Constituţia
revizuită în anul 2003, în articolul 72 alin.2, în prima sa parte, precizează
că: „Deputaţii şi senatorii pot fi
urmăriţi şi trimişi în judecată penală pentru fapte care nu au legătură cu
voturile sau cu opiniile politice exprimate în exercitarea mandatului…”.
În partea finală a aceluiaşi articol, legiuitorul constituant
adaugă: „…dar nu pot fi percheziţionaţi, reţinuţi sau arestaţi fără
încuviinţarea Camerei din care fac parte, după ascultarea lor”.
Această din
urmă adăugire, pe care unii „părerologi” s-au grăbit să o califice ca fiind o
„prelungire” a instituţiei imunităţii, nu are nici în clin nici în mânecă cu
imunitatea parlamentară consacrată în art.72 alin.1 din Constituţie.
Nu
ne rămâne decât să citim cum se cuvine textul în discuţie (art.72 alin.2),
admiţând cu toată onestitatea că: în prima sa parte, legiuitorul constituant nu
face decât să precizeze că nu este înlăturată incidenţa legii penale pentru
faptele străine exercitării mandatului, deputatul şi senatorul urmând să
răspundă penal ca oricare alt cetăţean, în vreme ce, în partea finală,
reglementează garanţiile procesuale ale libertăţilor fundamentale consacrate de
Constituţie şi de care beneficiază orice cetăţean.
Măsura
arestării preventive are o natură procesuală şi, deşi se realizează o încălcare
a dreptului fundamental al persoanei la liberate, totuşi este admisă în scopul
de a împiedica pe învinuit sau inculpat de a săvârşi o altă infracţiune, de a
se sustrage de la urmărire, judecată sau de a zădărnici aflarea adevărului.
Potrivit art.
23 din Constituţie: „Libertatea individuală şi siguranţa persoanei sunt
inviolabile” (alin.1);
„Percheziţionarea, reţinerea sau arestarea unei persoane sunt permise numai
în cazurile şi cu procedura prevăzută de lege” (alin.2); „Arestarea preventivă se dispune de
judecător şi numai în cursul procesului penal” (alin.4).
Astfel,
în scopul prevăzut de art.148 alin.1 şi 143 din Codul de procedură penală,
reţinerea unei persoane se poate dispune pe o durată de cel mult 24 de ore, după
începerea urmăririi penale împotriva sa. Atunci când organul de cercetare
penală consideră că este necesar a lua măsura arestării preventive a celui pe
care l-a reţinut, întocmeşte şi înaintează procurorului, în primele zece ore
de la reţinerea învinuitului referatul prevăzut de art.144 alin.3 din
acelaşi cod. Dacă apreciază că se impune arestarea, procurorul va întocmi
propunerea şi o va înainta judecătorului împreună cu dosarul cauzei, astfel
încât acesta să poată fixa ora şi data soluţionării în interiorul 24 ore de la
reţinere. În situaţia în care preşedintele instanţei ori judecătorul delegat au
nevoie să studieze dosarul (poate fi voluminos) un interval de timp care ar
putea depăşi durata reţinerii învinuitului, data şi ora soluţionării propunerii
vor fi fixate în mod corespunzător.
Din cele ce
preced rezultă că art.72 alin.2 din Constituţie (care se referă la fapte
străine exercitării mandatului) nu face decât să reglementeze garanţiile
procesuale ale libertăţii individuale a parlamentarilor. Aceste garanţii, cum
arătam, sunt prevăzute de legea de procedură penală în considerarea drepturilor
şi libertăţilor fundamentale consacrate de Constituţie, de care beneficiază
orice cetăţean. Scopul acestor garanţii este de a nu priva un parlamentar de
posibilitatea de a-şi exercita funcţia ca urmare a unor urmăriri represive sau
abuzive, inspirate din presupuse motive politice.
Este deci
limpede că „protecţia” la care se referă art.72 alin.2 din Constituţia României
sub forma garanţiilor procedurale ale libertăţii individuale nu constă în aceea
că deputatul sau senatorul să nu poată fi urmărit, privat de libertate,
percheziţionat sau trimis în judecată, ci în aceea că nu poate fi pus în aceste
situaţii fără „încuviinţarea” Camerei din care face parte.
În concepţia
iniţiatorilor modificării Regulamentului Camerelor, respectiva „încunoştinţare”
ar trebui însoţită de „probe sau indicii temeinice că s-a săvârşit o faptă
prevăzută de legea penală (art.143), sarcină ce revine judecătorului. Cu alte
cuvinte, Comisia de imunităţi nu l-ar da pe mâna Parchetului pe deputatul sau
senatorul învinuit sau inculpat, citez: „decât după ce-l judecă pe baza
dovezilor”. Greşit! Căci aceasta ar însemna că respectiva comisie parlamentară
se substituie astfel justiţiei, ceea ce reprezintă o grosolană încălcare a
principiului separaţiei puterilor în stat.
Iată de ce
consider că respectiva „încunoştinţare” nu trebuie însoţită de probe sau
indicii că a săvârşit o faptă prevăzută de legea penală (art.143), ci de probe
relevante, puse la dispoziţie de Parchet: că există date că învinuitul sau
inculpatul va încerca să fugă sau se sustragă în orice mod de la urmărire
penală sau de la judecată; că a încălcat, cu rea-credinţă, măsura obligării de
a nu părăsi localitatea sau ţara; că încearcă să zădărnicească în mod direct
sau indirect aflarea adevărului prin influenţarea unei părţi, a unui martor sau
expert ori prin distrugerea, alterarea sau sustragerea mijloacelor materiale de
probă. Dacă există vreunul din cazurile de art.148 din Codul de procedură
penală, Camera din care face parte parlamentarul va „încuviinţa” reţinerea sau
arestarea preventivă a acestuia.
Iar precizarea
– în concepţia iniţiatorilor modificării Regulamentului Camerelor – potrivit
căreia, în ipoteza în care Camera sesizată constată că nu există temei pentru
reţinere, „va dispune revocarea acestei măsuri”, contravine flagrant
prevederilor art.23 din Constituție potrivit căruia „Percheziţionarea,
reţinerea sau arestarea unei persoane sunt premise numai în cazurile şi cu
procedura prevăzute de lege”,
adică numai în cazurile şi procedura prevăzute de legea penală.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu