Despre păgubosul
obicei, adoptat în ultimii douăzeci de ani, și anume cel al bombardării
continue a Parlamentului României cu ordonanțe am tot scris. Constat însă că
noii guvernanți procedează în același mod. Oare este o necesitate reală sau o
fatalitate să fim mereu „în afara” legilor dezbătute și votate de reprezentanții
cetățenilor, respectiv Parlamentul?
Nu este pentru
nimeni un secret că poziţia şi rolul Parlamentului au fost în bună măsură
afectate de practica legiferării prin ordonanţe. Deseori s-a aflat în situaţia
de a examina doar ordonanţele Guvernului, uitând aproape că Parlamentul este
unicul for legiuitor. Ceea ce, ne place sau nu, are semnificaţia unei
inadmisibile atingeri aduse principiului separaţiei puterilor în stat. Adică
unuia dintre principiile fundamentale ale democraţiei. Acest adevăr a fost
perceput ca atare de însuşi Corneliu Coposu, care, într-un interviu acordat cu
puţin timp înaintea morţii sale, a blamat guvernarea prin ordonanţe,
considerând că, citez: „Este o manieră ieftină şi comodă de a nu mai supune
dezbaterii parlamentare lucrurile importante. Este o metodă absolut
antidemocratică şi condamnabilă”.
Din păcate, nu
toți sunt la înălțimea acestei înțelegeri a lucrurilor.
Constituţia
României consacră prin art. 61 alin. (1) principiul legiferării democratice: „Parlamentul este organul reprezentativ
suprem al poporului român şi unica autoritate legiuitoare a ţării”. La
rândul său, art.108 prevede că: „Guvernul
adoptă hotărâri şi ordonanţe” (alin.1), precum şi că „Ordonanţele se emit în temeiul unei legi speciale de abilitare, în
limitele şi în condiţiile prevăzute de aceasta” (alin.3).
Precizăm de la bun
început că legiferarea prin ordonanțe ale Guvernului este limitată prin
Constituție, atât ca domeniu, cât și privind perioada în care se emit
ordonanțe.
Astfel, în ce
privește domeniul „delegării legislative”, art.115 din Constituție prevede că „Parlamentul poate adopta o lege specială de
abilitare a Guvernului pentru a emite ordonanţe în domenii care nu fac obiectul
legilor organice” (alin.1); „Legea de
abilitare va stabili, în mod obligatoriu, domeniul şi data până la care se pot
emite ordonanţe” (alin.2).
Aşadar, în absenţa
unei legi de abilitare legislativă, ordonanţa emisă de Guvern este nulă de drept.
Cunoscând faptul
că ordonanțele emise în temeiul legii speciale de abilitare intră în vigoare
încă din momentul publicării lor în Monitorul Oficial al României, se pune
problema de a ști cât timp după acest moment continuă ele să producă efecte?
În nici un caz ad calendas grecas! Orice analiză, orice
dezbatere pe acest subiect trebuie pornită de la faptul că – şi aici nu este
loc de nici un comentariu – din punct de vedere strict juridic ordonanţele, fie
ele simple sau de urgență, n-au caracter perpetuu, ci doar tranzitoriu,
interimar. Deoarece, spre deosebire de propunerile legislative pentru care
Constituția nu obligă Parlamentul să adopte o lege, supunerea spre aprobare a
ordonanțelor simple și a celor de urgență trebuie să se încheie obligatoriu cu
o lege, tranșând interimatul, întrucât aceste ordonanțe sunt deja în vigoare în
momentul dezbaterii. Așadar, ele produc efecte juridice din momentul publicării
în Monitorul Oficial al României și până la sfârșitul perioadei sesiunii pentru
care au fost depuse.
Uneori, precizează Constituția în
alin.3 al art.115, „Dacă legea de abilitare o cere ordonanţele
se supun aprobării Parlamentului, potrivit procedurii legislative, până la
împlinirea termenului de abilitare”. Atenţie! „Nerespectarea termenului atrage
încetarea efectelor ordonanţei”.
Așa fiind, regimul
ordonanței devine astfel strict determinat de art.115 alin.1-3 și este nulă de
drept ori de câte ori:
- este emisă în
absența unei legi de abilitare legislativă ori în baza unei astfel de legi
speciale de abilitare, dar în domenii care fac obiectul legilor organice;
- este emisă după expirarea
perioadei sesiunii pentru care a fost depusă ori, dacă legea de abilitare o
cere, nu a fost supusă aprobării Parlamentului până la împlinirea termenului de
abilitare.
De asemenea, pentru o mai bună
informare a dumneavoastră, să mai amintim şi că menţinerea în vigoare a
ordonanţelor, fără votul Parlamentului, eludează restricţiile art.114 alin.4
din Constituţie şi desconsideră totodată autoritatea Preşedintelui în promulgarea
legii prevăzută în art.77 alin.2, potrivit căruia poate cere Parlamentului, o
singură dată, reexaminarea legii.
Numai că, în
concepţia unor parlamentari, este suficient ca o ordonanţa să fie înregistrată
pentru ca ea să-şi producă în vecie efectele, şi nu cum zice Constituţia: „până la împlinirea termenului de abilitare”.
Prin urmare, sunt
cel puţin controversate situaţiile în care Parlamentul nu se pronunţă prin lege
în sesiunea aflată în curs când ordonanţa a fost depusă sau în cea convocată
special pentru dezbaterea ei, iar sesiunea se încheie fără a decide asupra
ordonanţelor ce i-au fost supuse aprobării de către Guvern.
În acest caz, ar fi o interpretare pe dos ca
efectele unei ordonanţe – emise într-o materie pentru a cărei legiferare
Parlamentul se dezinteresează atunci şi nu o aprobă prin lege – să se
prelungească totuşi după împlinirea termenului de abilitare.
În concluzie, în lipsa
aprobării Parlamentului, efectele oricărei ordonanţe nu pot depăşi perioada
sesiunii pentru care a fost depusă, iar aprecierea acestora ca şi cum ar fi în
vigoare şi după această perioadă nu reprezintă altceva decât o suspendare a
statului de drept.
Important de
reţinut este faptul că, în respectul Constituţiei, legea este singura formă
de permanenţă legislativă democratică, definitorie pentru statul de drept.