Întrucât Hotărârea
Curţii Constituţionale nr.6 din 21 august 2012 – ce urmează a fi prezentată luni
Camerei deputaţilor şi Senatului, întrunite în şedinţă comună – a fost dată
publicităţii, nu voi face decât unele aprecieri de principiu pe marginea
afirmaţiilor belicoase ale unor parlamentari care au declarat cu emfază că,
după pronunţarea Curţii, Parlamentul este cel chemat să stabilească „calea de
urmat”. Cu alte cuvinte, în situaţia în care Curtea Constituţională va constata
că „nu au fost îndeplinite condiţiile de valabilitate stabilite de lege pentru
referendum, Parlamentul României va lua act de hotărârea acesteia şi va
decide asupra procedurii de urmat” (s.ns.).
Rezultă cu prisosinţă că numai în ipoteza în care
Curtea ar fi constatat că „nu au fost îndeplinite condiţiile de
valabilitate stabilite de lege pentru referendum, Parlamentul României luând
de confirmarea acestui rezultat al referendumului ar fi fost îndrituită să „decidă”
(?) asupra procedurii de urmat”. Or, în speţă, nici Parlamentul, iniţiatorul suspendării
din funcţie al Preşedintelui României, şi nici Guvernul, organizatorul
referendumului pentru demiterea Preşedintelui, nu au motive să se plângă de
constatarea că a fost respectată procedura referendumului naţional, ce urmează
a se prezenta spre informare Camerei Deputaţilor şi Senatului, întrunite în
şedinţă comună. Mă mir că stimaţii deputaţi şi senatori nu au băgat de seamă – aşa
cum a constatat Curtea la punctul 1 al dispozitivului hotărârii că „procedura
pentru organizarea şi desfăşurarea referendumului naţional din data de
29 iulie 2012 pentru demiterea Preşedintelui României, domnul Traian Băsescu, a
fost respectată” (s.ns.).
Motiv pentru care la punctul 2 al dispozitivului
hotărârii, Curtea „confirmă rezultatele referendumului naţional din data de 29
iulie 2012 comunicate de Biroul Electoral Central şi constată că din totalul de
18.292.464 persoane înscrise în listele electorale permanente au participat la
vot 8.459.053 persoane (46,24%), din care 7.403.836 (87,52%) au răspuns „DA” la
întrebarea „Sunteţi de acord cu demiterea Preşedintelui României?”, 943.375
(11,15%) au răspuns „NU”, precum şi cei 111.842 ale căror voturi au fost
anulate (s.ns.).
Cum arătam într-un alt articol,
este de esenţa oricărui sistem democratic că majoritatea este cea care decide.
Admiţând însă uneori că majoritatea se poate înşela, legiuitorul condiţionează eficienţa
voinţei majoritare în materie de alegeri (constituţionale, parlamentare etc.)
de realizarea unui anumit cvorum. Departe de noi gândul că facem abstracţie de
voinţa celor 7.403.836 de electori prezenţi la urne care au votat „DA”. Dimpotrivă,
vom adăuga la numărul total al electorilor prezenţi şi pe cei 943.375 care au
votat „NU”, precum şi pe cei 111.842 ale căror voturi au fost anulate. Indiscutabil
că numărul de electori prezenţi la vot, de 8.459.052, este impresionant, dar nu
este suficient pentru a depăşi pragul electoral de 9.146.232 plus unul
(respectiv, 18.292.464:2+1) impus de lege.
Pe cale de consecinţă, la punctul 3 al dispozitivului
Hotărârii, Curtea „constată că la referendum nu au participat cel puţin
jumătate plus unul din numărul persoanelor înscrise în listele electorale permanente,
pentru ca referendumul să fie valabil în conformitate cu prevederile art.5
alin.2 din Legea nr.3/2000 privind organizarea şi desfăşurarea referendumului”.
Nu mă interesează, rogu-vă să mă credeţi, dacă dl
Antonescu îşi va onora promisiunea publică în sensul căreia, în ipoteza
invalidării referendumului, se va retrage din viaţa politică. Şi nici dacă dl
Antonescu nu înţelege nici în ceasul al doisprezecelea că interimatul înseamnă provizorat!
Mă tem însă că dl Antonescu, în afara de faptul că nu şi-a putut reprima curiozitatea
şi a apăsat celebrul „buton 3”, nu a înţeles nimic, sau aproape nimic,
dar absolut nimic nu a înţeles din scurta sa experienţa de interimar.
Motiv pentru care mă rezum a cita din dispozitivul
aceleiaşi Hotărâri: „La data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial
al României, Partea I, încetează interimatul domnlui George-Crin Laurenţiu
Antonescu în exercitarea funcţiei de Preşedinte al României” (pct.4). Precum şi
că: „De la data publicării prezentei hotărâri în Monitorul Oficial al României,
Partea I, domnul Traian Băsescu îşi reia exercitarea atribuţiilor
constituţionale şi legale de Preşedinte al României” (pct.5).