Un punct cheie al viitoarei reforme electorale îl
reprezintă eliminarea anumitor „îngrădiri” inexplicabile la care sunt supuşi
candidaţii independenţi.
Astfel, reamintim prevederile art.28 pct.10 din
Legea nr.35/2008 pentru alegerea Camerei Deputaţilor si a Senatului: „… Nu sunt permise candidaturi independente
pentru partide politice, alianţe politice sau electorale”, precum şi
prevederile art. 30 din aceeaşi lege: „Candidaţii independenţi trebuie să
fie susţinuţi de minimum 4% din numărul total al alegătorilor înscrişi în
listele electorale permanente din colegiul uninominal în care candidează, dar
nu mai puţin de 2000 de alegători pentru Camera Deputaţilor şi 4000 de
alegători pentru Senat” (alin.1); „Candidaţii independenţi pentru
circumscripţia electorală a cetăţenilor români cu domiciliul sau reşedinţa în
afara ţării trebuie să fie susţinuţi de minimum 4% din alegătorii cu
domiciliul stabilit în unul dintre statele ce fac parte din colegiul uninominal
pentru care candidează, dar nu mai puţin
de 2000 de alegători pentru Camera Deputaţilor şi 4000 de alegători pentru
Senat” (alin.2).
Necesitatea listei de susţinători ni se pare
absolut normală pentru a se evita astfel o „inflaţie” de candidaţi. Cu totul
altfel stau lucrurile în ceea ce priveşte interdicţia alcătuirii de liste de
candidaţi independenţi, chiar şi în condiţiile în care fiecare candidat
independent vine cu propria listă legală de susţinători.
Este vorba, cel puţin în viziunea noastră, de o
vădită inegalitate. Pe de altă parte, potrivit art.8 alin.2 din Legea
nr.35/2008: „Cetăţenii români cu drept de
vot, cu domiciliul sau reşedinţa în străinătate, îşi exercită dreptul de vot la
una dintre secţiile de votare din acea ţară în care îşi au domiciliul sau
reşedinţa, în condiţiile prezentului titlu”. Iar potrivit art.11 lit.f din
aceeaşi lege, „în circumscripţia
electorală specială pentru cetăţenii români cu domiciliul în afara graniţelor
României – circumscripţie electorală constituită separat – se vor forma patru colegii uninominale
pentru alegerea Camerei Deputaţilor şi două colegii uninominale pentru alegerea
Senatului. Arondarea geografică a celor patru colegii uninominale pentru Camera
Deputaţilor şi a celor două colegii uninominale pentru Senat va fi stabilită
prin hotărâre a Guvernului, conform hotărârii unei comisii parlamentare
speciale constituite pe baza proporţionalităţii reprezentării parlamentare, în
termen de maxim 90 de zile de la intrarea în vigoare a prezentului titlu”.
Cum respectivul titlu al legii a intrat în vigoare începând cu 30 mai 2012, ar
însemna că până la aceasta dată Guvernul să fi stabilit deja arondarea
geografică a celor şase colegii uninominale constituite pe baza normei de
reprezentare.
Nu-mi explic însă cum un candidat independent
pentru circumscripţia electorală specială a cetăţenilor români cu domiciliul
sau reşedinţa în afara ţării ar putea fi susţinut „de minimum 4% din
alegătorii cu domiciliul stabilit în unul dintre statele ce fac parte din
colegiul uninominal pentru care candidează, dar nu mai puţin de 2000 de alegători
pentru Camera Deputaţilor şi 4000 de alegători pentru Senat”.
După cum se ştie, problema candidaturilor
independente pe liste de partid a fost una „cu cântec”.
Propunerea pe care o supun atenţiei dumneavoastră
ne readuce în situaţia alegerilor din 1990 când, să ne aducem aminte, a fost
permisă candidatura independenţilor în condiţii foarte apropiate. Spun foarte
apropiate pentru că atunci independenţilor li se permitea să figureze şi pe
liste de partid. Că, prin însăşi situarea lor, la coada listelor, independenţii
au rămas „neobservaţi” este cu totul altceva. Electoratul românesc a avut deci
posibilitatea să experimenteze, într-o formulă uşor diferită de cea propusă de
noi, virtuţile scrutinului direct. După cum a avut ocazia să le experimenteze
şi la alegerile primarilor. Poate jura cineva cu mâna pe inimă că scrutinul
direct adus la alegerea celor mai valoroşi „gospodari” ai oraşelor? Câţi dintre
aceşti aleşi, prin vot direct, au înţeles să-şi facă datoria, câţi dintre ei se
simt răspunzători în faţa propriului electorat şi prin ce anume se traduce
această responsabilitate? Întrebaţi, rogu-vă, câţi dintre bucureşteni sunt
mulţumiţi de prestaţia primarului lor general? Iată deci că rezultatele votului
direct sunt de multe ori, dacă nu dubioase, cel puţin îndoielnice.
În lumina celor arătate mai sus, aş fi, eventual,
dispus să ader la ideea permiterii candidaturilor independente pe liste de
partid, dar cu un amendament drastic. Participarea independenţilor să fie
posibilă numai pe liste de partid şi nicidecum individual. Participarea lor
individuală nu ar face decât să sporească şi mai mult confuzia şi precaritatea
exerciţiului democratic. În urmă cu o jumătate de secol, comentând prezenţa
„independenţilor” în alegeri P.P. Negulescu socotea că aceştia mai mult încurcă
viaţa politică: „Într-un parlament, un
individ izolat ştie că nu poate nimic, iar un grup neînsemnat ştie că nu poate
decât prea puţin; ca atare, le lipseşte şi sentimentul răspunderii. Dacă
lucrurile merg rău, vina este a „altora”. Fără frâul salutar al sentimentului
răspunderii, activitatea omenească, mai ales în domeniul politicii, alunecă
prea uşor pe panta intereselor şi pasiunilor personale, iar scuza ieftină, a
prea-marii mărginiri a puterilor, la indivizii izolaţi sau la grupările
neînsemnate, rămâne totdeauna la îndemână. Dimpotrivă, un partid puternic
organizat şi capabil să dea în parlament o majoritate compactă şi disciplinată
este răspunzător de tot ce face. El, partidul, nu poate invoca nici o scuză
dacă lucrurile merg rău”. Prin ce metode s-ar putea stabili răspunderea
independentului ajuns în Parlament? În opinia mea, astfel de metode nu există!
Acesta este şi motivul pentru care, repet, independenţii pot fi acceptaţi doar
pe liste de partid.
Acceptarea candidaţilor aşa-zişi independenţi pe
listele de partid este de luat în seamă pentru că ea îi oferă alegătorului
putinţa de a-şi exprima preferinţele pentru un anume candidat de pe listele de partid,
indiferent de ordinea înşiruirii numelor pe listă. Această posibilitate va
obliga, fără îndoială, partidele să trateze cu mai multă seriozitate selecţia
candidaţilor, fiind în interesul lor atragerea valorilor autentice chiar şi din
afara partidelor.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu