„A face
dreptate repede înseamnă a face dreptate de două ori”, observă Francis
Bacon în legătură cu tergiversarea proceselor. Acelaşi sfat îl dă şi La
Bruyère, nu însă fără puţină ironie: „Datoria
judecătorilor este să facă dreptate; meseria lor este să o amâne. Unii nu îşi
cunosc datoria, dar îşi fac meseria”. Nu mi-am reamintit aceste înţelepte
cugetări până ieri, în momentul lecturării Hotărârii Curţii Constituţionale nr.
3 din 2 august 2012, asupra contestaţiilor referitoare la respectarea
procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional din data
de 29 iulie 2012 pentru demiterea Preşedintelui României, domnul Traian
Băsescu. Ca să fiu bine înţeles, argumentele care motivează respingerea, ca
neîntemeiate, a contestaţiilor referitoare la respectarea procedurii
referendumului sunt la adăpost de orice critică. Curtea subliniază necesitatea
stabilităţii legilor în materie electorală şi în materia referendumului, „ca
expresie a principiului stabilităţii
juridice”, dovedind cu prisosinţă că judecătorii constituţionali „îşi
cunosc datoria”: aceea de a face dreptate.
Astfel, în motivarea soluţiei, Curtea a subliniat
că: „susţinerea inaplicabilităţii
Deciziei Curţii Constituţionale nr. 731 din 10 iulie 2012 procedurii
referendumului din data de 29 iulie 2012, pe motiv că această procedură a fost
declanşată la o dată anterioară pronunţării deciziei prin care instanţa
constituţională sancţiona o anumită interpretare a normelor legale aplicabile
acestei proceduri, ar echivala, pe de o parte, cu lipsirea de efecte juridice a
actului jurisdicţional al Curţii, ceea ce contravine flagrant dispoziţiilor
art.147 din Constituţie, şi pe de altă parte, cu acceptarea unei situaţii de
neconceput, respectiv ca procedura referendumului să fie guvernată de
dispoziţii legale care şi-au pierdut legitimitatea constituţională, în vădită
contradicţie cu principiile statului de drept şi al supremaţiei Constituţiei,
prevăzute de art.1 din Legea fundamentală”. Precum şi că: „legea nu prevede obligaţia cetăţenilor de a
participa la referendum, ci dreptul acestora. De altfel, Constituţia consacră
dreptul de vot, şi nu obligaţia de a vota (…) De aceea, acest drept este inclus
în Titlul II Capitolul II al Constituţiei – intitulat Drepturile şi libertăţile
fundamentale, şi nu în Titlul II Capitolul III – intitulat Îndatoririle
fundamentale; aşadar, ţine de voinţa fiecărui cetăţean de a decide în mod liber
dacă îşi exercită acest drept. Acesta nu poate fi obligat să îl exercite sau
dimpotrivă să nu îl exercite din moment ce art.30 alin.2 din Constituţie
garantează libertatea conştiinţei”. În această idee, ca să nu lase loc de
dubiu, Curtea precizează că: „exprimarea
unei opţiuni politice poate avea loc nu numai prin participarea la referendum,
ci şi chiar prin neparticiparea la acesta, mai ales în situaţiile în care
legislaţia relevantă impune un anumit cvorum de participare. În acest fel, se
poate crea o majoritate de blocaj raportat la numărul cetăţenilor unui stat; în
acest mod, cei ce aleg să nu îşi exercite dreptul la vot consideră că printr-o
conduită pasivă îşi pot impune voinţa politică. Astfel, alegând să nu îşi
exercite un drept constituţional, cetăţenii îşi văd realizate propriile lor
convingeri prin neacceptare, în mod indirect, a celor contrare. De aceea,
neparticiparea la referendum, mai exact neexercitarea dreptului la vot, este
tot o formă de exprimare a voinţei politice a cetăţenilor şi de participare la
viaţa politică”. În fine, pentru a fi adoptată o lege ordinară trebuie
îndeplinite în mod cumulativ condiţiile de cvorum şi de majoritate de vot. Prin
urmare – conchide Curtea – „o majoritate
de voturi în sensul demiterii Preşedintelui nu îndeplineşte condiţiile de
reprezentative în lipsa cvorumului necesar pentru desfăşurarea referendumului”.
Este lesne de observat că argumentele aduse în
sprijinul respingerii, ca neîntemeiate, a contestaţiilor referitoare la
respectarea procedurii referendumului naţional din data de 29 iulie 2012, demonstrează
implicit nevalabilitatea acestuia şi, pe cale de consecinţă, încetarea
suspendării Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu (simultan cu
încetarea interimatului funcţiei prezidenţiale) şi revenirea ope legis la situaţia anterioară.
Nu pricep însă în ruptul capului de ce judecătorii
constituţionali, ce s-a dovedit cu prisosinţă că „îşi cunosc datoria” de a face
dreptate, nu s-au pronunţat explicit asupra rezultatului referendumului încă
din 2 august 2012, preferând să îşi însuşească defectuoasa concepţie că
„meseria lor este să amâne”, ce conduce inevitabil la o situaţie aberantă,
respectiv perpetuarea stării de incertitudine.