Discuţiile interminabile purtate şi în prezent în
Parlamentul României au drept sursă redactarea defectuoasă a articolului 72 din
Constituţia României, revizuită în 2003 – constând în comasarea alineatelor
(1), (2) şi (3) în cadrul aceluiaşi articol titrat „Imunitatea parlamentară” – care
a dat naştere ideii greşite că parlamentarii s-ar bucura de o imunitate
generală şi absolută, în virtutea căreia deputatul sau senatorul nu poate
deveni niciodată subiect de drept penal oricare ar fi faptul ilicit comis şi
oricare ar fi circumstanţele sale.
Pentru a afla ce înseamnă cu adevărat imunitatea
parlamentară, nu este necesar decât să citim cum se cuvine textul
constituţional în discuţie, admitând cu toată onestitatea că art.72 alin.(1)
tratează imunitatea parlamentară, în vreme ce art.72 alin.(2) şi (3)
soluţionează chestiunea garanţiilor procesuale ale libertăţii
individuale a parlamentarului.
Art.72 alin.(1) – potrivit
căruia „Deputaţii şi senatorii nu pot fi
traşi la răspundere juridică pentru voturile sau opiniile politice exprimate în
exercitarea mandatului” – defineşte cum nu se poate mai bine imunitatea
parlamentară.
Nu trebuie să fii expert în materie pentru a înţelege
că acest text constituţional reprezintă esenţa imunităţii parlamentare, care
trebuie să apere, nu persoana, ci calitatea parlamentarului de reprezentant al
poporului. Deci, imunitatea nu poate funcţiona ca o „umbrelă” sau, dacă
vreţi, ca o pavăză împotriva legii penale. Căci, nu s-a dorit sustragerea
parlamentarului de la rigorile legii, ci doar deplina libertate a opiniei
politice, subliniez din nou, a opiniei politice, fără teama că cineva ar avea
posibilitatea să îl supună la presiuni ori împotriva sa să se comită abuzuri.
Din păcate, acest înţeles s-a extrapolat şi,
indiferent de delictul de care se face vinovat, întâlnim cazuri când
parlamentarul respectiv se grăbeşte să fluture, zor nevoie mare, steagul
imunităţii.
Imunitatea consacrată în
art.72 alin.(1), purtând asupra acelor fapte ilicite rezultând din exprimarea
voturilor sau opţiunilor politice în cursul exercitării mandatului (calomnie,
insultă, ultraj) are ca efect înlăturarea de
plano a oricărei urmăriri şi operează automat, în sensul că nu trebuie să
intervină nici un fel de constatare judiciară pentru existenţa ei. Ea există,
pur şi simplu, însă, repet, imunitatea nu se aplică decât în sfera
politică şi garantează numai libertatea de conştiinţă şi de expresie a
parlamentarului. Atât şi nimic mai mult!
Într-un cuvânt, imunitatea nu conferă parlamentarului
privilegii absurde în raport cu cerinţele legii penale. Ea nu-l protejează pe
parlamentar decât în ceea ce priveşte faptele ilicite care rezultă din voturile
şi opiniile politice exprimate în
exercitarea mandatului ce i-a fost dat (încredinţat) în mod democratic de către
alegători. Nici senatorul ori deputatul, nici Camera din care el face parte nu
pot renunţa sau încuviinţa renunţarea la această imunitate, fiindcă ea este
dictată de un interes public şi, deci, este de ordine publică.
Aşadar, imunitatea parlamentară prevăzută la art.72
alin.(1) din Constituţie reprezintă o garanţie a exercitării mandatului, iar nu
un privilegiu acordat parlamentarului ori o cauză de exonerare de răspundere
penală. Iată de ce imunitatea nu poate fi „ridicată” printr-o hotărâre a
Camerei din care face parte deputatul sau senatorul. Aceasta pentru
simplul fapt că imunitatea nu-i aparţine parlamentarului, ci îi este dată în
baza calităţii lui de reprezentant al poporului. Cei care l-au ales trebuie să
aibă garanţia că parlamentarul le va reprezenta interesele chiar dacă, în
vâltoarea unor declaraţii politice, mai strecoară şi câte o insultă sau calomnie.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu