Referindu-se la unul şi acelaşi document –
Hotărârea Curţii Constituţionale din 2 august 2012 asupra contestaţiilor
referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului
naţional din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Preşedintelui României –
oamenii politici şi mass-media de toate culorile elogiază la unison virtuţile
acestuia. Numai că, în vreme ce unii invocă argumentele pentru presupusa
soluţie a „validării” referendumului şi, implicit, a demiterii Preşedintelui
României, alţii susţin că argumentele aduse de Curte în sprijinul respingerii,
ca neîntemeiate, a contestaţiilor referitoare la respectarea procedurii
referendumului naţional, demonstrează neîntrunirea condiţiilor pentru valabilitatea
acestuia.
Perceperea diferită a „combatanţilor” are totuşi,
cred eu, o explicaţie cât se poate de simplă: necunoaşterea conţinutului
actului de dispoziţie a Curţii Constituţionale. Reamintesc aici numai că
hotărârea oricărui organ jurisdicţional se compune din trei părţi: practica,
considerente şi dispozitiv. Practicaua este
prima parte a hotărârii. Aici se consemnează, printre altele, motivarea
sesizărilor formulate, probele care au fost administrate la acel termen de
judecată etc. Considerentele sau motivarea hotărârii care arată motivele
de fapt şi de drept care au format convingerea instanţei. Motivarea trebuie
făcută în concret, pentru ca să se poată urmări raţionamentul logic al
judecătorului. Dispozitivul este a
treia și ultima parte a hotărârii. El consistă în reproducerea în finalul hotărârii
a dispozitivului (minutei) redactat cu ocazia pronunţării şi citit în şedinţă.
Este limpede că, în speţă, unii s-au raportat
numai la consemnările din practicaua hotărârii (partea expozitivă), conţinând
numele contestatarilor (Liga Internaţională a Românilor, Partidul Social
Democrat, Partidul Naţional Liberal, Preşedintele Camerei Deputaţilor,
Preşedintele interimar al Senatului, Gheorghe Hogea, şi Organizaţia pentru
Apărarea Drepturilor Omului), precum şi la propria motivare a sesizărilor
formulate de ei şi pe baza cărora au concluzionat că „boicotarea deschisă a
referendumului de către unele forţe politice – precum Partidul Democrat Liberal
şi Uniunea Democrată Maghiară din România – reprezintă un abuz de drept în
sensul art.57 din Constituţie”. Pe cale de consecinţă, contestatarii conchid că
boicotul referendumului a împiedicat exercitarea liberă a dreptului la vot al
cetăţenilor, ceea ce a determinat lipsirea de efecte juridice a voturilor
celorlalţi cetăţeni români care s-au prezentat la consultarea populară”.
Alţii, referindu-se la considerentele hotărârii
privind motivele de fapt şi de drept, relevă că „legea nu prevede obligaţia
cetăţenilor de a participa la referendum, ci dreptul acestora. De altfel,
Constituţia consacră dreptul la vot, şi nu obligaţia de a vota”. În această
idee, ca să nu lase loc de dubiu, Curtea precizează că: „exprimarea unei opţiuni politice poate avea loc nu numai prin
participarea la referendum, ci şi chiar prin neparticiparea la acesta, mai ales
în situaţiile în care legislaţia relevantă impune un anumit cvorum de
participare. În acest fel, se poate crea o majoritate de blocaj raportat la
numărul cetăţenilor unui stat; în acest mod, cei ce aleg să nu îşi exercite
dreptul la vot consideră că printr-o conduită pasivă îşi pot impune voinţa
politică. Astfel, alegând să nu îşi exercite un drept constituţional, cetăţenii
îşi văd realizate propriile lor convingeri prin neacceptare, în mod indirect, a
celor contrare. De aceea, neparticiparea la referendum, mai exact neexercitarea
dreptului la vot, este tot o formă de exprimare a voinţei politice a
cetăţenilor şi de participare la viaţa politică”. În fine, pentru a fi
adoptată o lege ordinară trebuie îndeplinite în mod cumulativ condiţiile de
cvorum şi de majoritate de vot. Prin urmare – conchide Curtea – „o majoritate de voturi în sensul demiterii
Preşedintelui nu îndeplineşte condiţiile de reprezentativitate în lipsa cvorumului
necesar pentru desfăşurarea referendumului”.
Cum arătam într-un alt articol, argumentele aduse
de Curte în sprijinul respingerii, ca neîntemeiate, a contestaţiilor
referitoare la respectarea procedurii referendumului naţional din 29 iulie
2012, demonstrează implicit nevalabilitatea acestuia şi, pe cale de consecinţă,
impun încetarea suspendării Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu
(simultan cu încetarea ope legis a
interimatului funcţiei prezidenţiale) şi revenirea la situaţia anterioară.
În fine, Curtea a remarcat faptul că „în situaţia
în care ar da curs celor solicitate de autorii sesizării, respectiv ar constata
aplicabilitatea prevederilor în vigoare la data declanşării procedurii
referendumului şi anume a prevederilor Legii nr. 3/2000, aşa cum aceasta a fost
modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2012, soluţia
pe care Curtea Constituţională ar pronunţa-o în ceea ce priveşte respectarea
procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului şi confirmarea
rezultatelor acestuia ar fi tot aceea de invalidare a referendumului…”.
În raport de cele ce preced, nu văd de ce,
respingând la 2 august 2012, ca neîntemeiate, contestaţiile referitoare la
respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului
naţional, Curtea nu s-a pronunţat totodată explicit şi asupra invalidării
referendumului.
D-le Turianu,am auzit in seara aceasta la presedintele interimar,cum ca,pe listele electorale pentru cvorum,nu se vor lua in considerare si cetatenii romani din strainatate.E posibil asa ceva?Doar referendumul s-a tinut in baza listelor electorale permanente,care aveau un numar de 18.292.514 cetateni. Va multumesc.
RăspundețiȘtergereAntonescu citeaza din lege doar fragmentele care-i convin , extrase din context ! Si prin asta se poate deduce cat de "impartial" este ! De toata jena !
ȘtergereIon Vatamanu