Atât invalidarea referendumului pentru
demiterea Preşedintelui, în situaţia în care Curtea Constituţională va decide
că nu au fost îndeplinite condiţiile de valabilitate stabilite de lege, cât şi anularea acestuia, în situaţia în care cercetările
întreprinse de procurori vor demonstra că neregulile electorale sunt de natură
să curme starea de incertitudine, prelungirea crizei politice şi aruncarea
economiei României într-un vârtej periculos.
De reţinut însă că şi într-un caz şi în altul –
invalidarea sau anularea referendumului – legiuitorul condiţionează eficienţa
voinţei majoritare de realizarea unui anumit cvorum. Astfel, pentru
demiterea preşedintelui, Legea
nr.3/2000 condiţionează voinţa majoritară a electorilor prezenţi la urne (în
speţă, a celor 8.459.052 electori care şi-au exprimat explicit voinţa) de
realizarea unui cvorum, condiţie ce în mod evident nefiind îndeplinită atrage invalidarea
referendumului.
Tot astfel, legiuitorul sancţionează cu anularea referendumului frauda
electorală de proporţii şi care a avut ca rezultat crearea de avantaje
concretizate prin îndeplinirea sau neîndeplinirea cvorumului de prezenţă la
vot, respectiv „pentru modificarea rezultatului referendumului” (art.23 alin.3
din Legea nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului).
Sunt însă voci care susţin că, dacă referendumul
nu va fi validat, el „trebuie repetat până când va avea loc un referendum valid.
În tot acest timp, Preşedintele rămâne suspendat”, a declarat dl Dan Mihalache
la B1 TV. Cu acelaşi dispreţ suveran faţă de dispoziţiile imperative ale legii,
Premierul anunţa deunăzi că „Parlamentul (?) va transmite Curţii
Constituţionale că în realitate nu suntem 18 milioane”. Cu alte cuvinte, pragul
electoral avut în vedere la referendum este în realitate cu mult mai redus, mai
exact… cu atât cât ar fi necesar pentru confirmarea referendumului şi, pe cale
de consecinţă, demiterea Preşedintelui. Mă întreb însă cui anume, dacă nu
Guvernului, i-a revenit sarcina organizării referendumului, aducerii la zi a
listelor electorale permanente şi a felului în care se calculează rezultatele.
Este de esenţa oricărui sistem democratic că
majoritatea este cea care decide. Admiţând însă că uneori majoritatea se poate
înşela, legiuitorul condiţionează eficienţa voinţei majoritare în materie de
alegeri (constituţionale, parlamentare etc.) de realizarea unui anumit cvorum.
Departe de noi gândul că vom face abstracţie de voinţa celor 7.403.836 de
electori prezenţi la urne care au votat „DA”. Dimpotrivă, vom adăuga la numărul
total la numărul electorilor prezenţi şi cele 943.375 care au votat „NU”,
precum şi pe cei 111.842 ale căror voturi au fost anulate. Indiscutabil că
numărul de electori prezenţi la vot, de 8.459.052, este impresionant, dar nu
este suficient pentru a depăşi pragul electoral de 9.146.232 (respectiv,
18.292.464:2+1) impus de lege pentru valabilitatea referendumului, aşa cum am
încercat să ilustrez în imaginea alăturată.
Prin urmare, în speţă, pentru valabilitatea referendumului
era necesar ca încă 1.374.357 cetăţeni cu drept de vot să se prezinte le urne
şi să voteze cum le dicta conştiinţa, cu „DA” sau „NU” ori să voteze aiurea ştiind
că li se va anula votul, ceea ce în fapt nu s-a întâmplat.
Cum arătam într-un alt articol, argumentele
aduse de Curte în sprijinul respingerii, ca neîntemeiate, a contestaţiilor
referitoare la respectarea procedurii referendumului naţional demonstrează
implicit nevalabilitatea acestuia. Prin urmare, - conchide Curtea – „o
majoritate de voturi în sensul demiterii Preşedintelui nu îndeplineşte
condiţiile de reprezentativitate în lipsa cvorumului necesar pentru
desfăşurarea referendumului”.
În fine, Curtea mai preciza că „în situaţia în
care ar da curs celor solicitate de autorii sesizării, respectiv ar constata
aplicabilitatea prevederilor în vigoare la data declanşării procedurii
referendumului şi anume a prevederilor Legii nr. 3/2000, aşa cum aceasta a fost
modificată prin Ordonanţa de urgenţă a Guvernului nr. 41/2012, soluţia
pe care Curtea Constituţională ar pronunţa-o în ceea ce priveşte respectarea
procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului şi confirmarea
rezultatelor acestuia ar fi tot aceea de invalidare a referendumului…”.
Acestea sunt şi motivele pentru care într-un alt articol menţionam că nu
văd de ce, respingând la 2 august 2012, ca neîntemeiate, contestaţiile
referitoare la respectarea procedurii pentru organizarea şi desfăşurarea
referendumului naţional, Curtea nu s-a pronunţat totodată explicit şi asupra
invalidării referendumului.
În raport de cele ce preced, mă văd obligat să accept
că prin bombardarea Curţii Constituţionale cu fel de fel de „însărcinări”
post-electorale nu s-a dorit altceva decât stabilirea post-referendum unui prag electoral care să justifice valabilitatea referendumului, ceea ce nu explică de
ce Curtea nu şi-au luat în serios rolul de garant al Constituţiei.
sper, totusi, ca, in acest caz, si nu numai, Curtea Constitutionala sa aiba coloana vertebrala si sa nu se lase intimidata de pucisti (un cuvant prea "mare" pentru niste infractori de rand, derbedei scapati de sub control, si asta datorita complicitatii institutiilor menite sa vegheze ca astfel de fapte sa nu poata avea loc)... ce fac SRI, MAI, chiar si SIE (dat fiind ca deja s-a conturat amestecul unui stat din imediata apropiere - Rusia - in aceasta lovitura de stat)? cat sa mai induram cizma ruseasca?! chiar nu ne putem apara impotriva nerespectarii drepturilor noastre fundamentale? vor razboi civil? vor rasi de pe liste 2,5 mil. de cetateni cu drept de vot? ce tara este asta? noi, ceilalti 10 mil. stam degeaba?
RăspundețiȘtergereToată povestea asta seamănă cu expertiza psihiatrică cerută a fi făcută unui mort. Să nu uităm că în cazul Panait a existat o astfel de expertiză, ceea ce le dă azi nas puciştilor.
RăspundețiȘtergere