1. Infracțiuni de corupţie prevăzute de Codul penal
Codul nostru penal foloseşte
termenul „corupţie” pentru a desemna mai multe infracţiuni determinate. În
sfera noţiunii de corupţie, înţeleasă în mod strict, intră patru infracţiuni: luarea
de mită (zisă și corupție pasivă) prevăzută de art.289, pedepsită cu
închisoare de la trei la 10 ani și interzicerea exercitării dreptului de a
ocupa o funcție publică ori de a exercita profesia sau activitatea în
exercitarea căreia a fost săvârșită fapta; darea de mită (corupție activă),
prevăzută de art.290, pedepsită cu închisoare de la 2 la 7 ani; traficul
de influență prevăzut de art.291, pedepsit cu închisoare de la 2 la 7
ani și cumpărarea de influență prevăzută de art.292, pedepsită cu
închisoare de la 2 la 7 ani și interzicerea exercitării unor drepturi.
Dispozițiile art.308 din Codul
penal (Infracțiuni de corupție) se aplică în mod corespunzător: „(1) Dispozițiile art.289-292 privitoare la
funcționarii publici se aplică în mod corespunzător și faptelor săvârșite de
către sau în legătură cu persoanele care exercită, permanent ori temporar, cu
sau fără o remunerație, o însărcinare de orice natură în serviciul unei
persoane fizice dintre cele prevăzute la art.175 alin.2 ori în cadrul oricărei
persoane juridice. (2) În acest caz, limitele speciale ale pedepsei se reduc cu
o treime”.
Potrivit art.293 din Codul penal:
„dispozițiile art.289 și art.290 se
aplică în mod corespunzător și persoanelor care, pe baza unui acord de
arbitraj, sunt chemate să pronunțe o hotărâre cu privire la un litigiu ce le
este dat spre soluționare de către părțile la acest acord, indiferent dacă
procedura arbitrală se desfășoară în baza legii române ori în baza unei alte
legi”.
2. Infracțiuni asimilate infracțiunilor de corupție, prevăzute
de Legea nr.78/2000 pentru prevenirea, descoperirea şi sancţionarea faptelor de
corupţie
Art. 10: „Constituie infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 3 la 10
ani şi interzicerea unor drepturi următoarele fapte, dacă sunt săvârşite în
scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri ori alte foloase
necuvenite:
a) stabilirea, cu intenţie, a unei
valori diminuate, faţă de valoarea comercială reală, a bunurilor
aparţinând operatorilor economici la care statul sau o autoritate a
administraţiei publice locale este acţionar, comisă în cadrul acţiunii de
privatizare ori de executare silită, de reorganizare sau lichidare judiciară
ori cu ocazia unei operaţiuni comerciale, ori a bunurilor aparţinând
autorităţii publice sau instituţiilor publice, în cadrul unei acţiuni de
vânzare a acestora sau de executare silită, săvârşită de cei care au atribuţii
de conducere, de administrare, de gestionare, de executare silită, de
reorganizare ori lichidare judiciară;
b)
acordarea de subvenţii cu încălcarea legii sau neurmărirea, conform
legii, a respectării destinaţiei subvențiilor;
c) utilizarea
subvenţiilor în alte scopuri decât cele pentru care au fost acordate,
precum şi utilizarea în alte scopuri a creditelor garantate din fonduri publice
sau care urmează să fie rambursate din fonduri publice.”
Art. 11: „(1) Fapta persoanei care, având sarcina de a supraveghea, a controla,
a reorganiza sau a lichida un operator economic privat, îndeplineşte pentru
acesta vreo însărcinare, intermediază ori înlesneşte efectuarea unor operaţiuni
comerciale sau financiare ori participă cu capital la un asemenea operator
economic, dacă fapta este de natură a-i aduce direct sau indirect un folos
necuvenit, constituie infracţiune şi se pedepseşte cu închisoare de la un an la
5 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Dacă fapta prevăzută la alin.
(1) a fost săvârşită într-un interval de 5 ani de la încetarea însărcinării,
pedeapsa este închisoare de la 6 luni la 3 ani sau amendă.”
Art. 12: „Sunt pedepsite cu închisoarea de la 1 la 5 ani următoarele fapte, dacă
sunt săvârşite în scopul obţinerii pentru sine sau pentru altul de bani, bunuri
ori alte foloase necuvenite:
a) efectuarea de operaţiuni
financiare, ca acte de comerţ, incompatibile cu funcţia, atribuţia sau
însărcinarea pe care o îndeplineşte o persoană ori încheierea de tranzacţii
financiare, utilizând informaţiile obţinute în virtutea funcţiei,
atribuţiei sau însărcinării sale;
b) folosirea, în orice mod,
direct sau indirect, de informaţii ce nu sunt destinate publicităţii ori
permiterea accesului unor persoane neautorizate la aceste informaţii.”
Art. 13: „Fapta persoanei care îndeplineşte o funcţie de conducere într-un
partid, într-un sindicat sau patronat ori în cadrul unei persoane juridice
fără scop patrimonial, de a folosi influenţa ori autoritatea sa în scopul
obţinerii pentru sine ori pentru altul de bani, bunuri sau alte foloase
necuvenite, se pedepseşte cu închisoare de la unu la 5 ani.”
Art. 131: „În cazul infracţiunii de şantaj, prevăzută de
art. 207 din Codul penal, în care este implicată o persoană dintre cele prevăzute
la art. 1, limitele speciale ale pedepsei se majorează cu o treime.”
Art. 132: „În cazul infracţiunilor de abuz în serviciu
sau de uzurpare a funcţiei, dacă funcţionarul public a obţinut pentru
sine ori pentru altul un folos necuvenit, limitele speciale ale pedepsei se
majorează cu o treime.”
*Tentativa
la infracţiunile prevăzute în prezenta secţiune se pedepseşte. (art.15)
*Dacă
faptele prevăzute în prezenta secţiune constituie, potrivit Codului penal sau
unor legi speciale, infracţiuni mai grave, acestea se pedepsesc în condiţiile
şi cu sancţiunile stabilite în aceste legi. (art.
16)
3. Infracţiuni împotriva intereselor financiare ale Uniunii Europene (Legea
nr.78/2000)
ART.
181 (1) Folosirea sau prezentarea cu rea-credinţă de documente
ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, dacă fapta are ca rezultat
obţinerea pe nedrept de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene sau din
bugetele administrate de aceasta ori în numele ei, se pedepseşte cu închisoare
de la 2 la 7 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Cu pedeapsa prevăzută la alin.
(1) se sancţionează omisiunea de a furniza, cu ştiinţă, datele cerute potrivit
legii pentru obţinerea de fonduri din bugetul general al Uniunii Europene sau
din bugetele administrate de aceasta ori în numele ei, dacă fapta are ca
rezultat obţinerea pe nedrept a acestor fonduri.
(3) Dacă faptele prevăzute la alin.
(1) şi (2) au produs consecinţe deosebit de grave, limitele speciale ale
pedepsei se majorează cu jumătate.
ART. 182 (1) Schimbarea, fără respectarea prevederilor
legale, a destinaţiei fondurilor obţinute din bugetul general al Uniunii
Europene sau din bugetele administrate de aceasta ori în numele ei se
pedepseşte cu închisoare de la un an la 5 ani şi interzicerea unor drepturi.
(2) Schimbarea, fără respectarea
prevederilor legale, a destinaţiei unui folos legal obţinut, dacă fapta are ca
rezultat diminuarea ilegală a resurselor din bugetul general al Uniunii
Europene sau din bugetele administrate de aceasta ori în numele ei, se
sancţionează cu pedeapsa prevăzută la alin. (1).
(3) Dacă faptele prevăzute la alin.
(1) şi (2) au produs consecinţe deosebit de grave, limitele speciale ale
pedepsei se majorează cu jumătate.
ART. 183 (1) Folosirea sau prezentarea cu rea-credinţă
de documente ori declaraţii false, inexacte sau incomplete, care are ca
rezultat diminuarea ilegală a resurselor ce trebuie virate către bugetul
general al Uniunii Europene sau către bugetele administrate de aceasta ori în
numele ei, se pedepseşte cu închisoare de la 2 la 7 ani şi interzicerea unor
drepturi.
(2) Cu pedeapsa prevăzută la alin.
(1) se sancţionează omisiunea de a furniza, cu ştiinţă, datele cerute potrivit
legii, dacă fapta are ca rezultat diminuarea ilegală a resurselor ce trebuie
virate către bugetul general al Uniunii Europene sau către bugetele
administrate de aceasta ori în numele ei.
(3) Dacă faptele prevăzute la alin.
(1) şi (2) au produs consecinţe deosebit de grave, limitele speciale ale
pedepsei se majorează cu jumătate.
ART.
184 Tentativa infracţiunilor prevăzute la art. 181 -
183 se pedepseşte.
ART.
185 Încălcarea din culpă
de către directorul, administratorul sau persoana cu atribuţii de decizie ori
de control în cadrul unui operator economic a unei îndatoriri de serviciu, prin
neîndeplinirea acesteia sau îndeplinirea ei defectuoasă, dacă fapta a avut ca
rezultat săvârşirea de către o persoană care se află în subordinea sa şi care a
acţionat în numele acelui operator economic a uneia dintre infracţiunile
prevăzute la art. 181 - 183 sau săvârşirea unei
infracţiuni de corupţie ori de spălare a banilor în legătură cu fondurile
Uniunii Europene, se pedepseşte cu închisoare de la 6 luni la 3 ani sau cu
amendă.
4. Infracţiuni în legătură directă cu infracţiunile de corupţie (OUG nr.43/2002,
privind Direcţia Naţională Anticorupţie)
„(1) Sunt de competenţa
Direcţiei Naţionale Anticorupţie infracţiunile prevăzute în Legea nr.78/2000,
cu modificările şi completările ulterioare, săvârşite în una dintre următoarele
condiţii:
a) dacă, indiferent de calitatea persoanelor
care le-au comis, au cauzat o pagubă materială mai mare decât echivalentul în
lei a 200.000 euro ori dacă valoarea sumei sau a bunului care formează obiectul
infracţiunii de corupţie este mai mare decât echivalentul în lei a 10.000 euro;
b) dacă, indiferent de valoarea
pagubei materiale ori de valoarea sumei sau a bunului care formează obiectul
infracţiunii de corupţie, sunt comise de către: deputaţi; senatori; membrii din
România ai Parlamentului European; membrul desemnat de România în Comisia
Europeană; membri ai Guvernului, secretari de stat ori subsecretari de stat şi
asimilaţii acestora; consilieri ai miniştrilor; judecătorii Înaltei Curţi de
Casaţie şi Justiţie şi ai Curţii Constituţionale; ceilalţi judecători şi procurori;
membrii Consiliului Superior al Magistraturii; preşedintele Consiliului
Legislativ şi locţiitorul acestuia; Avocatul Poporului şi adjuncţii săi;
consilierii prezidenţiali şi consilierii de stat din cadrul Administraţiei
Prezidenţiale; consilierii de stat ai prim-ministrului; membrii şi auditorii
publici externi din cadrul Curţii de Conturi a României şi ai camerelor
judeţene de conturi; guvernatorul, prim-viceguvernatorul şi viceguvernatorii
Băncii Naţionale a României; preşedintele şi vicepreşedintele Consiliului
Concurenţei; ofiţeri, amirali, generali şi mareşali; ofiţeri de poliţie;
preşedinţii şi vicepreşedinţii consiliilor judeţene; primarul general şi
viceprimarii municipiului Bucureşti; primarii şi viceprimarii sectoarelor
municipiului Bucureşti; primarii şi viceprimarii municipiilor; consilieri
judeţeni; prefecţi şi subprefecţi; conducătorii autorităţilor şi instituţiilor
publice centrale şi locale şi persoanele cu funcţii de control din cadrul
acestora, cu excepţia conducătorilor autorităţilor şi instituţiilor publice de
la nivelul oraşelor şi comunelor şi a persoanelor cu funcţii de control din
cadrul acestora; avocaţi; comisarii Gărzii Financiare; personalul vamal;
persoanele care deţin funcţii de conducere, de la director inclusiv, în cadrul regiilor
autonome de interes naţional, al companiilor şi societăţilor naţionale, al
băncilor şi al societăţilor comerciale la care statul este acţionar majoritar,
al instituţiilor publice care au atribuţii în procesul de privatizare şi al
unităţilor centrale financiar-bancare; persoanele prevăzute la art. 293 şi 294
din Codul penal.
(2) Infracţiunile împotriva
intereselor financiare ale Uniunii Europene sunt de competenţa Direcţiei
Naţionale Anticorupţie.
(3) Sunt de competenţa Direcţiei
Naţionale Anticorupţie infracţiunile
prevăzute la art. 246, 297 şi 300 din Codul penal, dacă s-a cauzat o pagubă mai mare decât
echivalentul în lei a 1.000.000 euro.
(4) Procurorii din cadrul Direcţiei
Naţionale Anticorupţie efectuează în mod obligatoriu urmărirea penală pentru
infracţiunile prevăzute la alin. (1) - (3).
(5) În cazul în care dispune
disjungerea în cursul urmăririi penale, procurorul din cadrul Direcţiei
Naţionale Anticorupţie poate continua efectuarea urmăririi penale şi în cauza
disjunsă.
(6) Urmărirea penală în cauzele
privind infracţiunile prevăzute la alin. (1) - (3), săvârşite de militarii în
activitate, se efectuează de procurori militari din cadrul Direcţiei Naţionale
Anticorupţie, indiferent de gradul militar pe care îl au persoanele cercetate.”