Recent, luând de
bune asigurările date, anterior
pronunţării, de Premierul Victor Ponta şi de vremelnicul Preşedinte
interimar George-Crin Laurenţiu Antonescu, că atât domniile lor, cât şi
partidele ce le păstoresc vor „respecta fără rezerve hotărârea Curţii
Constituţionale… oricare ar fi ea”, garantul supremaţiei Constituţiei a căpătat
curaj şi, curmând starea de incertitudine, a pronunţat Hotărârea nr.6 din 21
august 2012, prin care:
„1.
Constată că procedura pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului
naţional din data de 29 iulie 2012 pentru demiterea Preşedintelui României,
domnul Traian Băsescu, a fost respectată.
2.
Confirmă rezultatele referendumului naţional din data de 29 iulie 2012
comunicate de Biroul Electoral Central şi constată că din totalul de 18.292.464
persoane înscrise în listele electorale permanente au participat la vot
8.459.053 persoane (46.24%), din care 7.403.836 (87.52%) au răspuns
"DA" la întrebarea "Sunteţi de acord cu demiterea Preşedintelui
României?", iar 943.375 (11.15%) au răspuns "NU" (precum şi cei
111.842 ale căror voturi au fost anulate – n.n.).
3.
Constată că la referendum nu au participat cel puţin jumătate plus unu din
numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente, pentru ca
referendumul să fie valabil în conformitate cu prevederile art.5 alin.(2) din
Legea nr.3/2000
privind organizarea şi desfăşurarea referendumului(…)”.
Post-referendum însă, „europenismul”
dlui. Antonescu, care înainte de pronunţarea Curţii promitea public că în
ipoteza invalidării referendumului se va retrage definitiv din viaţa politică, s-a
destrămat subit, dovedindu-se ulterior că miroase cam tare a cinism. Mai mult,
şi-a continuat deşănţata propagandă electorală sub lozinca „dacă cei 7,4
milioane de români care au votat pentru demiterea lui Traian Băsescu vor vedea
că nu este luat în seamă votul lor, atunci nu le rămâne decât să iasă în
stradă”. Această veritabilă incitare ce contravine flagrant principiilor
democratice a fost preluată cu entuziasm de purtătorii de „cabală vopsită
civic”, dar şi, din păcate, de electori de totală bună credinţă care refuză să
creadă şi azi că cei pe care îi sprijină eludează legea.
În ceea ce mă priveşte, nu pot
pricepe de ce după ce am dezvoltat pe larg tema
pragului electoral unii nu înţeleg sau se prefac că nu înţeleg că 7.403.836
de persoane care au răspuns "DA" la întrebarea "Sunteţi de acord
cu demiterea Preşedintelui României?" reprezintă doar 40,47% din totalul celor 18.292.464 de persoane
înscrise în listele electorale permanente, adică sub pragul electoral de 50%+1
(18.292.464:2+1). Motiv pentru care Curtea a concluzionat că mult clamata
majoritate de voturi în sensul demiterii Preşedintelui României „nu
îndeplineşte condiţia de reprezentativitate în lipsa cvorumului necesar pentru
desfăşurarea referendumului”.
Nu voi insista în cercetarea
acestei situaţii şi a implicaţiilor politice şi sociale la care dau naştere.
Problema pe care mi-o pun şi la care încerc să găsesc un răspuns este de a
înţelege cum de reuşesc unii să-i inducă în eroare. Iată, în esenţă, cum:
Afirmând cu nonşalanţă că, deşi a
constatat respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea
referendumului naţional pentru demiterea Preşedintelui României, Curtea
Constituţională nu a ţinut cont de voinţa celor 7,4 milioane de români care au
votat pentru demiterea lui Traian Băsescu, astfel că acesta este demis în fapt
şi, pe cale de consecinţă, Parlamentul este cel chemat să stabilească „calea de
urmat”. Cu alte cuvinte, în situaţia în care Curtea Constituţională ar fi constatat
că nu au fost îndeplinite ambele condiţii de valabilitate stabilite de lege
pentru referendum, Parlamentul era îndrituit să „decidă” (?) asupra procedurii
de urmat. Or, în speţă, Curtea a constat că A FOST respectată procedura
referendumului naţional, astfel că nici Parlamentul, iniţiatorul suspendării
din funcţie a Preşedintelui, şi nici Guvernul, organizatorul referendumului
pentru demiterea Preşedintelui, nu au motive să se plângă. Alta ar fi fost
situaţia în care, în cursul desfăşurării referendumului, fraude electorale
depistate de procurori ar fi fost de natură să modifice rezultatul
referendumului, ipoteză în care Curtea ar fi fost nevoită să stabilească
NEîndeplinirea condiţiilor de valabilitate stabilite de lege pentru referendum,
ceea ce din fericire nu s-a întâmplat.
În opinia unor iluştrii anonimi,
întrucât în Constituţie nu există vreo prevedere care să dispună că hotărârile
CCR sunt „general obligatorii şi au putere numai pentru viitor”, ele nu sunt
opozabile Parlamentului. Afară de faptul dacă în art.147 din Constituţie s-ar
mai introduce un alineat prin care CCR să fie abilitată să decidă şi asupra
„excepţiilor de neconstituţionalitate” la propriile decizii!? Ori s-au gândit
cei „trei jurişti cu experienţă în materie constituţională” că Parlamentul ar
fi competent să se pronunţe asupra neconstituţionalităţii hotărârilor Curţii
Constituţionale?!? Indiferent cât ai fi de profan în ale ştiinţei dreptului nu
poţi susţine astfel de aberaţii! Nu Constituţia, ci Legea nr.47/1992 privind
organizarea şi funcţionarea Curţii Constituţionale – reluând art. 147 din
Constituţie – prevede în art.11 alin.3 din legea menţionată că „Deciziile
şi hotărârile Curţii Constituţionale sunt general obligatorii şi
au putere numai pentru viitor”. Legea specială nu zice că sunt „în general”
obligatorii, ci obligatorii erga omnes (adică
opozabile tuturor, inclusiv Parlamentului).
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu