PROBA VERITĂŢII
Admisibilitatea probei verităţii este condiţionată,
în cadrul prevederilor art.207 din anteriorul Cod penal, de existenţa unui interes legitim, în apărarea căruia să
se fi făcut afirmaţia sau imputarea calomnioasă.
Este de observat că subsumarea probei verităţii
unei condiţii, oricare ar fi aceasta, implică ideea că numai în mod
excepţional, şi anume atunci când condiţia este îndeplinită, adevărul afirmat scapă de sub incidenţa
textului sancţionator. Altminteri, în regulă generală, afirmarea unor fapte, chiar adevărate, dar cu semnificaţii
negative privind comportarea unei persoane, nu este îngăduită, având caracter
infracţional. Ajungem în acest fel la situaţia oarecum curioasă în care, cel ce
a săvârşit anumite fapte certate cu morala nu este sancţionat pentru săvârşirea
acestor fapte, dar cel care nu a făcut decât să le divulge este sancţionat
pentru această divulgare. Oare nu reprezintă aceasta o răsturnare a criteriilor
de valorificare a faptelor antisociale, considerându-se mai gravă relatarea
unor asemenea fapte decât însăşi săvârşirea lor?
Desigur că repulsia pentru colportarea unor
comportări negative constituie o poziţie morală a cărei adoptare promovează un
climat de înţelegere, armonie şi respect reciproc între membrii colectivităţii
sociale. Acest climat reprezintă un câştig pentru societatea în care este
cultivat şi exprimă un nivel pozitiv de moralitate publică.
Dar poate fi el preferat adevărului? Proba verităţii
constituie o preemţiune acordată adevărului în viaţa socială. Atunci când
recunoaştem că exprimarea adevărului nu poate constitui infracţiune, îi
atribuim acestui adevăr o pondere socială bazată pe cele mai elementare şi
permanente norme morale. Este oare normal să supunem valoarea morală şi
juridică a adevărului unor condiţii legate de interese, fie ele chiar legitime? Nu atenuăm prin aceasta
preponderenţa socială a adevărului şi rolul său moral în raporturile dintre
oameni? Este oare mai important să menajăm susceptibilitatea unui membru al
societăţii şi să nu dezvăluim faptele negative ale acestuia decât să lăsăm să
se facă cunoscut adevărul asupra
acestor fapte? La aceste întrebări s-ar putea răspunde în sensul că cei ce vor
să nu se facă afirmaţii defavorabile despre faptele lor, trebuie să aibă tăria
de a se abţine de la fapte ce pot da naştere unor asemenea afirmaţii. Dar să nu
pretindă că dovada adevărului acestor fapte este inadmisibilă.
S-ar putea susţine că proba verităţii, în
procesele de calomnie, trebuie să fie admisibilă întotdeauna şi fără condiţii. Iar cei pe care adevărul îi poate
incomoda să evite, nu adevărul, ci săvârşirea faptelor al căror adevăr le este
defavorabil.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu