Constituţia României, revizuită în 2003, statuează în
art.76 că legile organice „se adoptă cu votul majorităţii membrilor
fiecărei Camere”, iar legile ordinare „se adoptă cu votul
majorităţii membrilor prezenţi din fiecare Cameră”, termenul de „majoritate”
desemnând cel puţin 50%+1 din numărul
total.
În ceea ce priveşte însă legile constituţionale –
care, aşa cum statuează art.73, „sunt cele de revizuire a Constituţiei” – legea
fundamentală distinge în art.151 după cum este vorba de:
-
adoptarea
proiectului sau propunerii de revizuire se face cu majoritatea parlamentară – fie că este vorba de „cel puţin
două treimi din numărul membrilor fiecărei Camere” (alin.1), fie de „cel puţin
trei pătrimi din numărul deputaţilor şi senatorilor (alin.2) – şi care
reprezintă, în ambele ipoteze, mai mult de 50%+1 din numărul total şi
-
aprobarea
revizuirii prin referendum (alin.3
al art.151 din Constituţie), organizată în condiţiile prevăzute de Legea
nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului pentru revizuirea
Constituţiei care, în art.7 alin.2 precizează că „Rezultatul referendumului se
stabileşte în funcţie de majoritatea voturilor valabil exprimate pe întreaga
ţară”, adică prin participarea la referendum a majorităţii cetăţenilor,
constând în 50%+1 din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente.
Ceea ce pare însă că nu le intră în cap guvernanţilor
noştri este că un stat de drept, aşa cum constituţional este definită România,
nu-şi poate îngădui să trăiască în continuitatea juridică a unei dictaturi,
fără riscul de a se vedea confundat cu ea. În acest context nu strică să ne
amintim că statul de drept nu înseamnă nici supremaţia dreptului, nici domnia
legii, expresii clamate în oricare regim dictatorial. Legitimitatea sa rezidă –
aşa cum susţin Olivier Duhamel şi Yves Meny, coordonatorii ultimului dicţionar
de drept constituţional apărut în Franţa – în apărarea efectivă a drepturilor
şi libertăţilor omului.
Iată de ce nu sunt şi nu voi fi niciodată de acord cu
tentativa de a amesteca apele, cu încercarea şmecherească de a grefa pe
trunchiul statului de drept principiile legislaţiei comuniste pentru care
zisele drepturi şi libertăţi nu valorau nimic.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu