Vedeta legislativă de necontestat în cadrul
dezbaterilor referitoare la valabilitatea
referendumului pentru demiterea Preşedintelui ales a fost, incontestabil,
Legea nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului. Acest lucru
era, de altfel, previzibil, ţinând cont că este vorba de rolul Curţii
Constituţionale de garant al supremaţiei Constituţiei, care „veghează la
respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului şi
confirmă – iar nu „validează” sau „invalidează” – rezultatele acestuia”
(art.146 lit.i din Constituţie).
USL însă a bătut un adevărat „cui al lui Pepelea”
în sala de dezbateri a Curţii Constituţionale, sub forma unei „nevinovate”
contestaţii, susţinând că „numărul cetăţenilor cu drept de vot este mai mic
decât cel anunţat iniţial”. Cu alte cuvinte, pragul electoral avut în vedere la
29 iulie a.c. ar fi în realitate cu mult mai redus… exact atât cât este necesar
pentru confirmarea valabilităţii referendumului. Prin urmare, Curtea se vede
obligată să ţină seama de această obiecţie de ultimă oră şi, pe cale de
consecinţă, amână pronunţarea la 12 septembrie a.c. cerând Guvernului să
transmită până la 31 august a.c. „listele electorale permanente actualizate în
baza cărora s-a desfăşurat referendumul din 29 iulie 2012”.
Este limpede că tot ce se vrea este a se stabili
post-referendum un prag electoral care să justifice voinţa celor 8.235.369
cetăţeni „vii” şi, deci, valabilitatea referendumului.
Dar iată că ministrul Administraţiei şi Internelor
a anunţat, marţi, 24 iulie 2012, că numărul total al cetăţenilor cu drept de
vot este 18.292.514. Adică exact numărul persoanelor înscrise pe listele
electorale permanente care au fost perfect valabile pentru alegerile locale
care au avut loc cu numai două luni în urmă. Oficialii MAI, la cererea Curţii
Constituţionale, au precizat din nou, miercuri, că numărul de persoane aflat pe
listele electorale în 29 iulie este de 18.292.514. La rândul său, Institutul
Naţional de Statistică informează CCR pe 1 august că „este incorect a se face
comparaţii între doi indicatori – populaţia legală calculată de DEPABD şi
populaţia stabilă calculată de INS – între care există diferenţe semnificative
din punct de vedere al sferei de cuprindere şi care au rol diferit în evaluarea
şi caracterizarea populaţiei unei ţări”.
Într-un cuvânt, în raport de cele ce preced, mă
întreb la ce conduce „scrupulozitatea” Curţii Constituţionale: la prelungirea interimatului şi la un alt referendum?
Departe de mine gândul de a pune la îndoială
justificarea dlui judecător Ion Predescu, în sensul că s-a vrut a se stabili
„realitatea cetăţenilor (?) cu drept de vot la 29 iulie”. Dar mai raţională mi
se pare poziţia dnei judecător Aspazia Cojocaru, potrivit căreia „după mine,
trebuia anulat referendumul, pentru că totul s-a bazat pe date false!”
Eu sunt de acord că legea poate fi fentată, poate
fi driblată, poate fi şi cotonogită câteodată, dar legea nu poate fi
batjocorită. Cu asemenea interpretare a Legii referendumului se vrea a se
ignora, nu spun batjocori, Legea Legilor care este Constituţia României.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu