Este de esenţa oricărui sistem
democratic că majoritatea este cea care decide. Admiţând însă că uneori
majoritatea se poate înşela, legiuitorul condiţionează eficienţa voinţei
majoritare în materie de alegeri (constituţionale, parlamentare etc.) de
realizarea unui anumit cvorum. Sigur că nu se va face
abstracţie de voinţa celor 7.403.836 de electori prezenţi la urne care au votat
„DA”. Indiscutabil că numărul de electori prezenţi la vot, de 8.459.052, este
impresionant, dar nu este suficient pentru a depăşi pragul electoral de
9.146.232 impus de lege pentru valabilitatea referendumului.
Prin urmare, Plenul Curţii
Constituţionale putea decide cu o majoritate de două treimi asupra
valabilităţii referendumului pentru demiterea Preşedintelui (art.47 din Legea
nr.47/1992, republicata în 2010), numai în situaţia depăşirii pragului
electoral de 9.146.232 plus unul cetăţeni cu drept de vot, ceea ce în
fapt nu s-a realizat.
Cum însă, în speţă, numărul de electori
prezenţi la vot, de 8.459.052, nu era suficient pentru atingerea
pragului electoral de 9.146.232 plus unul (respectiv 18.292.464:2+1), în
vederea completării post-referendum a diferenţei de 1.374.357 electori,
Guvernul a apelat la tot felul de găselniţe aberante (cum ar fi, de pildă, „mini-recensământ”,
punerea sub semnul întrebării a
rezultatelor „centralizate la nivel naţional de către Biroul Electoral Central…
înaintate, cu pază militară, la Curtea Constituţională, în termen de 24 de ore
de la încheierea centralizării”, excluderea de la vot a cetăţenilor români din
străinătate, deşi era vorba de un referendum naţional etc.).
Reamintesc că, încă de la data de
2 august 2012, Curtea a demonstrat implicit
nevalabilitatea referendumului, conchizând că „o majoritate de voturi în
sensul demiterii Preşedintelui nu îndeplineşte condiţiile de reprezentativitate
în lipsa cvorumului necesar pentru desfăşurarea referendumului”.
Or, cum precizam într-un alt articol,
cvorumul necesar pentru desfăşurarea referendumului naţional este calculat în
raport de prevederile art.36 din Constituţie şi se referă la cetăţenii cu drept
de vot oriunde s-ar afla ei, şi nu la „majoritatea cetăţenilor înscrişi în
listele electorale permanente prezenţi la vot”.
Şi de aici toată strădania de a
demonstra post-referendum, pe de o parte, că „în realitate nu suntem 18
milioane”, iar, pe de altă parte, că „cei 7,4 milioane de români, care au votat
pentru demiterea lui Traian Băsescu, vor vedea că dacă nu este luat în
seamă votul lor, atunci nu le rămâne decât să iasă în stradă”. Cu alte cuvinte,
pragul electoral avut în vedere la referendum ar fi în fapt cu mult mai redus,
adică… exact cu atât ar fi fost necesar pentru confirmarea referendumului!
Numai că iniţiatorii acestui
demers se pare că nu au luat în calcul interdependenţa logică a modificării
post-referendum a „pragului electoral” şi implicaţiile sale asupra numărului
total al electorilor prezenţi la urne (respectiv, cei 7.403.836 care au votat „DA”,
cei 943.375 care au votat „NU”, precum şi pe cei 111.842 ale căror voturi au
fost anulate). Şi refuz să cred că printre majoritarii de 7.403.836 care au votat "DA" nu au figurat şi niscai "morţi", cu buletine expirate etc. şi, de ce nu, şi printre ceilalţi care au votat "NU" ori căror voturi au fost anulate.
Priviţi, rogu-vă, imaginea
alăturată, în care încerc să ilustrez consideraţiile pentru care, cred eu, Curtea
nu avea de ales.
Presupun că domniile lor au
realizat că neluarea în considerare a voturilor cetăţenilor români aflaţi în
străinătate în cazul unui referendum naţional, a tinerilor care au împlinit 18
ani, a morţilor înregistraţi pe listele electorale ca prezenţi la vot, a
cetăţenilor cărora le expiraseră buletinele etc., micşorează, desigur, pragul
electoral, dar în mod corespunzător micşorează şi numărul de voturi DA sau NU
ori anulate. Cu alte cuvinte, aceste strădanii nu făceau decât să conducă la
aceeaşi concluzie, aceea a invalidării referendumului.
Aşa stând lucrurile, mă întreb şi
azi ce i-a împiedicat pe judecătorii Curţii să se pronunţe explicit
prin aceeaşi hotărâre din 2 august 2012.
Ramane de vazut cat va dura circul publicarii deciziei CCR in MO si cand se va reuni plenul parlamentului pentur luarea la cunostinta a acestei decizii.
RăspundețiȘtergereLa cum au mers lucrurile pana acum, ma astept la o tergiversare de cateva saptamani, timp in care USL va scormoni in “putul gandirii” sale comuniste pentru a identifica o metoda de a intarzia reintoarcerea lui TB la Cotroceni sau pentru a nu lua in considerare decizia CCR.
Vom trai si vom vedea, dar cum zice romanul, sa nu zicem hop pana n-am sarit parleazul …
Eu cred ca nici nu mai avea sens departajarea pe DA sau NU cand s-a constatat ca nu sunt 50%+1 participanti.
RăspundețiȘtergere