„Inevitabilul s-a produs. Săptămâna
trecută, după îndelungi aşteptări, după atâtea şi atâtea promisiuni că
răspunderea ministerială va deveni o realitate şi în România postdecembristă,
după ce reprezentanţii societăţii civile au obosit făcând apelul pentru
promovarea unei asemenea legi, „minunea” a avut loc. Numai că Legea privind
responsabilitatea ministerială, supusă deunăzi discuţiilor Senatului, s-a
dovedit a fi un „bluf juridic” de proporţii înspăimântătoare. O păcăleală fără
nici o perdea. Praf aruncat în ochii juriştilor, ai sindicatelor, ai tuturor
românilor care mai credeau încă în supremaţia legii fundamentale. Dar, degeaba
spune Constituţia, dacă o amnezie cruntă i-a lovit pe iniţiatori, tocmai când
să ceară legiferarea acestei necesare responsabilităţi.
Astfel că, neputincioşi şi aflaţi într-o gravă
criză de imagine, s-au mulţumit să copieze conştiincios principiile, nu însă şi
prescripţiile constituţionale, să-i pună titlul de Lege privind
responsabilitatea ministerială şi să-şi frece liniştit mâinile că au mai scăpat
de o belea, reuşind astfel să raporteze depăşirea planului legislativ.
Potrivit strămoşescului principiu „unde dai şi
unde crapă” s-a cerut răspunderea ministerială şi ne-am ales cu imunitate
ministerială.
„Nimeni nu este mai presus de lege”, zice
Constituţia, nici şeful statului, nici Parlamentul, nici poliţistul, nici
muncitorul, nici chiar miniştrii, iar dacă Preşedintele României este obligat
să jure să respecte Constituţia şi legile ţării, pentru cetăţeanul de rând, iar
citez, „Respectarea Constituţiei, a supremaţiei legii şi a legilor este
obligatorie”.
Ei, bine, exact aceleaşi prevederi, exact această
însuşire de principii constituţionale este reprodusă întocmai în legea recent
votată.
Numai că, în bunul său obicei, iniţiatorul, domnul
ministru al justiţiei, uită şi de
această dată obligaţia ce are impusă în alineatul final al aceluiaşi text al
legii fundamentale. Citez: „Cazurile de răspundere
şi pedepsele aplicabile membrilor Guvernului sunt reglementate printr-o lege
privind responsabilitatea ministerială”. Or, în proiectul domnului ministru
nici vorbă de aşa ceva. Se pedalează în neştire pe răspunderea politică,
uitându-se cu desăvârşire de cazurile de răspundere şi de pedepsele aplicabile
membrilor Guvernului, într-un cuvânt, de responsabilitatea ministerială.
Permiteţi-mi, rogu-vă, să vă prezint comparativ
prevederile concise ale Legii responsabilităţii ministeriale din 2 mai anul de
graţie 1879, deci vechi de peste 120 de ani.
„Art.1. -
Toate dispoziţiunile legilor penale ordinare, relative la infracţiunile comise
atât de funcţionarii publici în exerciţiul funcţiunilor lor, cât şi de
particulari se aplică şi miniştrilor”. Atât şi nimic mai mult.
„Art.2. -
Afară de cazurile care intră în prevederile art. 1 se va pedepsi cu detenţiune
prevăzută la codicele penal şi cu interdicţiune de până la 3 ani la maxim toată
viaţa de a ocupa funcţiuni publice, ministrul:
a)
care a semnat sau contrasemnat decrete sau va fi luat dispoziţiuni care
violează un text expres al Constituţiei;
b)
care prin violenţă sau fraudă ar împiedica sau ar încerca să împiedice liberul
şi sincerul exerciţiu al dreptului electoral al cetăţenilor, chiar şi în cazul
când, în asemenea fapte, ar fi obţinut aprobarea ulterioară a corpurilor
legiuitoare”.
„Art.3. - Se
va pedepsi cu interdicţiunile de până la 3 ani sau până la maxim toată viaţa de
a mai ocupa funcţii publice, ministrul care:
a)
va fi semnat sau contrasemnat decrete sau va fi luat dispoziţiuni care violează
un text expres sau a unei legi existente;
b)
cu rea-credinţă şi în prejudiciul intereselor ţării amăgeşte reprezentaţiunea
naţională asupra situaţiei afacerilor statului.”
„Art.
4. - Ministrul care, cu rea-credinţă, va fi cauzat o daună statului sau îl va
fi expus la daune către particulari, va fi răspunzător civil către stat şi se
va judeca conform dreptului român”.
„Art.5. -
Membrii unui cabinet sunt solidari răspunzători înaintea dispoziţiunilor penale
ale acestei legi, atât pentru faptele săvârşite în comun, cât şi pentru acelea
cărora le-au dat o susţinere intenţionat”.
„Art.6. -
Este complice al ministrului dat în judecată şi se pedepseşte, conform
principiilor statornicite pentru complicitate în Codicele penal, funcţionarul
care va fi executat ordinele sau orice dispoziţiuni al căror obiect nu era de
resortul ministrului sau a cărui ilegalitate era evidentă”.
Iată, domnilor şi stimaţi colegi, în ce constă
reala responsabilitate ministerială, iată ce au cerut sindicatele, iată ce am
aşteptat cu toţii de la această mult clamată lege.
Luat la refec de liderii sindicali, „inventivul”
iniţiator a şi lansat o nouă găselniţă. Citez: „Legea este, într-adevăr,
proastă, deci să o promulge Preşedintele, că în maximul 30 de zile prezint eu
Parlamentului completările necesare”.
Domnule ministru,
De ce a trebuit să urmăm această procedură total
zăpăcificantă... acum, când nu prea este timp să ne jucăm de-a faţa ascunselea?
Îl întreb pe domnul ministru. Nu crede că ar fi
mai productiv să eliminăm din textul citit al vechii legi arhaismele vremii şi
să o reiterăm ca nouă? Până una-alta, nu termin această declaraţie politică mai
înainte de a-i invita pe stimaţii colegi senatori din Senatul României să adere
la iniţiativa mea de sesizare, în vederea constatării neconstituţionalităţii
acestei legi, înainte de promulgarea ei, urmată imediat de un proiect de lege
care poate fi discutat în maxim o şedinţă a Senatului, pentru a avea,
într-adevăr, o lege a răspunderii ministeriale”.
(Monitorul
Oficial nr. 72 din 11 mai 1999, Partea a II-a, Dezbateri parlamentare, Senatul,
Sesiunea I Ordinară)