Arătam că imunitatea consacrată în art.72 alin.1
din Constituţie nu conferă
parlamentarului privilegii absurde în raport cu cerinţele legii penale. Ea nu
îl protejează la modul absolut decât în ceea ce priveşte opiniile şi voturile
exprimate în virtutea mandatului ce i-a fost încredinţat în mod democratic de
către alegători. Pentru infracţiunile ce nu au nici o legătură cu
îndeplinirea acestui mandat, parlamentarul răspunde juridic ca oricare alt
cetăţean, singurele înlesniri ce i se recunosc fiind de ordin procedural.
Articolul
72 alin.2 şi 3 din Constituţie nu face decât să reglementeze „imunitatea procedurală”, care se referă
numai la fapte străine exercitării mandatului (incriminate în Codul penal şi
legile penale speciale), altele deci decât cele care derivă din opiniile emise
„în exercitarea mandatului”. Scopul acestei „imunităţi neprofesionale” sau
„imunităţi procedurale” este de a împiedica un parlamentar să fie privat de
posibilitatea de a-şi exercita funcţia, ca urmare a unor urmăriri represive sau
abuzive, inspirate din presupuse motive politice. Citez:
„(2) Deputaţii şi senatorii pot fi urmăriţi şi
trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu voturile sau cu
opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului, dar nu pot fi
percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără încuviinţarea Camerei din care fac
parte după ascultarea lor. Urmărirea şi trimiterea în judecată penală se pot
face numai de către Parchetul de pe lângă Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie.
Competenţa de judecată aparţine Înaltei Curţi de Casaţie şi Justiţie.
(3) În caz de infracţiune flagrantă, deputaţii sau
senatorii pot fi reţinuţi şi supuşi percheziţiei. Ministrul Justiţiei îl va
informa neîntârziat pe preşedintele Camerei asupra reţinerii şi a percheziţiei.
În cazul în care Camera sesizată constată că nu există temei pentru reţinere,
va dispune imediat revocarea acestei măsuri”.
Imunitatea, după cum rezultă
din cele ce preced, este specială,
fiindcă se raportează numai la anumite „infracţiuni”, derivând din opiniile
emise de parlamentar în cursul exercitării mandatului său şi pentru care –
potrivit Constituţiilor noastre din 1886 şi 1923 – „nu poate fi urmărit sau
prigonit”. Dar ea este şi relativă, fiindcă nu se aplică
decât în anumite condiţii. Dacă, de pildă, un parlamentar acuză de corupţie un
prefect de la tribuna Parlamentului, celui dintâi nu i se poate ridica
imunitatea. Dacă îl acuză din nou, la o întâlnire cu alegătorii săi, la o
recepţie sau la o conferinţă de presă, imunitatea lucrează din plin. Nu i se
poate face nimic. Dar dacă, aflat într‑o vizită particulară, într-un restaurant
sau în oricare alt loc public, reiterează aceleaşi acuze, atunci aceasta se
numeşte insultă sau calomnie şi este supusă incidenţei legii penale. Căci, în
aceste din urmă situaţii, nu se mai poate susţine că respectivul parlamentar
este în exercitarea mandatului său. Mai mult chiar, atunci când un membru al
Parlamentului, abuzând de imunitatea sa, calomniază, insultă sau instigă pe
altul prin opiniile exprimate chiar în Parlament, este posibilă sancţionarea
lui numai prin măsuri disciplinare pe care comisia de disciplină a corpului
legiuitor le poate lua, conform regulamentului, contra acelui parlamentar.
Şi atunci, stau şi mă
întreb, cum pot înţelege unii că imunitatea parlamentară ar acorda membrilor
corpurilor legiuitoare o imunitate de-a dreptul generală şi absolută,
în sensul că parlamentarul nostru, indiferent în ce condiţii şi oriunde ar
săvârşi vreo infracţiune, indiferent de infracţiune şi de gravitatea ei, ar
scăpa incidenţei legii penale?
Pentru
a da un răspuns convenabil, este nevoie să aruncăm o privire asupra soluţiilor
date în alte constituţii, de pildă cea franceză, al cărei art. 26 stabileşte
că: „Nici un membru al Parlamentului nu poate, pe durata sesiunilor, să fie
urmărit sau arestat în materie criminală sau corecţională decât cu autorizarea
adunării din care face parte, în afara cazului de flagrant delict. Nici un
membru al Parlamentului nu poate fi, în afara sesiunii, arestat decât cu
autorizarea biroului adunării din care face parte, în afara cazului de flagrant
delict, a urmăririlor autorizate sau a condamnărilor definitive. Detenţia sau
urmărirea unui membru al Parlamentului este suspendată dacă adunarea din care
face parte o cere”. Este de remarcat că textul Constituţiei franceze coincide
cu textul Constituţiei noastre din 1923, făcându-se cuvenita distincţie între
faptele săvârşite în timpul sau în afara sesiunii, distincţie vădit
obligatorie. Precum se vede, răspunderea civilă sau contravenţională nu fac
obiectul imunităţii De aprobarea uneia sau alteia dintre Camere nu e nevoie în
caz de flagrant delict. Se face apoi o distincţie netă între infracţiunile
săvârşite în timpul şi în afara sesiunilor, cele din urmă putând fi cercetate
fără nici o oprelişte, protecţia privind doar starea de libertate a infractorului
de fapt, în cazul de faţă membru al Parlamentului. Totodată este de remarcat
că nu se prevede vreo competenţă specială nici în materie de urmărire, nici în
materie de judecată. Şi aceasta pentru bunul motiv că în legislaţia altor ţări
nu este vorba de privilegii acordate parlamentarului privit ca persoană
privată, ceea ce ar fi şocant, ci de a proteja suveranitatea poporului al cărui
mandatar este parlamentarul. Imunitatea – atenţie! – nu constă în aceea că
parlamentarul să nu poată fi urmărit sau reţinut, ci în aceea că nu poate fi
pus în aceste situaţii fără autorizarea adunării de care aparţine. Această
autorizare poartă numele de ridicarea imunităţii parlamentare şi intervine în
urma unei proceduri speciale.
Inviolabilitatea parlamentară („imunitatea
neprofesională” sau „imunitatea procedurală”), referitoare la fapte penale
străine mandatului, nu suprimă în nici
un caz represiunea penală, ci doar întârzie momentul trimiterii în
judecată, momentul urmăririi penale sau al cercetării judecătoreşti.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu