Preşedintele Traian Băsescu anunţa, în septembrie
2005, la întoarcerea din SUA, că va demara un referendum naţional pe tema
instituirii unui Parlament unicameral. Un prim motiv al acestui demers,
susţinea şeful statului, era faptul că, de la 1 ianuarie 2007, pentru România
se va mai crea un Parlament, cel al UE şi, pe cale de consecinţă, „ar fi o
cavalcadă de abordări parlamentare pentru orice decizie, ceea ce mi se pare
puţin cam mult din punct de vedere al eficienţei”. Al doilea motiv pentru
instituirea unui Parlament unicameral era legat, potrivit Preşedintelui, de
realitatea Guvernelor din România, de după revoluţie. „Din ’92 până acum,
comportamentul Parlamentului a trebuit să fie unul de anexă a Guvernului, fără
voia lui. Greutatea cu care Parlamentul a legiferat a creat posibilitatea
guvernelor de până acum să emită un număr impresionant de ordonanţe de urgenţă,
ceea ce a slăbit credibilitatea Parlamentului, de garant al democraţiei, şi a
făcut ca guvernele să lucreze mult prea mult fără Parlament”. Un al treilea
motiv pentru existenţa unui Parlament unicameral consta în necesitatea de a
cheltui mai puţin decât se cheltuieşte acum pentru un Parlament bicameral.
Pentru a iniţia un referendum naţional pe tema
instituirii Parlamentului unicameral, Preşedintele României are la îndemână
două căi: prima ar fi revizuirea Constituţiei; a doua, chemarea electoratului
la urne pentru „probleme de interes naţional”. În ceea ce priveşte revizuirea
Constituţiei, legea fundamentală prevede (art.150-152) că Preşedintele poate
iniţia acest proces la propunerea Guvernului. În acest caz, propunerea ajunge
la mâna Parlamentului. Iar pentru adoptarea proiectului este necesară o
majoritate „de cel puţin două treimi din numărul membrilor fiecărei Camere”. În
aceste condiţii, şansele revoluţionării sistemului parlamentar prin instituirea
unicameralismului, sunt foarte reduse. Este greu de imaginat că parlamentarii
ar renunţa la bicameralismul instituit în urmă cu 21 de ani, pentru a vota o
formulă restrânsă, de unic corp legislativ, în care ei ar putea să nu-şi mai
găsească locul. Se pare însă că, în momentul în care Preşedintele Băsescu a
promis în mod ferm referendum pentru Parlamentul unicameral, acesta s-a gândit
la a doua cale, cea deschisă de „interesul naţional”. Potrivit articolului 90
din Constituţie, „Preşedintele României, după consultarea Parlamentului, poate
cere poporului să-şi exprime, prin referendum, voinţa cu privire la probleme de
interes naţional”. Legea referendumului (nr. 3/2000) prevede, în acest caz, că
problemele care se supun referendumului şi data desfăşurării acestuia se
stabilesc de şeful statului, prin decret.
Opinam la acea vreme că „Parlamentul este o
problemă de interes naţional, iar în cazul în care poporul suveran tranşează
prin referendum soarta acestuia, parlamentarii sunt obligaţi să acţioneze în
consecinţă, adică să procedeze la revizuirea Constituţiei pentru a o modifica
în acord cu voinţa românilor. Plecând de la premisa că un eventual referendum
pe tema Parlamentului unicameral are mari şanse de a fi validat (condiţiile
sunt ca mai mult de jumătate din electorat să se prezinte la vot, iar
majoritatea să fie de acord cu propunerea), anticipam că, în condiţiile în care
majoritatea electoratului pledează pentru comprimarea Legislativului, vom
asista la o reformare «din mers» la capătul căreia ne aşteaptă alegerile
anticipate” (în „Referendumul deschide calea anticipatelor”, Ziua, 19 septembrie 2005).
Îngrijorată de perspectiva pierderii locurilor
„călduţe” din Parlament, coaliţia majoritară – aprobând propunerea de
suspendare din funcţie a Preşedintelui României – iniţiază un referendum pentru
demiterea acestuia. Adepţii Constituţiei – Biblia democraţiei – au explicat pe
îndelete cum a câştigat „fabrica de ordonanţe” bătălia legislativă cu un
Parlament decorativ. Printr-o veritabilă „inginerie constituţională”, s-a
obţinut trecerea Monitorului Oficial în subordinea Guvernului; demiterea
Avocatului Poporului; restrângerea atribuţiilor Curţii Constituţionale;
schimbarea nestatutară a şefilor Camerelor şi – cum altfel! – prin bombardarea
legislativului cu o puzderie de ordonanţe de urgenţă în domenii rezervate legilor
organice.
Nu mă
opresc, acum, asupra acestui subiect, deşi importanţa lui de excepţie nu poate
fi nicicum ignorată. Problema pe care mi-o pun şi căreia mă străduiesc să-i
găsesc un răspuns este aceea de a şti dacă este legitimă indignarea Preşedintelui
interimar, Crin Antonescu, potrivit căruia „Preşedintele României nu primeşte
ordine de la nimeni”, vis-a-vis de aprecierea negativă a Preşedintelui Comisiei
Europene, Jose Manuel Barosso, ori remarca ţâfnoasă a premierului Victor Ponta,
adresată Cancelarului german, Angela Merkel: „Nu doamna Merkel votează pe 29
iulie”. Eu, unul, mărturisesc că, în limitele raţiunii, nu am reuşit o justificare pentru aceste atitudini.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu