Fapta de ofensă adusă unor însemne, incriminată în art.236
din anteriorul Cod penal – pedepsită cu
închisoare de la 6 luni la 2 ani (alin.1) şi cu închisoare de la 3 luni la 1 an
sau cu amendă (alin.2) – este fapta persoanei care manifestă dispreţ faţă de
însemnele României sau faţă de emblemele sau semnele de care se folosesc
autorităţile statului nostru.
Folosind expresia „orice manifestare prin care se exprimă
dispreţ” legea înţelege orice activitate susceptibilă de a realiza acţiunea
incriminată. Astfel, manifestarea de dispreţ se poate realiza verbal (prin
cuvinte, discursuri, cântece, lozinci injurioase la adresa însemnelor sau
emblemelor statului sau ale autorităţilor), în scris (articole cu conţinut
ofensator, desene etc.), prin acte materiale (distrugere, degradare, alterare)
sau prin fapte (gesturi obscene, mimică dispreţuitoare). Elementul material se
poate realiza şi printr-o omisiune, cu condiţia ca omisiunea să exprime o
atitudine de dispreţ (ex. faptul de a nu te ridica în picioare la intonarea
imnului naţional sau de a nu arbora permanent sau temporar drapelul României în
cazurile prevăzute imperativ de lege).
Această faptă aduce atingere respectului cuvenit „autorităţii”
statului nostru care îşi găseşte o supremă reflectare în însemnele statului
nostru şi o simbolică afirmare în emblemele sau semnele folosite de organele de
stat. Aşadar, ceea ce legea penală apără prin incriminarea acestor manifestări
este valoarea socială pe care o reprezintă autoritatea reflectată în însemnele
contra cărora se manifestă dispreţ; dispreţ care vizează nu însemnele în sinea
lor, ci autoritatea pe care o reflectă acestea.
Deşi caracterul de manifestare social periculoasă a faptei
de ofensă rezultă cu prisosinţă din semnificaţia reală pe care o au
manifestările prin care se exprimă dispreţ faţă de însemnele statului sau faţă
de emblemele sau semnele autorităţilor, şi anume semnul de desconsiderare şi
lipsă de respect faţă de autoritatea organelor de stat în ansamblu sau
delimitat, prin „actul suveran de voinţă al Parlamentului” cu prilejul intrării
în vigoare a noului Cod penal la 1 februarie 2014, infracţiunea de „ofensă adusă
unor însemne” a fost dezincriminată.
Chiar dacă această nouă „inginerie legislativă” nu a avut
şansa să fie cenzurată de Curtea Constituţională, reamintesc că nu au fost
abrogate (încă) toate celelalte acte normative care sancţionează, fie şi numai contravenţional,
manifestările prin care se exprimă dispreţ faţă de însemnele României.
Mai întâi, din categoria însemnelor statului nostru fac
parte, potrivit Constituţiei României (Titlul I art.12 –„Simboluri naţionale”):
1) drapelul României; 2) ziua naţională a României; (3) imnul naţional al
României; 4) stema ţării şi sigiliul statului care sunt stabilite prin legi
organice (Legea nr.102/1992 privind stema ţării şi sigiliul statului).
Apoi, Legea nr.75 din 16 iulie 1994 privind
arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi folosirea
sigiliilor cu stema României de către autorităţile şi instituţiile publice,
dispune că:
Art.2
- „Drapelul României se arborează în mod permanent:
a) pe edificiile şi în sediile autorităţilor şi instituţiilor publice;
b) la sediul partidelor politice, al sindicatelor, al instituţiilor de învăţământ şi cultură;
c) la punctele
pentru trecerea frontierei, precum şi la aeroporturile cu trafic internaţional;
d) ca pavilion pentru navele de orice fel şi alte ambarcaţiuni ce
navighează sub pavilion românesc” (subl. ns.).
Art.3 - „Drapelul României se
arborează temporar:
a) cu prilejul
zilei naţionale a României şi al altor sărbători naţionale, în locurile publice
stabilite de autorităţile locale;
b) cu ocazia festivităţilor şi ceremoniilor oficiale cu caracter
local, naţional şi internaţional, în locurile unde acestea se desfăşoară;
c) cu prilejul
vizitelor oficiale întreprinse în România de şefi de stat şi de guvern, precum
şi de înalte personalităţi politice reprezentând principalele organisme
internaţionale interguvernamentale, la aeroporturi, gări, porturi şi pe
diferite trasee;
d) în cadrul
ceremoniilor militare, conform regulamentelor militare;
e) cu ocazia
desfăşurării competiţiilor sportive, pe stadioane şi alte baze sportive;
f) în timpul campaniilor electorale, la sediul birourilor,
comisiilor electorale şi al secţiilor de votare”.
De reţinut că, potrivit art. 7 din aceeaşi
lege: „(1) Drapelele altor state se pot
arbora pe teritoriul României numai împreună cu drapelul naţional
şi numai cu prilejul vizitelor cu caracter oficial de stat, al unor
festivităţi şi reuniuni internaţionale, pe clădiri oficiale şi în locuri
publice stabilite cu respectarea prevederilor prezentei legi
Arborarea drapelului României la manifestările care se
desfăşoară sub egida organizaţiilor internaţionale se face potrivit
reglementărilor şi uzanţelor internaţionale.
În locurile în care se arborează drapelul României poate fi
arborat şi drapelul Consiliului Europei”.
În fine,
potrivit art.20 din Legea nr.75/1994: „Cetăţenii sunt datori să manifeste
respect faţă de drapelul şi imnul naţional al României şi să nu comită nici un
act prin care s-ar aduce ofensă acestora”.
Potrivit art.24 din H.G. nr. 1157/2001 pentru aprobarea
Normelor privind arborarea drapelului României, intonarea imnului naţional şi
folosirea sigiliilor cu stema României constituie contravenții următoarele
fapte, dacă nu sunt săvârșite în
astfel de condiții încât, potrivit legii penale, să fie considerate infracțiuni:... b)
nearborarea drapelului României de către autoritățile și instituțiile publice;
c) arborarea drapelului la sediul primăriilor, consiliilor județene și al
prefecturilor în alte condiții decât cele prevăzute la art.2 alin. 3 și 4; d)
refuzul primarului de a purta eșarfa potrivit prevederilor art.23 sau purtarea
unei eșarfe având alt model, alte dimensiuni sau alte culori decât cele ale
drapelului României... f) nearborarea drapelului României pe perioada
desfășurării evenimentelor prevăzute la art.4 (...)