Discurs parlamentar
„A devenit deja o obsesie teza
atragerii cu orice preţ a investitorilor străini, de care, într-adevăr, avem
nevoie pentru redresarea economiei naţionale, ca de aer.
S-a considerat că soluţia
salvatoare, unica soluţie eficientă pentru infuzia de capital străin ar fi –
citez – „posibilitatea dobândirii de către persoanele juridice române cu capital
străin a dreptului de proprietate asupra terenului”.
Ideea aceasta a amendării
proiectului de lege în discuţie – în sensul introducerii unui nou alineat la
articolul 216 prin care să se recunoască capacitatea societăţilor comerciale cu
capital integral străin, persoane juridice române, de a dobândi dreptul de
concesiune asupra terenurilor agricole, în condiţiile legii române – nu este o
propunere nouă.
Este adevărat că formularea iniţială,
în acord cu prevederile constituţionale – articolul 41 alineatul 2 şi
prevederile articolului 135 din Constituţia României – propusesem să fie scoase
de sub incidenţa vânzării toate terenurile, indiferent că sunt sau nu agricole.
Comisia de privatizare şi-a
însuşit punctul de vedere ca această oprelişte să fie numai în ceea ce priveşte
pământurile agricole, pe de o parte, şi numai în ceea ce priveşte societăţile
comerciale, considerate persoane juridice române, în ipoteza în care aceste
societăţi comerciale doresc să achiziţioneze terenuri agricole.
Vă reamintesc că la data de 11
februarie anul curent, Senatul României a votat completarea Legii nr. 35/1991
privind investiţiile străine, prin introducerea unui nou alineat, care prevede
că – citez – „Societăţile comerciale cu capital parţial sau integral străin,
constituite ca persoane juridice române, pot dobândi oricând, pe durata existenţei
acestora, dreptul de proprietate şi orice alte drepturi reale asupra
terenurilor necesare pentru realizarea obiectului de activitate”.
Am atras atenţia încă de atunci că
în formula propusă de iniţiatori, adică dobândirea terenurilor pe durata
existenţei societăţii, nici nu este vorba de o vânzare în sensul legii civile
române, ci, pur şi simplu, de o concesionare a unui imobil teren.
Acum observ cu surprindere că
legea respectivă, pe care o discutăm, ordonanţa, cât şi viitoarea Lege a
investiţiilor străine – lege care se află în curs de dezbatere – toate aceste
legi au uitat de concesionare.
Într-adevăr, în sensul legii în
discuţie, noţiunea de investitor este extinsă şi în cazul societăţilor
comerciale cu capital integral străin, cu singura condiţie de a fi înregistrată
în România.
Cel mai important argument în
sprijinul acestei teze este cel dedus din interpretarea per a contrario a
articolului 47 alineatul 1 din Legea fondului funciar. Citez: „Persoanele
fizice care nu au cetăţenie română şi domiciliul în România, precum şi
persoanele juridice care nu au naţionalitatea română şi sediul în România nu
pot dobândi în proprietate terenuri de orice fel prin acte între vii” Şi cum,
potrivit articolului 1 alineat 2 din Legea nr. 31/1990, societăţile comerciale
cu sediul în România sunt considerate persoane juridice române, se conchide că
societăţile comerciale cu capital integral sau parţial străin care au sediul în
România, fiind persoane juridice române, pot dobândi dreptul de proprietate
asupra terenurilor prin acte între vii.
Acum, hai să lăsăm limbajul
juridic, s-o luăm mai pe româneşte. Să presupunem că străinul Ismail Ibrahim
vrea să-şi deschidă un mizilic în România şi pe lângă aceasta are nevoie şi de
câteva hectare de teren. Ca investitor străin, conform Constituţiei României,
neavând cetăţenie română şi domiciliul în România, nu are voie să cumpere pământ.
Dar cum nimic nu-l împiedică pe străin să-şi înregistreze societatea în
România, şi în aceste condiţii este considerat automat persoană juridică română,
străinul Ibrahim poate obţine bine mersi pământul dorit, în calitate, vezi
Doamne, de investitor strain.
Textul articolului 41 alineatul 2
din Constituţia României dispune însă cât se poate de clar că: „cetăţenii străini
şi apatrizii nu pot dobândi drepturi de proprietate asupra terenurilor”.
Aşa că poate să înfiinţeze
Ibrahim al nostru şi o sută de societăţi ca persoane juridice române că tot cetăţean
străin este. El tot cetăţean străin rămâne, Ibrahim.
Un elementar bun-simţ juridic îţi
indică faptul că societatea comercială capătă statut de persoană juridică română,
ea, societatea comercială, şi nu cetăţeanul străin care a înregistrat-o.
Ţin să vă informez, stimaţi
colegi, că noua membră a NATO – Polonia – a arătat clar că va liberaliza
legislaţia referitoare la vânzarea terenurilor către cetăţenii străini până la
aderarea sa la Uniunea Europeană. Şi aceasta referitor tot la terenurile
construibile, nu şi la cele agricole.
La rândul său, Federaţia Rusă,
care a ajuns să supravieţuiască doar prin influxul de capital străin, spune răspicat
că nu va vinde nici o formă de pământ investitorilor străini.
Dar, culmea culmilor, mai sunt
unii care afirmă că marele avantaj al legii investiţiilor străine, inclusiv
autohtone, ar fi cumpărarea terenurilor, dându-ni-se exemplul german.
Păi haide să vedem ce este cu
exemplul german.
Citez: „În economia germană,
proprietatea agenţilor economici asupra terenurilor este o condiţie esenţială
pentru obţinerea creditelor bancare”. Dar asta, domnilor, când obţii proprietatea
asupra terenurilor din Germania. Drept garanţie pentru băncile germane.
Dar ca la noi, la nimeni.
Cu pământurile româneşti
cumpărate, investitorii străini vor avea dreptul să scoată valută din băncile
româneşti şi nu din cele germane. Şi atunci unde este, stimaţi colegi, marele
avantaj?
Iată de ce, cel puţin în cazul în
care capitalul societăţii, constituită ca persoană juridică română, este
integral străin, singura soluţie, în acord cu prevederile articolului 41 alineatul
2 şi 135 alineatul 5 din Constituţia României, este concesionarea, nu vânzarea
terenurilor agricole. Concesionarea, în condiţiile legii române, fie ea şi pe o
durată de până la 49 de ani.
Se face mare tapaj pe două
argumente, altele decât cele pe care le-am expus mai înainte.
Să vedem ce au spus teoreticienii
de drept „Potrivit excepţiei consacrate de articolul 1 litera d) din Legea nr.
35/1991, text care rămâne în vigoare în actuala Lege a investiţiilor şi care
spune că este interzisă vânzarea terenurilor către străini, articolul 1 litera
b) spre deosebire de articolul 30 (care a fost introdus şi zice că se poate)
nici un investitor străin nu poate dobândi dreptul de proprietate asupra unui
teren situat pe teritoriul României, pe când dobândirea construcţiei nu
întâmpină nici un fel de obstacol”.
Textul în discuţie nu distinge
între investiţia directă efectuată în nume propriu de către o persoană fizică
de naţionalitate străină şi investiţia realizată prin mijlocirea unei societăţi
comerciale din ţară cu capital integral străin.
Ca atare, nu credem că prin
interpretare s-ar putea susţine că interdicţia din articolul 1 litera d) a
Legii nr. 35/1991 priveşte pe investitorii străini persoane fizice, dar nu şi
societatea comercială înfiinţată de ei în ţara noastră, cu capital integral străin.
Ce spune mai departe autorul,
care este eminentul profesor de drept comercial, profesorul doctor Octavian
Căpăţână: cum ar fi posibil din punct de vedere logic ca o persoană juridică
română să nu aibă naţionalitate română? Dilema este numai aparentă. Rezolvarea
ei, dată de suprema instanţă a României, rezidă în semnificaţia complexă a
conceptului de naţionalitate, care în cadrul persoanelor juridice interesează
atât dreptul internaţional privat, cât şi condiţia străinilor în România.
Din această perspectivă,
articolul 2 din Legea nr. 31/1990 defineşte naţionalitatea română a societăţilor
comerciale prin prisma dreptului internaţional privat.
Dimpotrivă, articolul 1 litera d)
din Legea nr. 35/1991 a investiţiilor ţine seama de consideraţii referitoare la
folosinţa drepturilor civile. Deci nu se poate vorbi în asemenea cazuri de
existenţa unei duble naţionalităţi. În realitate, persoana juridică societate
comercială rămâne titulara unei singure naţionalităţi, dar este supusă unor
restricţii pe planul folosinţei drepturilor civile.
În concluzie, dacă doriţi să obţineţi
pe teritoriul oricărui stat pământ, fie şi agricol, este bine să vă luaţi şi
cetăţenia statului respectiv”.
(Monitorul
Oficial nr. 179 din 24 octombrie 1997, Partea a II-a, Dezbateri parlamentare,
Senatul, Sesiunea a II-a Ordinară)