Când cineva săvârşeşte o faptă prevăzută de legea
penală ca infracţiune, el devine implicit un infractor de fapt. Se poate însă
ca legea penală, pentru consideraţiuni privind persoana acestuia, să nu voiască
a face din el un subiect de drept penal. Sub raportul intrinsec, cauzele
privind persoana pot fi împărţite în două grupe: 1) cauze privind persoana
fizică (adică starea psiho‑biologică a persoanei), motivate de anumite
consideraţiuni patologice (autorii le numesc cauze de iresponsabilitate psiho‑fizică)
şi 2) cauze privind calitatea persoanei (adică situaţia sa politico‑socială),
motivată de anumite consideraţii de ordin politic sau social intim legate de
calitatea persoanei; aceste cauze sunt denumite cauze de imunitate (autorii le
numesc cauze de iresponsabilitate politică). În toate‑aceste cazuri,
infractorul de fapt rămâne infractor de fapt, iar legea penală nu‑i mai este
incidentă. Această înlăturare a incidenţei legii penale pentru consideraţiuni
personale poate fi generală şi absolută (atunci când persoana nu poate deveni
subiect de drept penal oricare ar fi faptul comis şi oricare ar fi
circumstanţele sale) sau poate fi numai specială şi relativă (atunci când este
privitoare numai la anumite fapte şi acestea săvârşite în anumite condiţii).
Problema pe care ne-o punem şi la care încercăm să
găsim un răspuns este de a şti dacă imunitatea şefului Statului consacrată de
legea noastră fundamentală satisface principiile care stau la baza ei.
Imunitatea şefului Statului – indiferent că este
vorba de preşedintele unei republici sau de un monarh constituţional – îşi
găseşte justificarea în consideraţiuni de interes şi oportunitate politică.
Şeful Statului, înainte de a fi o persoană este o instituţie, cea mai înaltă
instituţie politică în Stat. Or, pentru a păstra acestei instituţii autoritatea
şi puterea de care are nevoie este bine să nu se poată aduce nici o atingere
persoanei care reprezintă această instituţie. Fiindcă în ziua când în jurul
acestei persoane s‑ar urzi tot felul de învinuiri, când acestea ar fi aduse în
justiţie iar şeful Statului ar compărea la bară, atunci imunitatea sa ar fi
complet zdruncinată, căci în rândurile populaţiei se vor forma curente opuse,
unele pentru, altele contra şefului Statului şi astfel la tot momentul ar putea
izbucni adevărate războaie civile atât de păgubitoare pentru menţinerea şi
propăşirea ordinii publice. Imunitatea acordată şefului Statului pune, din
contră, stavilă unor atare zbuciumări care macină temelia statului. Dacă la
adăpostul acestei imunităţi şeful Statului comite fapte grave prin care se
încalcă prevederile Constituţiei, ei bine, el poate fi suspendat din funcţie şi
demis prin referendum. Ca o consecinţă a acestei justificări de ordin politic,
în care se are în vedere instituţia iar nu persoana în sine, legiuirile tuturor
statelor, indiferent de forma de guvernământ, admit că imunitatea şefului
Statului nu poate fi decât generală. Pe baza acestei imunităţi, şeful Statului
nu poate fi niciodată subiect de drept penal.
Legea noastră fundamentală admite că:
„Preşedintele României se bucură de imunitate. Prevederile articolului 72
alin.1 se aplică în mod corespunzător” (art.84 alin.2). Iar în art.96 alin.1,
adaugă: „Camera Deputaţilor şi Senatul,
în şedinţă comună, cu votul a cel puţin două treimi din numărul deputaţilor şi
senatorilor, pot hotărî punerea sub acuzare a Preşedintelui României pentru
înaltă trădare”.
Aceste din urmă dispoziţii constituţionale –
trimiterea la prevederile art.72 alin.1 şi „punerea sub acuzare... pentru
înaltă trădare” – mă obligă să conchid că la noi, ca la nimeni alţii,
imunitatea recunoscută Preşedintelui României nu numai că nu este generală, în
sensul că şeful Statului nu poate fi niciodată subiect de drept penal, dar nici
absolută, în sensul că în orice condiţii şi oriunde şeful Statului ar săvârşi
vreo infracţiune, acesta scapă incidenţei legii penale! Se pare că „bravii”
noştri constituţionalişti „uită” o serie de lucruri.
Mai întâi, prevederile articolului 72 alin.1 nu au
cum să se aplice şefului Statului „în mod corespunzător”, ele circumscriind
doar obiectul imunităţii parlamentare a deputaţilor şi senatorilor „pentru
voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului”.
Apoi, dacă domnii parlamentari „pot hotărî punerea sub acuzare a Preşedintelui
României pentru înaltă trădare”, s‑ar putea înţelege că ei înşişi ar urma să
instrumenteze o cauză de competenţa Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie. Ceea
ce este absurd. În realitate, textul în discuţie se inspiră din Constituţia
Franţei, care, şi ea, admite posibilitatea judecării preşedintelui în caz de
înaltă trădare. Numai că, spre deosebire de noi, francezii au dus lucrurile
până la capăt. Pe de o parte, infracţiunea de înaltă trădare este definită ca
atare, iar judecarea ei este încredinţată unei instanţe speciale: Înalta Curte
de Justiţie, care nu se confundă cu echivalentul francez al Curţii Supreme de
Justiţie, respectiv Curtea de Casaţie.
Desigur, nu este obligatorie existenţa unei
instanţe speciale după modelul francez sau chiar al vechii noastre legislaţii.
Aceasta nu împiedicat însă legiuitorul constituant să consacre competenţa de
judecată a Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie (art.96 alin.4). Dar, aşa stând
lucrurile, este de neînţeles de ce la mai bine de nouă ani de la revizuirea
Constituţiei, legislaţia noastră penală – în pofida numeroaselor modificări
care i-au fost aduse – nu conţine definirea infracţiunii de înaltă trădare şi
nici pedeapsa aplicabilă. La fel de neînţeles este faptul că între competenţele
Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie – aşa cum au fost stabilite prin recenta
modificare a Codului de procedură penală – nu figurează, aşa cum ar fi fost
firesc, posibilitatea judecării preşedintelui ţării!
Ca atare, nu ne rămâne decât să tragem concluzia
că se vrea neaplicarea menţionatei prevederi constituţionale, care, astfel,
este menţinută la nivelul unei simple afirmaţii. Cu toate acestea, credem că de
o manieră sau alta se impune clarificarea situaţiei în sensul recunoaşterii
oneste a imunităţii absolute a şefului Statului în lumina motivaţiilor de mai
sus. Dar aceasta nu se poate face decât prin eliminarea prevederilor art.84
alin.2, urmându‑se procedura de revizuire.
Lucrurile se cer limpezite. În mod normal, s-ar
impune modificarea articolului 96 din Constituţia revizuită (urmându-se modelul
Constituţiei franceze şi, de ce nu, Constituţiei noastre din 1923) şi, pe cale
de consecinţă, legislaţia noastră penală să conţină definirea infracţiunii de
înaltă trădare şi pedeapsa aplicabilă.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu