a oricărei urmăriri şi operează automat, în sensul că nu trebuie să
intervină nici un fel de constatare judiciară pentru existenţa ei.
De aici nu se poate deduce însă că articolul
72 alin.2 şi 3 din aceeaşi Constituţie – care tratează garanţiile procesuale
ale libertăţilor fundamentale consacrate de Constituţie – ar acorda membrilor
corpurilor legiuitoare imunitate de-a dreptul generală şi absolută, în sensul
că parlamentarul nostru, indiferent în ce condiţii şi oriunde ar săvârşi vreo
infracţiune, indiferent de infracţiune şi de gravitatea ei, el ar scăpa
incidenţei legii penale.
Potrivit art.72 alin.2: „Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi
trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu
opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi
percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac
parte, după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecată penală se pot
face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie”. Ceea
ce nu înseamnă decât că pentru infracţiunile ce nu au nici o legătură cu voturile
sau cu opiniile politice în executarea mandatului, parlamentarul răspunde
juridic ca orice alt cetăţean, singurele înlesniri ce i se recunosc fiind de
ordin procedural. În astfel de cazuri, imunitatea – sub forma inviolabilităţii
parlamentare – are ca scop să împiedice ca un deputat sau senator să fie privat
de posibilitatea de a-şi exercita funcţia ca o consecinţă a urmăriri represive
sau abuzive, inspirate de presupuse motive politice.
Cu alte cuvinte, imunitatea procedurală („inviolabilitatea
parlamentară”) nu suprimă în nici un caz represiunea penală, ci doar întârzie
momentul urmăririi penale, momentul trimiterii în judecată sau al cercetării
judecătoreşti pentru faptele cu caracter penal ori contravenţional străine
exercitării mandatului. Aceasta este deci o consecinţă procedurală, iar nu
substanţială, derivată nu din întinderea imunităţii parlamentare, ci din cauza
raţiunii sale.
Este deci limpede că
imunitatea la care se referă art.72 alin.2 din Constituţie – sub forma
inviolabilităţii parlamentarului – nu constă în aceea că deputatul sau
senatorul să nu poată fi urmărit, privat de libertate, percheziţionat sau
trimis în judecată, ci în aceea că nu poate fi pus în aceste situaţii fără
autorizarea Camerei de care aparţine. Această autorizare (încuviinţare) este
cunoscută sub numele de „ridicarea imunităţii parlamentare” şi intervine în
urma unei proceduri speciale.
Aşadar, pentru a se evita
consecinţele înscenărilor ce pot viza cu precădere pe omul politic, Constituţia
pretinde autorizarea (încuviinţarea) Camerei din care face parte parlamentarul,
acesta neputând fi reţinut, arestat, percheziţionat sau trimis în judecată fără
o prealabilă examinare a cazului de către corpul legiuitor, cu dreptul de a fi
ascultat. Dar această favoare de ordin procedural – atenţie! – intervine numai
dacă parlamentarul nu a surprins asupra faptului. Căci, „în caz de infracţiune flagrantă deputatul sau senatorii pot fi reţinuţi
şi supuşi percheziţiei. Ministrul Justiţiei îl va informa neîntârziat pe
preşedintele Camerei asupra reţinerii şi a percheziţiei. În cazul în care
camera sesizată constată că nu există temei pentru reţinere, va dispune imediat
revocarea acestei măsuri” (art.72 alin.3). Este însă de la sine înţeles că,
până în momentul rămânerii definitive a hotărârii de condamnare pentru o faptă
străină exercitării mandatului, această restrângere a imunităţii – sub forma
inviolabilităţii – nu semnifică anularea imunităţii de care se bucură
parlamentarul în virtutea art.72 din Constituţie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu