Infracţiunile contra demnităţii şi presa
Orice
act de încălcare, de nesocotire a demnităţii omului reprezintă în condiţiile
prevăzute de lege o faptă socialmente periculoasă pentru ordinea socială.
Intervenţia legii penale are loc atât pentru a-l apăra pe om de agresiunea
morală pe care o exercită asupra propriului sentiment de auto-preţuire şi
asupra reputaţiei sale afirmaţiile jignitoare şi defăimătoare, dar şi pentru a
conserva starea de convieţuire armonioasă în sânul societăţii, care nu se poate
menţine decât atâta vreme cât oamenii nu-şi fac imputări nedrepte, înjositoare
ori degradante, cât ei nu-şi acordă reciproc consideraţie şi respect.
Calomnia
este fapta persoanei care, în public, afirmă cu privire la o altă persoană sau
impută acesteia o faptă determinată, care dacă ar fi adevărată ar expune acea
persoană la o sancţiune penală, administrativă sau disciplinară, ori
dispreţului public.
Prin
„afirmarea unei fapte”, în sensul textului ce incriminează calomnia, se
înţelege acea susţinere a făptuitorului că o anumită faptă – pe care el o
expune, descrie, povesteşte, împărtăşeşte ori relatează altor persoane – este
reală, că ea corespunde adevărului. Cel mai adesea acţiunea de afirmare îmbracă
aparenţa unei simple sincerităţi, dar în realitate ea reprezintă un mijloc prin
care se urmăreşte destrămarea reputaţiei unei persoane. Astfel, făptuitorul
susţine cu tărie că o anumită faptă, născocită de el, corespunde adevărului şi,
de regulă, face aceasta în absenţa persoanei căreia îi este atribuită.
Prin
„imputare” se înţelege atât acţiunea de a imputa cât şi rezultatul ei, adică
reproşul, învinuirea. Cu aceleaşi observaţii expuse mai sus, arătăm că prin
„imputarea unei fapte”, se înţelege a formula o învinuire, a aduce o acuzare
sau a reproşa săvârşirea sau participarea la săvârşirea unei fapte ilicite,
imorale ori degradante.
Calomnia
este, aşadar, o născocire răuvoitoare; ea constă deci în atribuirea unei
persoane a unei fapte determinate pe care făptuitorul o ştie falsă, sau pe care
acesta o afirmă sau o impută cu intenţia de a cauza un rău, şi anume: de a lovi
în demnitatea acelei persoane, prezentând-o ca fiind o persoană incorectă,
necinstită ori imorală, într-un cuvânt nedemnă de preţuirea (aprecierea) morală
publică de care se bucură în rândul semenilor săi.
Afirmarea
sau imputarea în public a unei fapte determinate, în aşa fel încât persoana
căreia îi este atribuită ar fi expusă la o sancţiune legală ori dispreţului
public, are totdeauna aptitudinea de a aduce atingere demnităţii persoanei.
Fiind prin natura sa susceptibilă de a cauza astfel de urmări, fapta săvârşită
violează unul dintre drepturile fundamentale ale persoanei: dreptul pe care
aceasta îl are de a se bucura de stimă, consideraţie şi respect în rândul
semenilor săi.
Precizăm
că, în ce priveşte mijloacele de
săvârşire, afirmarea ori imputarea se poate realiza prin cuvinte în mod
oral (vorbe, discursuri, ameninţări etc.) sau în scris (articole publicate în
presă, cărţi, afişe etc.) sau prin desene ori imagini, dar – mai rar – şi prin
gesturi care ar putea reproduce fără dubiu o faptă determinată pusă în sarcina
unei anumite persoane. În ceea ce priveşte acest din urmă mijloc de săvârşire,
este de observat că, spre deosebire de insultă, care se poate comite în public
fără folosirea unui mijloc specific de publicitate (de exemplu, gesturi
ofensatoare făcute în public), calomnia, dată fiind necesitatea de a expune o
faptă determinată, nu s-ar putea executa în public fără folosirea unui mijloc
special de publicitate (spre pildă, în ipoteza unei pantomime improvizate care
se joacă în aşa fel încât să fie de natură a constitui o vădită afirmare a unei
fapte determinate). Pot fi folosite – şi adesea sunt folosite – pentru
răspândirea afirmaţiilor sau imputărilor denigratoare şi mijloace de
reproducere ori transmitere tehnică (radio, televizor, magnetofon, fotografii
trucate etc.).
Aşadar,
infracţiunea de calomnie se poate comite şi „prin presă” sau, altfel spus,
publicarea în presă poate constitui unul din mijloacele de săvârşire a acestei
infracţiuni.
Această
constatare conduce inevitabil la întrebarea: este sau nu necesar ca, atunci
când este săvârşită prin presă, calomnia comisă de un ziarist să fie
sancţionată numai „civil”, în ideea că altminteri s-ar instaura cenzura şi
implicit ar fi îngrădită libertatea de exprimare.
În
adevăr, nici cenzura şi nici pedepsele excesive nu sunt compatibile cu
libertatea presei. Căci, dacă schimbările politice intervenite la noi în ţară
au dus la înlăturarea uneia dintre aceste metode, cenzura, efortul de a menţine
ceea ce s-a dobândit prin aceste schimbări nu se poate concilia cu folosirea
celei de-a doua – menţinerea pedepsei închisorii pentru calomnie.
A se citi şi INSULTA şi CALOMNIA - Partea I şi INSULTA şi CALOMNIA - Partea a II-a
A se citi şi INSULTA şi CALOMNIA - Partea I şi INSULTA şi CALOMNIA - Partea a II-a
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu