Nu este pentru nimeni un secret că, în ultimii 20
de ani, poziţia şi rolul Parlamentului au fost în bună măsură afectate de
practica legiferării prin ordonanţe. Ceea ce are semnificaţia unei inadmisibile
atingeri aduse principiului separaţiei puterilor în stat. Adică unuia dintre
principiile fundamentale ale democraţiei.
Reamintesc că legiferarea prin ordonanţe ale
Guvernului este limitată prin Constituţie, atât ca domeniu, cât şi ca perioadă
în care se pot emite ordonanţe.
Astfel, în ceea ce priveşte domeniul „delegării
legislative”, Constituţia prevede în art. 115 că: „Parlamentul poate adopta o
lege specială de abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul legilor
organice” (alin.1); „Legea de abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data până la care se pot emite
ordonanţe”.
Aşa fiind, regimul ordonanţei devine astfel strict
determinat de art. 115 (alin.1-8) şi este nulă de drept ori de câte ori este
emisă în absenţa unei legi de abilitare legislativă ori în baza unei astfel de
legi de abilitare, dar în domenii care fac obiectul legii organice.
Or, cum art. 73 alin.3 include în categoria de
legi organice „organizarea şi desfăşurarea referendumului”, rezultă indubitabil
că referendumul nu poate face obiectul
delegării legislative.
În acelaşi sens, art. 115, dispune că „ordonanţele
de urgenţă… nu pot afecta regimul instituţiilor fundamentale ale statului…,
drepturile electorale…” (alin.6).
În concluzie, aşa cum pe bună dreptate remarca un
confrate (av. Gh. Piperea), prin ordonanţe de urgenţă nu se pot schimba „atribuţiile
Curţii Constituţionale şi nici nu se pot modifica regulile de cvorum şi
majoritate relative la referendum în preziua şi cu scopul suspendării şi
demiterii preşedintelui”.
Vom afla în curând cum se va pronunţa Curtea
Constituţională – „garantul supremaţiei Constituţiei”!
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu