Membrii clasei politice româneşti,
guvernanţi sau nu, au datoria morală de a avansa un răspuns privind propriile
averi dobândite în ultimii ani, dar şi propriile sacrificii, dacă au fost, în
serviciul intereselor naţionale, răspuns pe care, în cei 27 de ani scurși de la
evenimentele din 1989, nu au dat din păcate niciun semn că ar avea intenţia
să-l aducă la cunoştinţa opiniei publice.
Proiectul
pe care îl ajustaseră în urmă cu câţiva ani senatorii din Comisia juridică, la
inspiratele indicaţii ale Guvernului, ar fi trebuit să se numească „Legea
dosirii averilor”. Era soluţia bulgărească – pe care guvernanţii o
descoperiseră peste vară şi şi-au însuşit-o cu entuziasm – care nu făcea decât
să închidă în seif declaraţiile de avere ale demnitarilor şi să păstreze cifrul
tot ei. Prin urmare, averile rămâneau confidenţiale, cu aerul că se află la
vedere.
Metodele
de transparență occidentale au fost respinse. Modelul bulgar, în schimb, atât
de aproape de noi, în Balcani, le-a devenit imediat drag și l-au adoptat.
Declarațiile de avere stau în grija președintelui Curții de Conturi, un înalt
funcționar supus capriciilor politice și, în consecință, inofensiv.
În
SUA, pe lângă bunurile și veniturile proprii, trebuie specificate și cele ale
rudelor de gradul I, precum și datoriile personale, donațiile primite sau
făcute ori cadourile mai mari de 200 de dolari.
Potrivit
Codului de conduită al parlamentarilor britanici trebuie să se scrie în Registrul
de interese și pe banii cui și-au făcut vacanța în străinătate și ce cadouri au
primit soțiile.
Potrivit
regulilor democrației suedeze, fiscul publică anual averile tuturor cetățenilor
suedezi și cine are chef nu are decât să le consulte.
De
ce vor demnitarii români să-şi dosească averile? Nu de frica hoţilor – argument
ridicol al senatorilor-avocaţi Frunda şi Tărăcilă – fiindcă hoţii nu aveau
nevoie să consulte registre ca să dea lovitura, ci de teama alegătorilor!
Gândul că aceştia ar putea să le cunoască situaţia exactă a contului bancar în
momentul unui patetic discurs despre sărăcie. Ideea că ar putea fi întrebaţi
cum au devenit miliardari din salarii de bugetari îi oripila. Posibilitatea de
a le controla averile îi înfurie şi acum. Dacă însă până la promulgarea Legii
nr.176/2010 pentru integritatea în exercitarea funcţiilor şi demnităţilor
publice demnitarul român postrevoluţionar a crezut că este mai presus de toate
acestea, nu acelaşi lucru gândea în secolul trecut Nicolae Titulescu!
Nicolae
Titulescu – la scurt timp după publicarea celor două decrete-lege promulgate de
Ion Antonescu în septembrie 1940, prin care se ceea celor ce ocupaseră demnităţi
în stat în ultimii 10 ani să-şi declare averile – a trimis o asemenea
declaraţie către prim-preşedintele Înaltei Curţi de Casaţie, care prezida
Comisia de control a averilor foştilor demnitari:
„Domnule
Preşedinte,
Cu
adâncă satisfacţie împlinesc obligaţiunile impuse demnitarilor statului prin
legile din 7 septembrie şi 23 septembrie 1940, dat fiind că ele constituiesc
pentru mine un imperativ categoric încă din 1921, când Parlamentul Român a
votat legea propusă de mine ca ministru de Finanţe asupra impozitului pe
capital.
Am
intrat ca ministru de Externe în cabinetul d-lui Maniu din 20 octombrie 1932 şi
am funcţionat în această calitate în cabinetele d-lor Vaida-Voievod, I.G. Duca
şi în cabinetele d-lui Tătărescu până la 29 august 1936.
Ţin să
atrag atenţia de la început că, atâta vreme cât am exercitat profesiunea liberă
de avocat, averea mea a crescut şi că ea n-a făcut decât să se micşoreze prin
datorii şi înstrăinări de bunuri în timpul cât am fost ministru.
(...)
În
adevăr, este un fapt notoriu că deşi nu fusesem ministru şi eram unul dintre
cei mai tineri avocaţi ai baroului, câştigurile mele profesionale erau foarte
mari. Deja în 1911 posedam trei automobile, unul la Paris şi două în ţară. Iar
în 1916 am câştigat ca avocat 232 000 lei aur.
Ţin să
subliniez că n-am făcut parte nici în această perioadă a vieţii mele, nici
ulterior, din nici un consiliu de administraţie şi că câştigurile mele erau pur
profesionale.
(...)
Când mă
gândesc că originea datoriilor mele actuale rezidă în dorinţa de a putea face
marea reformă financiară din 1921 cu o autoritate nediscutabilă; când mă
gândesc că pentru a putea îndeplini funcţiunea de ministru, fie la Londra, fie
în Guvern, a trebuit să renunţ timp de 20 de ani la una dintre cele mai
frumoase şi lucrative profesiuni, care mă făcea să câştig la 30 de ani fără o
alienare a libertăţii mele de nici un fel mai mult decât eram plătit atunci
când ocupam sarcini de reprezentare a României în străinătate nu pot să nu
inversez chestiunea pe care şi-o pun unii, reproducând fără a controla limbajul
acelora cărora nu le eram pe plac „Cât am costat eu statul român?” într-una mai
justă şi anume: „Cât m-a costat statul român pe mine?”
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu