Mulţi dintre
celebrii hominus politicus ai României zilelor noastre invocă, ori de
câte ori li se iveşte prilejul, principiul separării puterilor în stat.
1. Dacă
vorbim de separaţia puterilor, haideţi să vedem cum a fost tratat acest
principiu în Constituanta. Ei, aici trebuie să umblăm un pic la istorie.
Fireşte, la istoria consacrării separării puterilor în stat în Constituţia
României, ajutaţi de excepţionalul volum „Geneza Constituţiei României – 1991 –
lucrările Adunării Constituante”, tipărite sub auspiciile Regiei Autonome
“Monitorul Oficial”.
Includerea lui în
Constituţia din 1991 a fost insistent susţinută de liberalul Mihai Ruva. Care
au fost însă argumentele în sensul respingerii acestui principiu de către cei
ce-l contestau, cu Montesquieu cu tot? Vă citez din cuvântul dlui profesor Ioan
Deleanu, exprimând – atenţie – punctul de vedere al Comisiei Constituţionale: „Nu
am înţeles să consacrăm în textul constituţional principiul separaţiei puterilor,
fiindcă el, în epoca actuală, se dovedeşte a fi, pur şi simplu, o eroare
ştiinţifică” (?!?). „Titularul puterii – întărea dl. Deleanu – este unic:
poporul, care distribuie prerogativele care decurg din această putere diverselor
sale autorităţi publice”.
Rezultatul
fulminantei intervenţii a dlui constituant s-a văzut la vot. Principiul
separaţiei puterilor nu a întrunit voturile reprezentanţilor puterii de atunci.
Ca atare, acesta a fost repudiat, alungat fără milă din Constituţia României în
versiunea adoptată la 8 decembrie 1991. Constituţie care, vorba unui deputat al
coaliţiei majoritare de atunci, nu face decât „să-l respire prin toţi porii ei”
(?!?).
Aceasta anemică „respiraţie”
a fost, fireşte, suficientă pentru a orbecăi prin tunelul tranziției!
2.
În procesul revizuirii Constituţiei în cursul anului 2003, s-a simţit nevoia
proclamării explicite a principiului separaţiei, astfel încât art.1 a fost
întregit cu două noi principii generale, din care unul privind democraţia
constituţională şi altul consacrat în exclusivitate consfinţirii principiului
separaţiei puterilor în stat drept coordonate politice fundamentale
pentru întreaga organizare şi activitate a statului român.
Constituantul
român nu a putut însă trece cu vederea cele două secole de evoluţie doctrinară
în această materie şi a făcut referire nu doar la separaţia puterilor, ci şi la
necesarul echilibru care trebuie să se stabilească între acestea în
funcţionarea lor firească. Astfel, alineatul (4) al art.1 din Constituţia
României, revizuită, dispune: „Statul se organizează potrivit principiului
separaţiei şi echilibrului puterilor – legislativă, executivă şi judecătorească
– în cadrul democraţiei constituţionale”.
Numai că, deşi
principiul separaţiei puterilor în stat este afirmat tranşant de
Constituţia revizuită în chiar Titlul I („Principii generale”), observăm că
puterea judecătorească – ca şi puterea legislativă şi cea executivă – este
cuprinsă în Titlul III („Autorităţile publice”) sub sintagma „Autoritatea
judecătorească”. Cu alte cuvinte, „puterea judecătorească” este
confundată în mod deliberat cu „autoritatea judecătorească”.
Ezitările
redactorului Constituţiei au făcut să nu existe o diferenţă foarte netă între
cele trei puteri ale statului: puterea legislativă (Parlamentul), puterea
executivă (Guvernul), puterea judecătorească (instanţele judecătoreşti şi
Consiliul Superior al Magistraturii). Dar, cum opina împăciuitor dl. Valeriu
Stoica, fost ministru al Justiţiei, „un interpret care ţine la valorile
societăţii democratice şi care vrea să aşeze pe această Constituţie
funcţionarea statului de drept în România trebuie să desprindă din textele
constituţionale ideea separaţiei puterilor în stat”. Eu unul mă îndoiesc că s-ar
găsi pe toate drumurile astfel de interpreţi de bună-credinţă. Iată, de pildă,
„cetăţeanul-senator Ghişe” este autorul unor interpretări aberante. Pentru ʹmnealui
Parlamentul României, luând act de rezultatul referendumului, era singurul
chemat să „decidă asupra procedurii de urmat”, şi nu Curtea Constituţională a
României „care a substituit puterea judecătorească şi şi-a permis în mod abuziv
infracţional să exercite controlul de legalitate”. Recent, acelaşi „interpret” pune
paie pe foc în recenta dispută pentru şefia Consiliului Superior al
Magistraturii şi susţine aberaţia potrivit căreia procurorii fac parte din puterea
judecătorească. Or, a susţine că procurorii fac parte din puterea judecătorească ar însemna
să accepţi că puterea judecătorească are dreptul să şi acuze, să şi judece.
Ceea ce este o aberaţie. Şi atunci se invocă tocmai Constituţia pentru a se
demonstra că parchetele fac parte din puterea judecătorească. Înţeleg acum de
ce, seduşi de „interpretarea” cetăţeanului Ghişe, Parlamentul s-a simţit îndreptăţit
să ceară socoteală procurorilor care au anchetat fraudele electorale, adică
chiar pe agenţii puterii executive. Şi, din păcate, există mulţi asemenea
„interpreţi”…
3.
Doctrina şi practica demonstrează însă că, atât în 1991 când s-a refuzat
consacrarea explicită a principiului separaţiei puterilor în Constituţie
întrucât aceasta nu face decât „să-l respire prin toţi porii ei”, cât şi după
consfinţirea lui în textul constituţional în anul 2003, separarea puterilor în
statul nostru este practic inexistentă. Pare a fi o idee absurdă. Există,
într-adevăr, câteva simptome ale aplicării acestui principiu fundamental, dar
Justiţia nu este considerată ca putere, ci ca „autoritate”. Or, cum ar spune
poporul, puterile în stat sunt trei: Luca şi Matei (respectiv, Parlamentul şi
Guvernul).
Până una alta, recapitulând
cele ce de mai sus, principiul separaţiei puterilor are, la noi ca la nimeni, o
prezenţă pur poetică: „a fost pe când nu s-a văzut, azi îl vedem şi nu e”!!!
4.
De această sintagmă „autoritatea judecătorească” prevăzută în Constituţie –
care enumeră laolaltă instanţele judecătoreşti, Consiliul Superior al
Magistraturii, Ministerul Public – se cramponează procurorii. Termenul nu
trebuie confundat cu cel de „putere judecătorească”. Sunt noţiuni diferite. În
mod voit se glisează sensurile şi se ajunge deliberat la confuzie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu