Discurs
parlamentar
"Legea privind
circulaţia juridică a terenurilor se vrea un pas înainte în depăşirea disputei
cu privire la capacitatea juridical a investitorilor străini de a dobândi
terenuri în România. Numai că ea nu face necesara distincţie între societatea
comercială cu capital parţial străin şi cea cu capital integral străin şi nici între
terenuri industriale construibile şi cele agricole şi forestiere.
Iată de ce, în
perspectiva punerii de acord a acestor omisiuni cu prevederile constituţionale,
permiteţi-mi, rogu-vă, să fac următoarele precizări.
Interdicţia de a
cumpăra este stabilită de lege în consideraţia persoanei, a calităţii de cetăţean
român şi nicidecum în consideraţia domiciliului persoanei fizice ori a sediului
persoanei juridice.
Iată de ce art. 3
alineatul 1 al legii nu face decât să reproducă întocmai principiul constituţional
conform căruia citez: „cetăţenii străini şi apatrizii nu pot dobândi dreptul de
proprietate asupra terenurilor”. Străinii şi apatrizii, în schimb, pot dobândi
dreptul de proprietate asupra construcţiilor de orice fel prin acte între vii
sau prin moştenire, dar şi în acest caz se poate recunoaşte numai un drept de
superficie asupra imobilului, ceea ce implică dreptul de proprietate asupra construcţiei şi de dreptul de folosinţă, de concesiune
asupra terenului.
Prin urmare, posibilitatea dobândirii dreptului
proprietăţii asupra terenului este un atribut exclusiv al calităţii de cetăţean
român. Tocmai de aceea, în alineatul 2 al acestui art. 3 din prezenta lege se
precizează că, citez, „Persoanele fizice care au cetăţenie română şi domiciliul
în străinătate pot dobândi în România prin acte juridice între vii şi prin moştenire
terenuri de orice fel”. Deci, repet, calitatea de cetăţean român, şi nu
domiciliul persoanei fizice ori, după caz, sediul persoanei juridice conferă
dreptul de a dobândi terenuri pe teritoriul României. Astfel, dacă o persoană
care nu are această calitate cumpără un teren, contractul este lovit de
nulitate absolută şi această nulitate nu ar putea fi acoperită nici măcar prin
revânzarea terenului către un cetăţean român.
Există însă şi un alt punct de vedere, şi anume că
această incapacitate specială, prevăzută în privinţa străinilor, vizează doar pe investitorii
străini care sunt, citez: „persoane fizice sau persoane juridice cu domiciliul
ori, după caz, cu sediul în străinătate, care afectează investiţii în România”.
Per a contrario, deduc adepţii acestei teze, societăţile comerciale cu
capital străin, indiferent că este integral sau parţial, fiind considerate
persoane juridice române, au capacitatea juridică de a dobândi terenuri în România.
Sună frumos, dar
lucrurile nu stau chiar aşa de simplu.
Pentru că: 1. Mai întâi, naţionalitatea unei persoane
juridice, inclusiv a societăţilor comerciale, este unică. Acelaşi subiect
colectiv de drepturi nu poate fi concomitent şi român şi neromân.
Prin prisma dreptului internaţional privat, deci pe
planul conflictelor de legi, naţionalitatea nu conferă decât parţial efectele
corespunzătoare din punctul de vedere al folosinţei anumitor drepturi. Cu alte
cuvinte, persoana juridică, societate comercială cu participare străină rămâne
titulară a unei singure naţionalităţi, dar, atenţie, ea este supusă unor
restricţii pe planul folosinţei drepturilor civile, cum este şi interdicţia de
a se cumpăra terenuri în România.
Apoi, ce rost are să ne legăm de tot felul de critici
juridice cu privire la conceptul de naţionalitate, când în materie de investiţii
străine avem o lege, domnilor, încă în vigoare, Legea nr. 35 din 1991, care
defineşte cât se poate de clar investiţia străină, înţelegând prin aceasta,
citez: „Dobândirea dreptului de proprietate asupra unor bunuri mobile sau
imobile, a altor drepturi reale, cu excepţia dreptului de proprietatea asupra
terenurilor”. Repet, Legea investiţiilor străine, inclusiv textul citat, este în
vigoare şi nimic nu are de-a face cu amendamentul domnului Cataramă.
În articolul nou introdus, art. 301, ţin să vă reamintesc, cum spuneam şi la vremea
potrivită, de fapt nu este vorba de nici o vânzare în sensul legii civile, ci,
pur şi simplu, de sfânta concesiune. Motiv pentru care, eu unul nici nu m-am
obosit să reclam acest „mutant” legislativ la Curtea Constituţională, ceea ce nu
înseamnă că nu deplâng incredibila tehnică de a face din două texte bune unul
prost. Un elementar bun-simţ juridic te obligă să recunoşti, chiar nespecialist
fiind, că un investitor străin nu poate dobândi, pe cale indirectă, prin
constituirea unei societăţi cu sediul în ţară, ceea ce nu poate dobândi, în mod
direct, printr-un contract translativ de proprietate de drept comun.
Şi acuma, ca să fac plăcere, nu?, să repet o tâmpenie
pe care o zice un anumit domn de aici şi să las limbajul juridic de o parte şi
să vorbesc mai pe româneşte, poate pricepe. Să presupunem că un cetăţean străin
vrea să-şi deschidă un „business” în România şi pe lângă aceasta, are nevoie,
zice el, şi de nişte niscai hectare de pământ. Ca investitor străin, conform
Constituţiei române, neavând cetăţenie română, el nu are voie să cumpere pământ.
Dar, cum nimic nu-l împiedică pe străinul respectiv să-şi înregistreze
societatea în România, străinul poate dobândi, bine mersi, pământul în calitate
de, vezi Doamne, investitor. Că o fi investitor român, că o fi autohton, ce mai
contează? Ba contează, aş zice eu, şi încă cum, că poate să înfiinţeze străinul
nostru şi o sută de societăţi, în ghilimele „considerate persoane juridice române”,
că el tot cetăţean străin rămâne. Un elementar bun-simţ juridic îţi indică
faptul că societatea comercială capătă statut de persoană juridică română, şi
nu cetăţeanul străin care a înfiinţat această societate.
2. În al doilea rând, se vorbeşte generic despre
capacitatea juridică a societăţilor comerciale cu participare străină de a
dobândi terenuri în România fără a se face necesara distincţie între cele cu
capital parţial străin şi cele cu capital integral străin. În ceea ce priveşte
pe cele din urmă, societăţi comerciale cu capital integral străin, însăşi
instanţa supremă, Curtea Supremă de Justiţie, a decis că, citez: „Deşi
considerată persoană juridică română, nu poate dobândi în România terenuri,
deoarece ea îşi păstrează statutul de investitor străin” – Curtea Supremă de
Justiţie, decizia nr. 831/25 martie 1994. În ceea ce priveşte societăţile
comerciale având capital parţial străin, sigur că pot dobândi în România
terenuri, dar în nici un caz fiindcă ele sunt considerate „persoane juridice
române”. Motivul pentru care au acest drept, unicul motiv de necontestat, este
prezenţa în societate şi a investitorului român, mai exact, a aportului
asociatului român.
Textul art. 31 din Legea nr. 35 cred că face inutilă
orice altă demonstraţie. Citez: „În situaţiile în care investiţiile străine în
România se realizează sub forma unor societăţi comerciale în asociere cu
persoane fizice sau juridice române, asociaţii români pot constitui, cu titlu
de aport la capitalul social, dreptul de proprietate sau alte drepturi reale
asupra terenurilor”. Altfel, în lipsa unei atare prevederi, este clar că
investitorul străin nu ar avea nevoie de aportul investitorului român în alcătuirea
societăţilor mixte, pentru că el şi-ar putea cumpăra şi terenul care, până
acum, a rămas singura monedă forte a românului".
(Monitorul Oficial nr. 207 din 28 octombrie
1997, Partea a II-a, Dezbateri parlamentare, Senatul, Sesiunea a II-a Ordinară)
A se
citi și Iluzia
vânzării de-a valma a terenurilor la străini