Deseori mijloacele de informare
în masă fac publică imaginea unei persoane, indiferent dacă ea este reală ori
deformată, defăimătoare. Or, deşi libertatea de exprimare este inviolabilă,
Constituţia mai zice că, prin exercitarea acestei libertăţi, nu pot fi
prejudiciate demnitatea, onoarea, viaţa particulară a persoanei „şi nici
dreptul la propria imagine”. La prima vedere, în lipsa unui act normativ care
să reglementeze detaliat dreptul la propria imagine, s-ar putea crede că
încălcarea acestui drept este posibilă doar în cazul captării şi difuzării
imaginii, ca reprezentare plastică a unei persoane, făcute prin mijloace de
reproducere, cum ar fi: fotografii, filme, imprimate, emisiuni de televiziune
etc. Se omite însă că, în sens larg, termenul de „imagine” se referă la orice
formă de reflectare a realităţii obiective în conştiinţă, inclusiv la formele
logice. Este şi motivul pentru care credem că imaginea unei persoane, reală sau
fabricată, poate fi făcută publică şi prin intermediul presei scrise. Este o
chestiune oarecum delicată, care merită o abordare mai amplă în literatura
juridică.
Ceea ce am voit să remarcăm acum
este că unele personalităţi sau personaje din lumea politică, artistică,
literară etc., care ştiu că se află în raza de privire a marelui public
încearcă şi adesea reuşesc să-şi creeze o imagine artificială, aş zice chiar
comercială, oricum alta decât propria lor imagine. Un fel de imagine
publicitară sau, mai bine zis, „pentru public”. Această imagine fabricată este
ornată din belşug cu calităţi sau merite de natură să determine interesul,
adeziunea şi chiar extazul marelui public. Şi dacă, din păcate, aşa stau
lucrurile, suntem, fireşte, îndreptăţiţi să ne întrebăm dacă demontarea acestor
false imagini, acestor kitsch-uri, prin orice mijloace, inclusiv prin presă, ar
putea fi privită ca o violare a deontologiei jurnalistice sau chiar ca o faptă
cu caracter penal. În discuţie intră, de fapt, două ipoteze.
Prima ar fi situaţia în care
personajul respectiv se străduieşte şi reuşeşte să-şi modifice comportarea – în viaţa publică sau particulară –
făcând-o să fie conformă imaginii pe care şi-a croit-o, caz în care, dată fiind
concordanţa care se creează intre imagine şi realitate, posibilitatea şi
dreptul unei pretinse demascări sunt, fără discuţie, excluse.
A doua ipoteză se referă la
împrejurarea în care această concordanţă nu se realizează. Mai exact, imaginea
pozitivă, artificial fabricată, contrazice pe cea a comportamentului negativ în
realitate. Ei, bine, credem că în acest caz dezvăluirea nu numai că poate fi
condamnabilă, dar ea se înscrie în modalităţile prin care se asigură marelui
public dreptul la adevăr. Neprocedându-se
astfel, s-ar recunoaşte dreptul la ascunderea adevărului! Un atare „drept” există. De pildă, în materie medicală
s-a pus problema dreptului de a ascunde pacientului adevărul asupra maladiei
grave şi incurabile – cum ar fi cancerul sau SIDA – de care suferă. Se mai
poate vorbi de dreptul de a ascunde adevărul şi cu privire la inculpaţii din
procesele penale, ale căror declaraţii pot fi contrare adevărului fără ca
aceasta să le atragă vreo consecinţă defavorabilă. Dar atât!
Ar fi inadmisibil să vorbim de un
asemenea drept în domeniul social-politic. Există, oare, vreo maladie
incurabilă care ar trebui să fie ţinută ascunsă sau există persoane cu vocaţie
de inculpaţi social-politici care să aibă interesul şi dreptul de a ascunde
adevărul asupra unor fapte sau situaţii? Ne îndoim, chiar dacă sociologii ori
psihologii ar putea fi de altă părere. Datoria presei este, deci, aceea de a da
la iveală adevărul. Presa este scormonitoare. Ea caută şi scormoneşte mereu. Şi
chiar dacă, scormonind astfel, nu reuşeşte întotdeauna să afle adevărul ascuns
sau, chiar dacă, aflându-l, nu are destule dovezi pentru a-l putea dezvălui, în
orice caz, ea aduce o contribuţie apreciabilă vieţii sociale, opiniei publice, făcând să ştie că există un adevăr ascuns.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu