La începutul anului 1997, Parlamentul a votat completarea Legii
nr.35/1991 privind regimul investiţiilor străine, prin introducerea
unui text potrivit căruia „Societăţile
comerciale cu capital parţial sau integral străin, constituite ca persoane
juridice române, pot dobândi oricând, pe durata existenţei acestora, dreptul de
proprietate şi orice alte drepturi reale asupra terenurilor, necesare pentru
realizarea obiectivului de activitate”.
În ceea ce mă priveşte, se ştie că m-am împotrivit acestei
soluţii, considerând-o în dezacord cu prevederile Constituţiei din 1991, şi
chiar periculoasă atunci când miza jocului este înstrăinarea terenurilor
agricole. Acestea sunt motivele pentru care am propus şi continuu să susţin că
scopul urmărit poate fi atins pe calea concesionării pe termen îndelungat a
terenurilor agricole. Să fiu bine înţeles: obiecţiunea mea priveşte numai
terenurile agricole din extravilan, şi nu cele destinate investiţiilor
industriale.
Parlamentul a adoptat şi Legea privind circulaţia juridică a
terenurilor. Art.3 al acestei legi reînnoieşte interdicţia dobândirii
dreptului de proprietate asupra terenurilor de către cetăţenii străini şi
persoanele juridice străine. Ultimul alineat al acestui articol dispune însă
că: „în cazul terenurilor ce fac obiectul
investiţiilor persoanelor fizice sau juridice străine, sunt şi rămân aplicabile
dispoziţiile legislaţiei în vigoare privind regimul juridic al investiţiilor
străine”. Precum se vede, este omisă situaţia societăţilor comerciale cu
capital parţial sau integral străin, constituite ca persoane juridice române,
ceea ce înseamnă că acestea se bucură în continuare de privilegiul recunoscut
prin amendarea Legii investiţiilor străine.
Este evident că aceste modificări legislative au derivat din
obsedanta teză a atragerii cu orice preţ a investitorilor străini,
apreciindu-se că înstrăinarea terenurilor ar fi unica soluţie eficientă pentru
infuzia de capital străin. Cu alte cuvinte, nu desfiinţarea birocraţiei, nu
seriozitatea financiară a partenerilor străini, nu stabilitatea monedei
naţionale, ci, pur şi simplu, vânzarea de-a valma a terenurilor către
investitorii străini, cu iluzia că astfel am scăpat de griji.
Iată
de ce, în perspectiva revizuirii actualei Constituții, în textul art.44 alin.2
(potrivit căruia „Cetăţenii străini şi apatrizii pot dobândi dreptul de
proprietate privată asupra terenurilor numai în condiţiile rezultate din
aderarea României la Uniunea Europeană şi din alte tratate internaţionale la
care România este parte, pe bază de reciprocitate, în condiţiile prevăzute de
lege organică, precum şi prin moştenire legală”), urmează a fi inclusă
precizarea că cetăţenii străini şi apatrizii pot dobândi dreptul de proprietate
privată asupra terenurilor „cu excepţia celor agricole şi forestiere”.
Apoi,
în concordanţă cu textul revizuit, se impune a fi reprodus acest principiu
constituţional în Legea privind circulaţia juridică a terenurilor.
În sensul că „Cetăţenii străini şi apatrizii pot dobândi dreptul de
proprietate privată asupra terenurilor proprietate privată, cu excepţia
terenurilor agricole sau forestiere”.
Menţionez
că anterior, cu prilejul dezbaterii în Parlament a Legii nr.35/1991 privind
regimul investiţiilor străine, am propus concesionarea terenurilor, dar
amendamentul a fost respins de majoritari.
Metoda concesionării s‑a practicat curent în
legislaţia noastră. Vă pot aminti Codul nostru civil sau Codul comercial din
1887, în care la articolul 247 se prevede concesionarea pentru societăţile
străine. Chiar şi Legea prevede drept una dintre modalităţile de investiţie
concesionarea bunurilor mobile, imobile, construcţii. În ceea ce priveşte
terenurile, era interzisă vânzarea. Am propus concesionarea terenurilor,
conform vechii legislaţii, care permite şi în prezent concesionarea terenurilor
petrolifere, aurifere şi alte astfel de terenuri. Palatul telefoanelor din
Bucureşti este construit în regim de concesionare, „Inter”‑ul la fel.
Societatea „Astra” este şi ea realizată în regim de concesionare. Concesionarea
nu presupune că vin americanii cu elicopterele să ridice „Inter”‑ul să‑l ducă
la ei, cu bucata de pământ de sub el! Concesionarea înseamnă o închiriere pe
timp îndelungat a unui bun imobil.
Am propus concesionarea pe 99 de ani, că nu se pot
face concesionări pe secole! Concesionarea, fiind un contract cu titlu oneros,
poate presupune şi o chirie pentru investitorul străin, şi ca să‑l încurajăm,
putem propune o chirie simbolică, de un leu pe metru pătrat. Important este să
ne menţinem proprietatea asupra terenului, pentru că ea reprezintă puterea
investitorului român. Străinul vine cu valută, cu maşini sofisticate, cu
tehnologie perfecţionată, iar românul care intră în societatea mixtă este
puternic doar prin proprietatea asupra terenului. El nu are mai nimic din cele
aduse de străin, doar terenul, care reprezintă o valoare importantă. În caz
contrar, investitorul străin nu va mai avea nevoie de aportul investitorului
român, în alcătuirea societăţii mixte, pentru că el îşi poate cumpăra şi
terenul. Îl va întreba pe investitorul român cu ce aport vine în societate, iar
acesta va veni cu... „doi ochi albaştri”! Din acest motiv, am pledat şi pledez pentru
concesionarea terenurilor agricole şi forestiere, fie şi numai pe 49 de ani,
conform vechii legislaţii.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu