Tot atât de bine aş fi putut intitula acest
articol şi „După râs, vine plâns” pentru garanţiile date într-o veselie de guvernanţi,
anterior pronunţării, că vor respecta fără rezerve Hotărârea Curţii
Constituţionale… oricare ar fi ea. „Europenism” care, după pronunţare, miroase
cam tare a cinism. Dar parcă este mult mai relevant titlul la care m-am oprit, „Idei
puţine, da’ fixe!”, pentru a ilustra obstinaţia cu care puterea actuală nu
renunţă în ruptul capului la realizarea visului neconstituţional ce se pare că
le produce frisoane: demiterea cu orice preţ a Preşedintelui ales. Aidoma,
aceeaşi atitudine o are şi dl Antonescu – cel care nu şi-a putut reprima
curiozitatea şi a apăsat pe celebrul „buton 3” - care, înainte de pronunţarea Curţii, promitea
că în ipoteza invalidării referendumului se va retrage definitiv din viaţa
politică, iar acum… se pare că va fi obligat de proprii săi colegi să-şi
respecte promisiunea…
Reamintesc că, în speţă, Curtea Constituţională a
stabilit că „au fost îndeplinite condiţiile de valabilitate stabilite de lege pentru
referendum”, motiv pentru care Parlamentul nu are a decide asupra procedurii de urmat.
Mai nou, abstracţie făcând de faptul că Parlamentul
nu este îndrituit să „decidă (?) asupra procedurii de urmat”, „trei jurişti cu
experienţă în materie constituţională” se căznesc să demonstreze că „Hotărârea
CCR reprezintă un abuz de drept şi este neconstituţională, Parlamentul este cel
care poate decide” (Cotidianul, 25.08.2012).
Concret – susţin cei trei reputaţi anonimi –
formularea hotărârea Curţii este
definitivă şi general obligatorie „este neconstituţională, în legea
fundamentală nu există vreo prevedere care să dea hotărârilor CCR această
putere şi anume să fie definitive şi general obligatorii. Această formulare
reprezintă un abuz de drept. Ţinând cont de acest asprect, Hotărârea nr.6 a CCR
nu este opozabilă Parlamentului”, susţin la unison juriştii consultaţi.
Gravă eroare! Nu numai alin.4 al art.147 din
Constituţie se referă la „deciziile” Curţii Constituţionale, ci întregul text al
art.147 priveşte deciziile prin care Curtea constată neconstituţionalitatea dispoziţiilor
din legile şi ordonanţele în vigoare, precum şi cele din regulamente (alin.1), neconstituţionalitatea
care priveşte legile, înainte de promulgarea acestora (alin.2),
neconstituţionalitatea tratatului sau acordului internaţional care nu poate fi
ratificat (alin.3). Toate aceste decizii, de la data publicării, „sunt general
obligatorii şi au putere numai pentru viitor”. Numai că, în opinia iluştrilor
anonimi, întrucât „în legea fundamentală nu există vreo prevedere care să dea
hotărârilor CCR această putere”, art.147 din Constituţie ar trebui să mai conţină
un alineat prin care CCR să fie abilitată să decidă până şi asupra „excepţiilor
de neconstituţionalitate la propriile decizii”!? Ori s-au gândit că Parlamentul
ar fi competent să se pronunţe asupra neconstituţionalităţii hotărârilor Curţii
Constituţionale?!? Nici măcar un braconier în materia dreptului nu ar putea
invoca astfel de aberaţii!!! Nu, domnilor „jurişti cu experienţă în materie
constituţională”! Nu legea fundamentală, ci Legea nr.47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale – reluând textul
constituţional de principiu – prevede în art.11 alin.3 că „Deciziile şi
hotărârile Curţii Constituţionale sunt general obligatorii şi au putere numai
pentru viitor”. Legea specială nu zice că sunt „în general” obligatorii, ci obligatorii
erga omnes (adică opozabile tuturor,
inclusiv Parlamentului).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu