Au trecut aproape șaisprezece ani
de la intrarea în vigoare a legii răspunderii ministeriale, cincisprezece ani
în care lumea politică s-a tot frământat pe tema răspunderii penale a
parlamentarilor-miniştri. Invocând „imunitatea parlamentară” consacrată în
art.72 alin.1 din Constituţie, unii continuă să să-şi închipuie că miniştrii
sunt persoane sacrosante ce plutesc deasupra muritorilor de rând. Or,
imunitatea nu conferă parlamentarului privilegii absurde în raport cu cerinţele
legii penale. Ea nu îl protejează decât în ceea ce priveşte voturile şi opiniile politice exprimate în
virtutea mandatului ce i-a fost încredinţat în mod democratic de către
alegători. Pentru infracţiunile ce nu au nici o legătură cu îndeplinirea
acestui mandat, parlamentarul răspunde penal ca oricare alt cetăţean.
Pe piaţa ideilor juridice şi-au
făcut apariţia cele mai bizare teorii. Se aud voci potrivit cărora miniştrii nu
pot fi traşi la răspundere întrucât, vezi Doamne!, se bucură de „imunitate”.
Or, cum am subliniat în mod repetat, nu este vorba de imunitatea parlamentară
prevăzută de art.72 alin.1 din Constituţie, respectiv de lipsa „răspunderii
juridice” pentru voturile sau pentru opiniile politice exprimate în exercitarea
mandatului de parlamentar, ci de răspunderea penală prevăzută atât de art.109
alin.2 şi 3 din Constituţie, cât şi de Legea nr.115/1999 privind
responsabilitatea ministerială pentru faptele săvârşite în exerciţiul funcţiei
lor.
Sunt apoi alţi specialişti care
se pun pe poziţii clar partizane, plecând de la premisa că legea penală
ordinară le-ar putea fi aplicată miniştrilor de o manieră selectivă, şi anume
„numai în măsura în care faptele nu sunt compatibile cu natura calităţii de
demnitar”. Fals. Nici o infracţiune nu este compatibilă cu funcţia de ministru.
Ministrul nu se poate sub nici un motiv sustrage legii penale ordinare în cazul
în care săvârşeşte infracţiuni prevăzute de Codul penal. Şi asta pentru că,
potrivit Constituţiei, „nimeni nu este mai presus de lege” şi nici un fel de
privilegii nu pot fi îngăduite. Ar fi absurd şi ridicol totodată să ne imaginăm
că luarea de mită, traficul de influenţă, primirea de foloase necuvenite etc.
ar putea rămâne nepedepsite.
De altfel, ideea este evident
inacceptabilă din simplul motiv că toţi cetăţenii, de la vlădică la opincă,
sunt, în egală măsură, supuşi legii, nimeni – indiferent de funcţia pe care o
ocupă – neputând a avea obrăznicia de a se considera mai presus de lege. Aşa
zice Constituţia.
Legea stabileşte în seama
miniştrilor trei rânduri de răspunderi precis delimitate. Prima dintre acestea
este cea politică şi ea se materializează în întrebările şi interpelările ce le
pot fi adresate în Parlament şi, în aceeaşi zonă, se înscrie şi faimoasa
moţiune de cenzură cu care cât de cât am început să ne familiarizăm. Există
apoi răspunderea civilă pentru daunele aduse cetăţenilor prin acte sau fapte
contrare legilor în vigoare. În acest context, cetăţenii pot face uz de
instituţia contenciosului administrativ. Am lăsat anume la urmă veritabilul măr
al discordiei: răspunderea penală.
În ceea ce priveşte răspunderea
penală a membrilor Guvernului pentru faptele săvârşite în exerciţiul funcţiei
lor, Constituţia statuează că în afara răspunderii politice în faţa
Parlamentului, „Numai Camera Deputaţilor,
Senatul şi Preşedintele României au dreptul să ceară urmărirea penală a
membrilor Guvernului pentru faptele
săvârşite în exerciţiul funcţiei lor. Dacă s-a cerut urmărirea penală,
Preşedintele României poate dispune suspendarea acestora din funcţie.
Trimiterea în judecată a unui membru al Guvernului atrage suspendarea lui din
funcţie. Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie”
(art.109 alin.2).
Ei bine, exact aceleaşi
prevederi, exact aceeaşi înşiruire de principii constituţionale este reprodusă
întocmai în Legea nr. 115/1999 privind răspunderea ministerială. Astfel,
potrivit art.11 din această lege, „Membrii
Guvernului răspund penal pentru faptele
săvârşite în exerciţiul funcţiei lor de la data depunerii jurământului şi
până la încetarea funcţiei, în condiţiile prevăzute de Constituţie”.
În ceea ce priveşte cazurile de
răspundere şi pedepsele aplicabile membrilor Guvernului „pentru faptele săvârşite în
exerciţiul funcţiei lor, potrivit normelor de procedură stabilite prin
prezenta lege” sunt reglementate în art.8 din Legea nr.115/1999:
„(1) Constituie infracţiuni şi se pedepsesc
cu închisoare de la 2 la 12 ani următoarele fapte săvârşite de membrii
Guvernului în exerciţiul funcţiei lor:
a) împiedicarea, prin ameninţare,
violenţă ori prin folosirea de mijloace frauduloase, a exercitării cu
bună-credinţă a drepturilor şi libertăţilor vreunui cetăţean;
b) prezentarea, cu rea-credinţă,
de date inexacte Parlamentului sau Preşedintelui României cu privire la
activitatea Guvernului sau a unui minister, pentru a ascunde săvârşirea unor
fapte de natură să aducă atingere intereselor statului.
(2) Constituie, de asemenea,
infracţiuni şi se pedepsesc cu închisoare de la 6 luni la 3 ani următoarele
fapte săvârşite de către un membru al Guvernului:
a) refuzul nejustificat de a
prezenta Camerei Deputaţilor, Senatului sau comisiilor permanente ale acestora,
în termenul prevăzut la art. 3 alin. (2), informaţiile şi documentele cerute de
acestea în cadrul activităţii de informare a Parlamentului de către membrii
Guvernului, potrivit art. 111 alin. (1) din Constituţia României, republicată;
b) emiterea de ordine normative
sau instrucţiuni cu caracter discriminatoriu pe temei de rasă, naţionalitate,
etnie, limbă, religie, categorie socială, convingeri, vârstă, sex sau orientare
sexuală, apartenenţă politică, avere sau origine socială, de natură să aducă atingere
drepturilor omului.
(3) Tentativa faptelor prevăzute
la alin. (1) se pedepseşte”.
Este limpede că asemenea
infracţiuni nu îşi pot găsi locul în Codul penal şi, tocmai de aceea, a fost
necesară o lege specială în această materie.
Aşadar, pentru infracţiunile de drept comun ce nu au nici o legătură cu
mandatul de parlamentar ori cu statutul de membru al Guvernului, comise în timpul
exercitării funcţiilor lor, parlamentarii-miniştri răspund penal ca oricare alt
cetăţean.
Legea specială a responsabilității
ministeriale nu-l scutește pe ministru de prevederile Codului penal; ea nu face
decât să extindă aria incriminărilor, definind infracțiuni specifice acestei
funcții și care constituie infracțiuni
care nu pot fi săvârșite decât de un ministru în exercițiul funcției sale.