Pornind de la faptul că ne
despart doar câteva luni de data alegerilor locale şi apoi parlamentare,
am gândit că este util ca cetăţenii români cu drept de vot, inclusiv cei cu
domiciliul sau reşedinţa în străinătate, să ia cunoştinţă de datele şi
informaţiile conţinute „în Registrul electoral naţional” (care) sunt destinate
proceselor electorale şi care urmau a se aplica „începând cu alegerile
parlamentare din anul 2012” (art.24 alin.1 coroborat cu art.73 alin.1 din Legea
nr.35/2008, cu modificările şi completările efectuate prin actele normative
emise până la 30 mai 2012).
Reamintesc că datele şi
informaţiile conţinute în Registrul electoral, care urmau a se aplica cu
începere de la data de 30 mai 2012, au fost vehement contestate cu prilejul
referendumului naţional din 29 iulie 2012.
M-am întrebat dacă aceasta s-a
datorat refuzului domnului Ioan Rus de a modifica numărul de 18.292.514
persoane cu drept de vot, comunicate în 24 iulie de oficialii Ministerului
Administraţiei şi Internelor, deci anterior referendumului naţional din 29
iulie 2012? Or „scrupulozităţii” Curţii Constituţionale care a cerut Guvernului
să-i transmită până la 31 august 2012 listele electorale permanente actualizate, în
baza cărora urma să se desfăşoare referendumul din 29 iulie 2012? S-a dovedit
până la urmă că motivul real al contestării datelor şi informaţiilor „destinate
exclusiv proceselor electorale” s-a datorat exclusiv inexistenţei la acea dată
a Registrului electoral (care, potrivit obligației statornicite de lege în
art.22 alin.3, se „întocmeşte, păstrează şi actualizează în permanenţă, până la
data de 31 martie a fiecărui an” de către Autoritatea Electorală Permanentă).
Ulterior însă, Guvernul se
orientează rapid şi, prin OUG nr.46 din 1 septembrie 2012 privind modificarea
Legii nr.35/2008 – modificată şi completată prin actele normative emise până la
30 mai 2012 – modifică art.73 alin.1, după cum urmează: „prevederile prezentului titlu referitoare la Registrul electoral
naţional se aplică începând cu 1
ianuarie 2013”. Totodată, pentru ca tacâmul să fie complet, prin
aceeaşi ordonanţă de urgenţă privind modificarea Legii nr.35/2008 – modificată
şi completată – Guvernul precizează în art.73 alin.2 al legii electorale că
prevederile art.26 privind listele electorale, cuprinzând „cetăţenii cu drept
de vot înscrişi în Registrul electoral” se aplică în mod corespunzător, cu excepţia
„Prevederile(lor) art.26 alin.(1), (4) şi
(5) care se aplică începând cu 1
ianuarie 2013”. Cu alte cuvinte, ele se aplică numai proceselor
electorale ulterioare datei de 1 ianuarie 2013…
Așadar, deși exista o perspectivă
de a intra ulterior acestei date în legalitate, presupun că Registrul electoral
național nu este „în ființă” nici până în ziua de azi. Dar, vorba ardeleanului,
„nu-i bai!”, e timp suficient până în anul… 2016.
Este adevărat că Ordonanţa de
Urgenţă a Guvernului Romaniei nr.4/2014 privind operaţionalizarea
Registrului electoral şi pentru modificarea Legii nr.33/2007 privind
organizarea şi desfăşurarea alegerilor pentru Parlamentul European, precum şi
unele măsuri pentru buna organizare şi desfăşurare a alegerilor pentru
Parlamentul European din anul 2014 a fost publicată în Monitorul
Oficial, Partea I, nr.111 din 13
februarie 2014.
Dar, potrivit acestei modificări
a modificărilor de ultimă oră operate prin art.V din OUG nr.4/2014, „în
termen de 30 de zile de la data
intrării în vigoare a prezentei ordonanţe de urgenţă, Guvernul aprobă prin hotărâre, la propunerea Autorităţii Electorale
Permanente, cu avizul Autorităţii Naţionale de Supraveghere a Prelucrării
Datelor cu Caracter Personal, normele metodologice de implementare, funcţionare,
administrare şi securitate a Registrului electoral şi a Registrului secţiilor
de votare, inclusiv procedurile, sarcinile care revin autorităţilor publice şi
termenele de actualizare a Registrului electoral şi a Registrului secţiilor de
votare, precum şi sancţiunile pentru nerespectarea acestora”.
Mă bucur totuşi că printre aceste
din urmă modificări a modificărilor nu figurează şi art.23 din Legea
nr.35/2008, text potrivit căruia: „Persoanele
decedate se radiază din Registrul electoral, la sesizarea serviciului public
comunitar de evidenţă a pupulaţiei, în termen de 24 de ore”.
Altminteri, iar facem şedinţe de
spiritism cu persoanele decedate dar cuprinse în Registrul electoral...
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu