Fapta de ofensă adusă unor
însemne, prevăzută în art.236 din actualul Cod penal, este fapta persoanei care
manifestă dispreţ faţă de însemnele României sau faţă de emblemele sau semnele
de care se folosesc autorităţile statului nostru.
Această faptă aduce atingere
respectului cuvenit „autorităţii” care îşi găseşte o supremă reflectare în
însemnele statului nostru şi o simbolică afirmare în emblemele sau semnele
folosite de organele de stat.
Caracterul de manifestare
social periculoasă a acestei fapte rezultă din semnificaţia reală pe care o au manifestările
prin care se exprimă dispreţ faţă de însemnele statului sau faţă de emblemele
sau semnele autorităţilor, şi anume semnul de desconsiderare şi lipsă de
respect faţă de autoritatea organelor de stat în ansamblu sau delimitat.
Folosind expresia „orice
manifestare prin care se exprimă dispreţ” legea înţelege orice activitate
susceptibilă de a realiza acţiunea incriminată. Astfel, manifestarea de dispreţ
se poate realiza verbal (prin cuvinte, discursuri, cântece, lozinci injurioase
la adresa însemnelor sau emblemelor statului sau ale autorităşilor), în scris (articole
cu conţinut ofensator, desene etc.), prin acte materiale (distrugere, degradare,
alterare) sau prin fapte (gesturi obscene, mimică dispreţuitoare). Elementul
material se poate realiza şi printr-o omisiune, cu condiţia ca omisiunea să
exprime o atitudine de dispreţ (ex. Faptul de a nu te ridica în picioare la
intonarea imnului naţional sau de a nu arbora permanent sau temporar drapelul
României în cazurile prevăzute imperativ de lege).
Aşadar, ceea ce legea apără
prin incriminarea acestor manifestări este valoarea socială pe care o
reprezintă autoritatea reflectată în însemnele contra cărora se manifestă
dispreţ; dispreţ care vizează nu însemnele în sinea lor, ci autoritatea pe care
o reflectă acestea.
În conţinutul juridic al
infracţiunii de ofensă adusă existenţa unor însemne intră ca situaţie premisă
existenţaunor anumite însemne considerate ca un simbol al autorităţii de stat.
Potrivit prevederilor din
art.236 Cod penal însemnele se împart, în funcţie de importanţa lor,în două
categorii: în primul rând însemnele României, în al doilea rând emblemele sau
semnele de care se folosesc autorităţile.
Din prima categorie fac parte
potrivit Constituţiei României (Titlul I art.12 –„Simboluri naţionale”) şi
Legii nr.75/l994 privind arborarea drapelului României, intonarea imnului
naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi
insituţiile publice : 1) drapelul României; 2) ziua naţională a României; 3)
imnul naţional al României; 4) stema ţării şi sigiliul statului care sunt stabilite
prin legi organice (Legea nr.102/1992 privind stema ţării şi sigiliul
statului).
Din cea de a doua categorie
fac parte stemele judeţelor şi municipiilor, precum şi orice alte embleme sau
semne de care se folosesc autorităţile.
Se înţelege din cele mai sus
arătate că nu intră în sfera de prevedere a art.236 semnele organizaţiilor
neguvernamentale sau de masă (asociaţii sportive, artistice etc.).
Legea
nr.75 din 16 iulie 1994 privind arborarea drapelului României, intonarea
imnului naţional şi folosirea sigiliilor cu stema României de către
autorităţile şi instituţiile publice, dispune că:
Art.2
- „Drapelul României se arborează în mod permanent:
a) pe edificiile şi în sediile autorităţilor şi instituţiilor publice;
b) la sediul partidelor politice, al sindicatelor, al instituţiilor de învăţământ şi cultură;
c) la punctele
pentru trecerea frontierei, precum şi la aeroporturile cu trafic internaţional;
d) ca pavilion pentru navele de orice fel şi alte ambarcaţiuni ce
navighează sub pavilion românesc” (subl. ns.).
Art.3 - „Drapelul României se
arborează temporar:
a) cu prilejul
zilei naţionale a României şi al altor sărbători naţionale, în locurile publice
stabilite de autorităţile locale;
b) cu ocazia festivităţilor şi ceremoniilor oficiale cu caracter
local, naţional şi internaţional, în locurile unde acestea se desfăşoară;
c) cu prilejul
vizitelor oficiale întreprinse în România de şefi de stat şi de guvern, precum
şi de înalte personalităţi politice reprezentând principalele organisme
internaţionale interguvernamentale, la aeroporturi, gări, porturi şi pe
diferite trasee;
d) în cadrul
ceremoniilor militare, conform regulamentelor militare;
e) cu ocazia desfăşurării
competiţiilor sportive, pe stadioane şi alte baze sportive;
f) în timpul campaniilor electorale, la sediul birourilor,
comisiilor electorale şi al secţiilor de votare”.
De reţinut că, potrivit art. 7 din aceeaşi
lege: „Drapelele altor state se pot
arbora pe teritoriul României numai împreună cu drapelul naţional
şi numai cu prilejul vizitelor cu caracter oficial de stat, al unor
festivităţi şi reuniuni internaţionale, pe clădiri oficiale şi în locuri
publice stabilite cu respectarea prevederilor prezentei legi”.
Potrivit art.20
din Legea nr.75/1994: „Cetăţenii sunt datori să manifeste respect faţă de
drapelul şi imnul naţional al României şi să nu comită nici un act prin care
s-ar aduce ofensă acestora”.
În Titlul V -
„Infracţiuni contra autorităţii”, art.236 din Codul penal român incriminează ofensa
adusă unor însemne, constând în:
„Orice manifestare prin care se
exprimă dispreţ pentru însemnele României se pedepseşte cu închisoare de la 6
luni la 2 ani.
Manifestarea prin care se exprimă dispreţ
pentru emblemele sau semnele de care se folosesc autorităţile se pedepseşte cu
închisoare de la 3 luni la 1 an sau cu amendă”.