Despre pragul electoral am mai scris. Nu îmi propun să analizez raţiunea acestei instituţii procedurale în
materie de alegeri. Reamintesc aici doar că, raportat la totalul numărului
românilor înscrişi în listele electorale permanente, cvorumul legal cerut pentru valabilitatea
referendumului era de 9.146.232 plus unul persoane (adică 18.292.464 : 2
plus unul). La referendumul din 29 iulie a.c., din numărul total al cetăţenilor
cu drept de vot, însumând 18.292.464 persoane, au participat la vot 8.459.052
electori, din care 7.403.836 au spus „da”, 943.375 au spus „nu” şi 111.842
persoane ale căror voturi au fost anulate, conform BEC. Presupunând că, urmare
a aducerii la zi a listelor electorale pe baza „mini-recensământului” pentru
actualizarea listelor electorale, acest număr s-ar reduce cu 1.374.357
persoane, care se va dovedi că nu au fost la vot, rezultă că cvorumul
post-referendum ar fi 8.459.004 plus unul (adică 16.918.107 : 2
plus unul).
Este adevărat, nu rezultă din
spusele dlui judecător Ion Predescu, la sfârşitul şedinţei CCR de ieri, care va
fi rezultatul referendumului dacă se va dovedi în mod cert „realitatea
cetăţenilor cu drept de vot la 29 iulie”, adică a celor 7.403.836 electori
„vii” prezenţi la urne şi care au spus „da” demiterii Preşedintelui. Dar cum
pragul electoral ce urmează a fi stabilit post-referendum (?!?) presupune
eforturi considerabile din partea instituţiilor abilitate, Curtea a amânat
dezbaterile legate de stabilirea numărului de persoane aflate realmente pe
listele electorale permanente la 29 iulie pentru data de 12 septembrie a.c.
Aflu acum că instanţa constituţională s-a răzgândit şi a preschimbat termenul
acordat în acest caz de la 12 septembrie la 31 august. Abstracţie chiar făcând
de urmările dezastruoase pentru ţară a acestei tergiversări, consider că nu
este câtuşi de puţin justificată această prelungire a stării de incertitudine,
fie ea preschimbată pentru 31 august.
Părerea dnei judecător Aspazia
Cojocaru, potrivit căreia „trebuia anulat referendumul pentru că totul s-a
bazat pe date false”, mi se pare mai aproape de adevăr. Căci datele false, de
natură să influenţeze esenţial rezultatele referendumului, respectiv numărul de
18.292.514 persoane pretins a se afla pe listele electorale în 29 iulie, au fost comunicate
în 13 şi 24, iulie chiar de oficialii ministerului Administraţiei şi
Internelor, deci anterior desfăşurării referendumului şi deşi nu aveau
corespondenţă în realitate.
Mai mult, chiar în ziua
dezbaterilor, Curtea a menţionat că au fost primite cele 18.548 de procese-verbale
întocmite în secţiile de votare din ţară şi străinătate şi au fost înregistrate
3 dosare care au ca „obiect contestaţii, precum şi mai multe cereri din partea
cetăţenilor cu privire la rezultatul referendumului din data de 29 iulie”. Este
limpede deci că pragul electoral avut în vedere la referendum a fost calculat
în raport de cifre ireale. Să nu fi fost suficient pentru Curte să se reţină că
„datele false” au influenţat substanţial rezultatul alegerilor şi, pe cale de consecinţă,
să constate nevalabilitatea referendumului? Mă îndoiesc.
Din punct de vedere juridic puţin
interesează dacă după finalizarea acestei operaţii anevoioase se va stabili un
alt prag electoral post-referendum mai mare (peste numărul de 8.459.004 plus unul)
pentru a conchide că referendumul nu este valabil ori, dimpotrivă, un prag
electoral post-referendum mai redus pentru ca instanţa constituţională să fie „obligată”
– vezi, Doamne – să ţină seama de această „realitate” şi să confirme demiterea.
Să fie interesată Curtea să ştie
cu cât anume a fost redus electoratul prezent la vot? Tot ceea ce e posibil, de
vreme ce dacă se va dovedi că pragul electoral post-referendum este peste cifra
de 8.459.004 + 1, referendumul nu este valabil. Dimpotrivă, dacă pragul
electoral post-referendum este în realitate mai redus, Curtea va motiva că ar
fi obligată – vezi, Doamne – să ţină seama de această „realitate” şi să
confirme demiterea.
Excelenta analiza !!!
RăspundețiȘtergereD-le Turianu, un prag post-referendum mi se pare un nonsens, atat timp cat legea obliga institutiile statului sa comunice aceste date care azi vad ca sunt contestate intr-un termen bine precizat. MAI a comunicat niste date. Apoi, tot MAI vine si spune ca "exista posibilitatea" ca pe liste sa nu mai fie anumite persoane. Ce i-a condus la o asemenea concluzie (ca pe banuieli nu lucreaza instantele)? Mister... Dar CCR pe ce baza a admis dubiul, altminteri neexprimat? Judecatoarea Cojocaru apreciaza ca referendumul ar trebui anulat; ok, dar de ce? Ce sens are acum un asa-zis "mini-recensamant", cand legea nu permite asa ceva? Realitatea juridica a numarului de votanti este cea comunicata legal de catre MAI. Daca MAI a comunicat date false, atunci lucrul asta trebuie spus deschis; cu toate astea, Rus vine si spune ca datele furnizate de el sunt corecte. Atunci unde e dubiul si care e dilema CCR?
RăspundețiȘtergereDar cu opinia separata a celor trei judecatori cum ramane ?
RăspundețiȘtergere" Prin urmare includerea în listele electorale permanente a celor 1101809 cetăţeni români cu domiciliul ori reşedinţa în străinătate, la care se adaugă o parte dintre ceilalţi 1468369 cetăţeni aflaţi în aceeaşi situaţie, dintre care unii sunt minori este de natură să afecteze rezultatul referendumului”, se precizează în opinia separată. Ei adaugă că listele electorale permanente nu pot cuprinde nici pe cei 512.379 cetăţeni români cu drept de vot ale căror acte de identitate au expirat, fără a fi reînnoite până în ziua votului. „Aceasta deoarece, în sensul art. 2 lit. d) din Legea nr. 370/2004, pentru alegerea Preşedintelui României, actele de identitate trebuie să fie valabile în ziua votării.
Faţă de cele expuse, cifra de 18.292.464 de persoane înscrise în listele electorale permanente, cifră luată în considerare la adoptarea hotărârii, nu reflectă structura şi dimensiunea corpului electoral actual. Pornind de la continua scădere a populaţiei României, de la datele statistice furnizate în mod oficial, de la necesitatea eliminării din liste a celor decedaţi, a persoanelor care au pierdut cetăţenia ori drepturile electorale considerând că în listele electorale permanente nu pot fi incluşi cetăţenii români cu domiciliul ori reşedinţa în străinătate şi nici cei ale căror acte de identitate nu sunt valabile, constatăm că datele finale sunt de natură să conducă la validarea rezultatelor referendumului”, se mai spune în opinia separată, care este semnată de Ion Predescu, Acsinte Gaspar și Tudorel Toader.