Cei vechi ne-au zugrăvit Justiţia ca pe regina virtuţilor.
I-au pus pe cap o coroană, pentru a ne da să înţelegem maiestatea şi gloria ce
o însoţesc. I-au dat în mână un sceptru, pentru a ne arăta puterea ei absolută.
I-au pus pe ochi o bandă, pentru a sugera imparţialitatea faţă de înfăţoşarea
persoanelor în sentinţele pe care le dă. Ea nu trebuie să vadă nici prieteni,
nici duşmani, nici bogaţi, nici săraci, nici mari, nici mici, decât dreptatea
cauzei. I-au mai pus în mâna stângă o balanţă, pentru a exprima echitatea ei
inflexibilă, pe care nimic – interesul, protecţia, influenţa, recomandarea – nu
o pot scoate din echilibru…
Importantă este însă emanciparea Justiţiei! Mentalitatea
comunistă este să-i iei gâtul adversarului, „legal”, cu ajutorul Justiţiei. Puterea
bagă Justiţia în joc ori de câte ori încalcă Legea. Astfel, zeiţa cu balanţă
poate fi pusă la pământ de orice încălcător de lege, şi nimeni nu se mai miră…
Şi să nu uităm spusele lui Pindar… „Justiţia este temelia de neclintit a
statelor”.
Dar există o Justiţie şi în actul de justiţie,
dacă pot spune aşa, în sensul că Dumnezeu le vede pe toate: cine încalcă legi
drepte, de judecată strâmbă va pieri. Cum a fost şi cazul lui Ceauşescu.
„-
Justiţia e oarbă, ca şi forţele naturii…
- E legată la ochi, ca să fie protejată de
„strălucirea” uneia sau alteia dintre părţi. Legile sunt însă aproape de
natură. De natura umană. Odată cu apariţia omenirii, a apărut şi nevoia de
reglementare a raporturilor dintre oameni. Erau reguli bazate pe experienţă şi
bun simţ. Dreptul roman le-a preluat, le-a prelucrat şi le-a dat o formă
scrisă. Codul de legi al lui Napoleon e alcătuit pe scheletul dreptului roman
şi acest cod, devenit recent Legea nr. 287/2009, e folosit şi azi.
- Apropos, mai poate scăpa câte unul pe motiv că
este al doilea Napoleon?
- Nu cred. Dacă i-ar interna pe toţi cei care se
cred Napoleon, ar geme Bălăceanca. Grandomania se poate observa şi la mulţi
dintre cei aflaţi azi în fruntea bucatelor. Eu cred că, dacă vrei să cunoşti un
om trebuie să-l laşi o vreme într-un fotoliu înalt. Dacă nu „creşte” cu câţiva
centimetri după ce primeşte o demnitate publică, înseamnă că e un om de treabă.
- V-aţi transformat din
acuzator în apărător?
- Un judecător e şi una şi alta. Greşeşte cel la
care predomină una dintre laturi. Balanţa din mâna justiţiei trebuie să
reprezinte şi echilibrul din sufletul judecătorului, între cele două ipostaze.
- Ca la procesul lui
Ceauşescu…
- Mi-a fost greu mie, ca profesionist, să înţeleg
care era avocatul, care procurorul. La început, i-am şi confundat, din cauza
pledoariilor „pe dos”. Când am acceptat să „rejudec” procesul, am făcut-o
pentru a demonstra cum trebuia să decurgă o judecată normală. N-am încercat
nici să-l reabilitez, nici să-l îngrop şi mai adânc. Doream să reabilitez ideea
de justiţie. Comuniştii s-au folosit deseori de justiţie pentru a-şi rezolva
problemele. „Ce mai vrei, te-am omorât legal?”, le puteau spune ei
adversarilor.
- Ăsta e păcatul originar
al doamnei cu bandaj la ochi?
- Da, de aici pornesc toate necazurile. O „instanţă
aeropurtată” s-a lăsat folosită în scopuri politice, a legitimat crima. De ce
să nu legitimeze apoi abuzurile, de ce să nu se lase influenţată în procesele
civile? Căci o sentinţă pusă în execuţie înainte de expirarea termenului de
recurs tot crimă se cheamă. Exista, e drept, o lege care stabilea pedeapsa
capitală pentru unele infracţiuni comise în timpul dezastrelor naturale, al
războaielor. Dar după proces, nu aşa să împuşti lumea pe stradă. Până şi
„savanta”, cu toată incultura ei, avea bunul simţ, de care râdeam atunci,
cerând „dovada, dovada”!
- Regimul Iliescu v-a dat
dovada separării puterilor în stat?
- Dl. Iliescu a ţinut morţiş să fim colegi de
Senat. Personal nu sunt satisfăcut. Am nostalgia profesiei. Ajunsesem să judec
la Curtea Supremă, ceea ce reprezintă visul oricărui magistrat. Pentru că am
aplicat legea, când s-au judecat candidaturile d-lui Iliescu, în 1990 şi 1992,
am fost îndepărtat din magistratură şi împins în politică. Nu cred că Iliescu
auzise de Turianu şi se răzbuna pentru afront. Regimul Iliescu a vrut să dea un
exemplu cu bătaie lungă. Cei care fac ca Turianu, cei care nu respectă indicaţiile,
ca Turianu să o păţească.
- De ce nu au fost
atentate contra unor Di Pietro de pe la noi?
- Întâi că nu prea sunt de-alde Di Pietro,
magistratul italian considerat un simbol al luptei cu Mafia. Apoi, nu e cazul
să recurgi la crimă. Deseori scapi mai ieftin dacă dai şpagă decât dacă
angajezi killeri. Am auzit şi de martori mincinoşi cumpăraţi cu o sticlă de
ţuică. În S.U.A., câte 14 poliţişti păzesc luni de zile un martor-cheie. Pentru
că sunt siguri că va spune adevărul. Condamnarea pentru mărturie mincinoasă nu
înseamnă doar puşcărie, ci şi moartea civilă. I se ia cartea de credit, nu e
angajat de nimeni. Violatorii sau criminalii sunt angajaţi după ispăşirea
pedepsei. Un sperjur, niciodată.
- Funcţia de parlamentar
şi profesia de avocat pot fi exercitate concomitent?
- Este o incompatibilitate totală între funcţia de
parlamentar şi profesia de avocat. Din punct de vedere obiectiv
avocatul-parlamentar nu are timp să aştepte la tribunal, fără să lipsească de
la şedinţele Camerei. Sau fără să facă presiuni asupra Curţii, să‑i ia lui
procesele peste rând. Ceea ce tot trafic de influenţă se cheamă. Subiectiv –
avocatul parlamentar reprezintă o timorare a completului.
- Dar justiţia îşi mai
face din când în când „mea culpa”?
- O zi dacă stai
fără vină în închisoare şi tot e prea mult pentru că nimeni nu ţi-o poate da
înapoi. Cunosc câteva erori judiciare. Unui hoţ „simpatic”, pontos, i se
puseseră în cârcă şi 50 de furturi de valize, pe motiv că „tot nu se cumulează
pedepsele”, se dă doar cea mai mare, de ce să nu ajuţi Miliţia să nu rămână cu
A.N.-uri? (adică Autor Necunoscut). El a luat asupra lui furturile, în schimbul
unui tratament mai omenos. La proces s-a răzgândit şi mi-a semnalat eroarea.
Într-adevăr, când m-am uitat în dosar, jumătate dintre furturi datau din perioade
când se afla în închisoare…”
fragment din interviul Am întâlnit şi criminali cu feţe de îngeri…
acordat cotidianului Adevărul – 25 ianuarie 1997
(consemnat de Val Vâlcu)